پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

سه اتفاق مهم در بازارهای بین بانکی /نرخ سود صعودی شد

24 خرداد 1401
سه اتفاق مهم در بازارهای بین بانکی /نرخ سود صعودی شد

به گزارش بانک اول به طور کلی بانک مرکزی در بازارهای مالی اقدام به بسط و جذب نقدینگی می کند تا نرخ سود بین بانکی و حجم نقدینگی بانک ها را مدیریت کند. 

عملیات بانک مرکزی در بازارهای مالی در هفته منتهی به سوم خرداد ماه 1401 با سه اتفاق مهم روبرو بود.

روند بسط نقدینگی در بازار باز 

در هفته اول خرداد ماه سال 1401 بانک مرکزی در حدود 75 هزار میلیارد تومان اوراق از بانک ها خریداری کرده که نسبت به هفته قبل 10.5 درصد کاهش داشته است. 

 
 

 

بررسی روند بسط نقدینگی در بازار باز نشان می دهد در سال جاری این هفتمین مرحله متوالی بازار باز  بوده که این شاخص مسیری نزولی را طی کرده است.

بنابراین اولین اتفاق مهم در بازار باز هفته اول خرداد ماه ادامه روند کاهشی بسط نقدینگی در این بازار بوده است.

 
 

بازار باز

جدا شدن نرخ سود از کمینه 4 ماهه

به طور کلی خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در بازار باز همراه با تاریخ سررسید و نرخ سود معلومی است. در این بازار بانک مرکزی اوراق پیشنهادی بانک ها را خریداری کرده که در تاریخ سررسید مشخص ( هفت روزه) و نرخ سود معلوم باز پس می گیرد. 

دومین اتفاق مهم اما جداشدن نرخ سود از کمینه 4 ماهه بوده است . طبق اعلام بانک مرکزی نرخ سود بسط پول در بازار باز در این هفته برابر با 19.01 درصد بوده که 0.01 واحد درصد از هفته های قبل بالاتر بوده است. پیش از این برای سیزده مرحله متوالی نرخ سود تزریق پول در این بازار در سطح 19 درصد قرار داشت.

عملیات صفر بانک مرکزی در بازار شبانه

در کنار بازار باز، بانک مرکزی در بازار شبانه نیز اقدام به کنترل نقدینگی بانک ها می کند. در این بازار تاریخ سررسید وام دهی بانک ها به یکدیگر کوتاه مدت بوده و نرخ سود آن در بازه 14 تا 22 درصد قرار دارد. 

اعتبارات قاعده مند در این بازار همان بسط پول بانک مرکزی در این بازار است.

سومین اتفاق مهم در عملکرد بانک مرکزی در بازار باز سهم صفر این نهاد از اعتبارات قاعده مند بوده است. به عبارت دیگر در هفته منتهی به سوم خرداد ماه بانک مرکزی در سهم وام دهی بانک مرکزی در بازار باز برابر با صفر بوده است.

بازار باز

 
 

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها