جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بررسی جامع و جزیی درگاه های بانکی

24 خرداد 1401
بررسی جامع و جزیی درگاه های بانکی

درگاه بانکی

فکر می‌کنید در طی یک شبانه‌روز چه تعداد پرداخت اینترنتی آن‌ هم از طریق انواع درگاه‌های بانکی انجام می‌شود؟ اگر خوب فکر کنید دست‌تان می‌‌آید که با تعداد خیلی بالایی رو‌به‌رو هستید. چراکه بیشتر افراد دور و برمان برای پرداخت انواع قبض‌ها، تکمیل خرید اینترنتی، جابه‌جایی مبالغ و کلاً روش کارت‌به‌کارت استفاده از درگاه‌ها را بهترین راه می‌دانند.

از آن طرف هم خیلی از صاحبان‌ کسب‌وکارها برای  تسریع روند خرید مشتری و بالا بردن امنیت و اعتبار بخشی به فروشگاه خود تهیه‌ی درگاه پرداخت را یک اولویت مهم می‌دانند. با این حساب می‌بینید که انگار زندگی روزمره‌ی آدم‌ها کم‌ کم دارد با استفاده از درگاه‌ها عجین می‌شود و شاید شما هم به عنوان دارنده‌ی یک کسب‌وکار به دنبال اطلاعات مفیدی از درگاه بانکی هستید. اگر این طور است با ما همراه باشید که می‌خواهیم در ادامه‌ی این مطلب اطلاعات دقیق و جزئی از جمله تعریف درگاه بانکی، مزایا و کاربردهای آن، توصیه‌های امنیتی  و موارد دیگر را ارائه بدهیم.

درگاه پرداخت بانکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم یا نرم‌افزاری است که بین دو طرف معامله قرار می‌گیرد و کمک می‌کند در بستر اینترنت تراکنش‌های مالی به راحتی و به سرعت انجام بشود. این سیستم که در انگلیسی به آن ( Internet banking payment gateway) می‌گویند زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که مشتری یا هر شخصی به عنوان واریز کننده با وارد کردن مشخصات کارت بانکی خود، بتواند انتقال وجه را انجام بدهد.

در واقع کار درگاه‌ بانکی این است که مبلغی را که در ازای خرید کالا یا خدمات یا هر گونه بده و بستان وجود دارد از کارت واریز‌کننده می‌گیرند و بعد از تایید مبلغ آن را به حساب بانکی متصل به درگاه پرداخت منتقل می‌کنند. به بیان دیگر، درگاه بانکی سیستمی است که امکان تراکنش های مالی در بستر اینترنت را فراهم می کند. به این معنی که مشتریان شما می توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا نرم افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب شما کنند.

مزایای کلیدی درگاه‌های بانکی کدامند؟

تسهیل راه خرید و بالا بردن شانس خرید

از مزیت‌های کلیدی درگاه‌های پرداخت اینترنتی سرعت بخشیدن و بالا بردن شانس خرید مشتری است. به این فکر کنید که مشتری خیلی راحت بعد از انتخاب محصول خود دیگر لازم نیست در سرما و گرما تا پای دستگاه خودپرداز برود یا مجبور باشد شماره کارت و اطلاعات بانکی فروشنده را وارد کند فقط با ورود به صفحه پرداخت از طریق درگاه خیلی سریع‌تر خرید خود را تکمیل می‌کند‌.

گزارش‌گیری

داشتن آمار و گزارش از تمام تراکنش‌های انجام شده در طی روز یا هفته یا ماه به خودی خود آن‌قدر مزیت خوبی است که متقاضی را به سمت خود می‌کشد. از طرفی با وجود طبقه‌بندی گزارش‌ها و تحلیل و بررسی آن‌ها به راحتی می‌توانید یک ارزیابی از فروش خود داشته باشد و هزینه‌های حسابداری را کم کنید و به آنالیز دقیقی در فروش برسید. مثلاً ببینید چه محصولی را در چه تاریخ‌هایی بهتر فروخته‌اید.

تسهیم وجوه

اگر کسب‌وکار شراکتی دارید با این مزیت موقع واریز مبلغ همه‌ی افراد زینفع یا همان شرکای شما  به طور اتومات در یک فرآیند تسهیم، سهم از پیش تعیین شده‌ی خود را دریافت خواهند کرد.  با این مزیت شفافیت و امنیت لازم را هم بین خود و شرکا خواهید داشت. 

سقف بلند پرداخت در خرید اینترنتی

یکی از چالش‌هایی که در خرید اینترنتی با روش‌های سنتی و کارت‌به‌کارت وجود دارد محدودیت سقف پرداخت است از طرفی روش‌های سانتا و پایا هم زمان‌بر هستند. یکی از اپشن‌های مهمی که درگاه‌ها دارند سقف پرداخت ۵۰ میلیون تومان با این سرویس است. مزیت فوق‌العاده‌ای است مگر نه؟

بخشیدن اعتبار و چهره‌ی حرفه‌ای به کسب‌وکار

از این جهت که درگاه‌ها از سیستم ساده و امنی برخودار هستند و متقاضی برای دریافت آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حتماً  اهراز هویت می‌شود، مشتری از طریق این اعتبار با خیال راحت‌تری خرید می‌کند‌. از طرفی استفاده از این امکان که یک روش نوین در پرداخت آنلاین است چهره‌ی کسب‌وکار شما را حرفه‌ای‌تر و به روز‌تر نشان می‌دهد.

می‌دانید انواع درگاه‌‌های بانکی کدامند؟

در کل درگاه‌ها در دو نوع درگاه یعنی پرداخت بانکی مستقیم و واسط ارائه می‌شوند. اما قبل از تعریف این دو لازم است بدانید دارندگان کسب‌وکارها و  فروشندگان آنلاین با توجه به کالا و خدماتی که ارائه می‌دهند باید از درگاهی استفاده کنند که مناسب فروش آن‌ها باشد و نیاز مشتری را برطرف کند.

مثلاً کسب‌وکاری که با ارز دیجیتال سروکار دارد باید درگاه مربوط به آن را استفاده کند. اما به طور کلی انواع مختلف درگاه‌هایی که ارائه می‌شوند در دو دسته‌ی مستقیم  و واسط قرار می‌گیرند.

انواع درگاه پرداخت

درگاه بانکی مستقیم

آن دسته از درگاه‌ها هستند که شما به عنوان پذیرنده شرکت‌های psp با ارائه‌ی  اینماد یا نماد اعتبار الکترونیکی و یک سری مجوزهای کسب‌وکار آن را دریافت می‌کنید. در واقع ارائه دهندگان اصلی درگاه‌های بانکی شرکت‌هایpsp  هستند که از طرف بانک مرکزی مجوز لازم را برای ارائه‌ی خدمات پرداخت بانکی را دارند و تحت نظارت سایت شاپرک هستند.  اگر دل‌تان می‌خواهد تمام تراکنش‌هایی که صورت می‌گیرد بدون کارمزد باشد و پول واریزی مشتری بدون هیچ واسطه‌ای به حساب شما واریز بشود، می‌توانید از طریق یکی از دوازده شرکت psp که لیست آن‌ها در سایت شاپرک اعلام شده، درگاه مد نظر خود را بگیرید. اما توجه داشته باشید برای ایجاد درگاه مستقیم حتماً باید وب‌سایت مربوط به فروشگاه خود را داشته باشید از طرفی همه‌ی مجوزها‌ی لازم برای اشخاص  را باید داشته باشید که موارد مهم آن شامل موارد زیر است.

  • ارائه ی اینماد
  • پروانه کسب‌و‌کار و جواز کسب‌و‌کار
  • داشتن و ارائه‌ی کد مالیاتی
  • مجوز شغلی مرتبط با نوع کسب‌وکارتان
  • مدارک لازم برای احراز هویت از جمله تصویر شناسنامه و کارت ملی

درگاه بانکی واسط

این درگاه‌ها از طریق شرکت‌های پرداخت‌یار یا واسط ارائه می‌شوند. در واقع شما به جای دریافت درگاه بانکی از شرکت‌های psp  به یک واسط رجوع می‌کنید. از آن‌جایی که در تهیه‌ی درگاه‌های واسط خیلی از الزاماتی را که در گرفتن درگاه مستقیم وجود دارد از جمله اینماد را کنار می‌زند، راه را برای متقاضی هموار می‌کند. البته در روند واریز مبالغ از طرف مشتری در مرحله‌ی اول پول به حساب پرداخت‌یار واریز و بعد به حساب متقاضی منتقل می‌شود. راستش پرداخت‌یارها در مقابل ارائه‌ی خدمات و قابلیت‌ها و امکانات کاربردی، کارمزد معینی از هر تراکنش کسر و دریافت می‌کنند و البته یک سقف کارمزدی هم این وسط تعیین می‌شود. به عنوان مثال شرکت پرداخت‌یار رایان‌پی در ازای هر تراکنش فقط یک درصد کارمزد دریافت می‌کند و  سقف کارمزد‌ها تا مبلغ ۶۰۰۰ تومان است. 

نکته‌ این‌جاست که درگاه‌های مستقیم و واسط از نظر عملکرد یکی هستند و تفاوتی ندارند. اما تفاوت اصلی آن‌ها حذف کارمزد در درگاه‌های مستقیم و انتقال مستقیم مبلغ به حساب فروشنده است. اما با این حال درگاه‌های واسط طرفداران بیشتری دارند. چراکه همان‌طور که گفتیم گرفتن درگاه بانکی مستقیم الزاماتی دارد که بیشتر آن‌ها در دریافت درگاه واسط حذف می‌شود از طرفی درگاه‌های واسط افزونه‌ها و پلاگین‌های و خدمات بیشتری را ارائه می‌دهند. 

 درگاه بانکی بدون سایت یا لینک پرداخت بانکی

این مطلب را با این سوال شروع می‌کنیم که مگر همه‌ی کسب‌وکارها در وب‌سایت‌ها فعالیت دارند؟ به این فکر کنید که افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کاری دارند و نیازی هم به راه‌اندازی وب‌سایت نمی‌بینند. خیلی‌ از رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و در کل فروشگاه‌های فیزیکی تمایل دارند به شکل حرفه‌ای‌‌تر و لاکچری‌تری راه پرداخت را برای مشتری ایجاد کنند و از طرفی برای یک‌ سری امور شخصی هم نیاز به استفاده از خدمات پرداخت آنلاین ضرورت پیدا می‌کند. بماند که استقبال از خرید اینترنتی هم با گذشت زمان بیشتر و بیشتر شده و می‌شود. همه‌ی این‌ها دست‌به‌دست هم داد تا شرکت‌های پرداخت‌یار برای حل این معضل یک روش از خدمات پرداخت با نام لینک پرداخت بانکی را ارائه بدهند. لینک پرداخت در واقع شکل و آدرس گرافیکی درگاه است که شما با تهیه‌ی آن به راحتی با ایمیل، پیامک یا در صفحه‌ی چت و راه ارتباطی خود برای شخص یا اشخاص مد نظرتان می‌فرستید تا وارد صفحه پرداخت بشوند و انتقال وجه را انجام بدهند.

 درگاه‌های بانکی در چه کارهایی کاربرد دارند؟

با توجه به مطالبی که تا این‌جا ارائه شد احتمالاً کم و بیش متوجه شده‌اید که درگاه‌های بانکی می‌تواند در چه کسب‌وکارها و اموری کاربرد داشته باشد. اما قصد داریم به طور جداگانه  به ‌آن‌ها بپردازیم.

درگاه پرداخت برای فروش محصولات فیزیکی و فایل‌ها

اولین و بارزترین جایی که درگاه‌ها در آن کاربرد دارند فروشگاه‌های آنلاین است که خب می‌تواند فروش محصولات فیزیکی یا حتی به شکل فایل و دیجیتالی باشند. در این موارد ایجاد درگاه‌ بانکی مثل ایجاد پل ارتباطی‌ کارامدی برای فروش عمل می‌‌کند و احتمال رها شدن سبد خرید و منصرف شدن مشتری را پایین می‌‌آورد. در مورد کسب‌وکارهایی که محصولات دیجیتالی اعم از پادکست‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و ... ارائه می‌دهند با توجه به استفاده‌ی بالا از وردپرس، درگاه‌‌های واسط افزونه‌ پرداخت مناسبی را برای کابران به وجود آورده‌اند. به طور مثال به ووکامرس که یک پلاگین رسمی فروشگاه‌ساز بر روی وردپرس است افزونه پرداخت ووکامرس اضافه می‌شود تا فروش فایل هم با کمک آن انجام بشود.

درگاه پرداخت درون برنامه یا آپ موبایل

این مورد در واقع همان کاربرد درگاه در اپلیکیشن‌های موبایل است.  با استفاده از درگاه‌ها در آپ‌های موبایل مشتری برای پرداخت هزینه‌ها از برنامه خارج نمی‌شود و بلافاصله در درون برنامه پرداخت آنلاین خود را انجام می‌دهد.

درگاه پرداخت برای شبکه‌های اجتماعی

این نوع درگاه به شکل لینک پرداخت از طریق پرداخت‌یارها به دارندگان فروشگاه‌ها در اینستاگرام، توییتر، تلگرام و پلتفرم‌های دیگر ارائه می‌شود.

در پرداخت‌های مالی مرتبط با امور شخصی

به شکل لینک پرداخت در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و در امور خیریه و موسسات خیریه، پرداخت هزینه‌ی شارژ ساختمان‌ها، فروش کالای شخصی در اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار یا شیپور و مواردی از این دست کاربرد دارد.

 سفارشات تلفنی و اینترنتی

در این سفارش‌ها به علت این‌که روش‌های دیگر مثل پرداخت در محل با دستگاه پوز یا پول نقد با مشکلات احتمالی مثل اختلال در خطوط مخابرات و نبود پول نقد رو‌به‌رو می‌شود، بهترین گزینه می‌تواند ارسال درگاه پرداخت به شکل لینک به مشتری باشد تا بدون دغدغه وارد صفحه پرداخت شده و هزینه را جابه‌جا کند.

نقش سامانه‌ی شاپرک در ارتباط با درگاه پرداخت بانکی چیست؟

احتمالاً اسم سامانه‌ی شاپرک را در ارتباط با پرداخت‌های بانکی شنیده باشید، اما شاید ندانید که دقیقاً این سامانه چه کار می‌کند. اگر یادتان باشد گفتیم که ارائه دهندگان درگاه‌ها شرکت‌های psp و پرداخت‌یارها هستند و به طور کلی این شرکت‌ها تحت نظارت و کنترل شاپرک ( مخفف شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارتی) هستند و از نظر امنیتی تقریباً در یک اندازه قرار می‌گیرند.

باید بدانید که اعطای مجوز به شرکت‌های psp  برای فعالیت در حوزه‌ی خدمات پرداخت الکترونیکی بعد از تطببق قوانین شاپرک و به وسیله‌ی بانک مرکزی انجام می‌شود. از طرفی شرکت‌های پرداخت‌یار با توجه به سند تدوینی از طرف بانک مرکزی و بر طبق قرارداد منعقده با شرکت‌های psp و شاپرک، این امکان را دارند تا پرداخت‌های بدون کارت مثل پرداخت‌های درون برنامه‌‌ای که مبتنی بر زیرساخت‌های همراه است  برای متقاضی انجام بدهند و بعد به شبکه شاپرک ارسال بکنند.

شما با ورود به سامانه‌ی شاپرک می‌توانید به راحتی نام پرداخت‌یارهایی که تحت نظارت شاپرک هستند، ببینید و به این ترتیب از اعتبار آن‌ها مطمئن بشوید. از پرداخت‌یارهایی که در این سامانه هستند می‌توان به زرین پال، رایان‌پی، نکست‌پی و ... اشاره کرد.

لازم به ذکر است لیست دوازده شرکت psp  در شاپرک به شرح زیر است:

  • شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)
  • شرکت کارت اعتباری ایران کیش
  • شرکت الکترونیک کارت دماوند
  • شرکت به پرداخت ملت
  • شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ)
  • شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  • شرکت پرداخت نوین آرین
  • شرکت فن آوا کارت
  • شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  • شرکت پرداخت الکترونیک سپهر
  • شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  • شرکت سایان کارت

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت امروزه ساخت درگاه‌های بانکی برای انجام تمام‌ پرداخت‌ها و تراکنش‌ها یکی از ملزومات به شمار می‌آید. چرا‌که روند خرید را به سمت سرعت، امنیت و اعتبار بیشتر می‌کشاند. در این مقاله ما سعی کردیم به طور کاملی به بررسی درگاه‌ پرداخت و تمام آنچه پیرامون انواع آن یعنی درگاه مستقیم و واسط می‌چرخد، به طور کامل بپردازیم.

اخبار مرتبط
شرکت وب میزبان گیل با برند آقای پرداخت آمادگی دارد تا به کسب و کارها همزمان با دریافت اینماد ، درگاه پرداخت ارائه کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها