جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بانک ملی شرایط بازپس گیری اموال مسروقه از صندوق امانات را اعلام کرد

24 خرداد 1401
بانک ملی شرایط بازپس گیری اموال مسروقه از صندوق امانات را اعلام کرد

به گزارش بانک اول در پی دستگیری سارقان صندوق های اجاره ای بانک ملی ایران، این بانک اطلاعیه تازه ای درباره چگونگی بازگشت اموال سرقتی صادر کرد. اقدامات زیر به منظور اعاده دقیق و سریع اموال به صاحبان آن ضرورت دارد.

۱-  پرداخت پنجاه درصد مبلغ خود اظهاری، فارغ از مسائل حقوقی آن هم در زمانی که دستگیری سارقان و پیدایش اموال مسروقه یک احتمال شاید ضعیف بود، برای حفظ اعتماد مشتریان بوده است، بنابر این با پیدا شدن اموال مسروقه،  تلاش بانک و مرجع  قضایی بر اعاده و تحویل عین اموال به صاحبان آن است.

۲- اکنون با به دست آمدن اموال مسروقه، قبل از هر اقدامی، تفکیک و تطبیق اموال یافته شده با فهرست خود اظهاری صاحبان اموال ضرورتی و ‌نیازمند همکاری با مرجع قضایی و بانک است تا در فرایند منطقی و بدون هر گونه ادعای معارض و شبهه، اموال هر یک از ذینفعان معلوم و ‌معین و به صاحب آن تحویل شود.

۳- برای سهولت در شناسایی دقیق صاحب مال، ارائه اسناد و قراین مالکیت نظیر فاکتور خرید یا اعلام نشانی خاص به لحاظ کمی و کیفی و سایر شواهد و قراین موثر، حتی تعرفه شهود، کمک شایانی به تحویل اموال به صاحبان واقعی آن می کند.

۴- احتمال دارد در فرایند تشخیص، مقداری از اموال معلوم ‌معین شود و مابقی ادعا، مستلزم رسیدگی دقیق‌تری باشد. انتظار می‌رود ذینفعان با احترام به حقوق همه آسیب دیدگان از سرقت، صبر داشته تا در اسرع وقت اموال هر یک به آنان اعاده شود.

۵- با توجه به کشف اموال مسروقه و احتمال تداخل اموال باهم، صلاحیت تشخیص نهایی تعلق هر یک از اموال به صاحبان آن با مرجع قضایی بوده و تعیین تکلیف کسری آن نیز به عهده همان مرجع است، اما بانک ملی ایران تا زمان حل و فصل کامل موضوع، مسئولانه نسبت به پیگیری اعاده اموال اقدام می کند.

۶- توصیه می شود با عنایت به خوداظهاری انجام شده ذینفعان در فضای تنش آلود متاثر از سرقت اموال و به منظور رسیدگی سریع تر در مرحله تطبیق و تشخیص اموال، تمامی صاحبان در صورت صلاحدید مجدد نسبت به اعلام مشخصات اموال به صورت دقیق به شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۴ تهران نیز اقدام کنند.

۷- بانک ملی ایران متعهد است در خصوص جبران کسری احتمالی اموال، برابر تشخیص و نظر مرجع قضایی اقدام کند.

۸- انتظار می‌رود با عنایت به دستگیری سارقان با فاصله کم از زمان سرقت و پیدایش اموال به صورت حداکثری، صاحبان اموال با آرامش فرصت تفکیک و تطبیق و تشخیص را به کارشناسان و مرجع محترم قضایی اعطا و از تجمع و تنش پرهیز کنند تا هر چه سریع تر به اموال خود برسند.

در  تعطیلات اخیر، سارقان با ورود به شعبه بانک ملی رو به روی دانشگاه تهران، چند صندوق امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ این شعبه را به سرقت برده اند. بر اساس اعلام مسئولان این بانک تعداد صندوق‌های موجود ۱۶۸ صندوق بوده که در سرقت رخ داده به ۱۶۷ صندوق آسیب رسیده و برخی از صندوق‌های این شعبه آسیبی ندیده اند. این سارقان دیروز دستگیر شدند.

باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
به موجب مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت؛ بانک غیردولتی معادل ٢٠٠ هزار میلیارد ریال، مؤسسه اعتباری غیربانکی معادل ١٥٠ هزار میلیارد ریال و بانک قرض‌الحسنه معادل ٥٠ هزار میلیارد ریال تعیین شد.
متاسفانه ورشکستگی بانک ها معمولا از ورشکستگی هر بنگاه اقتصادی دیگر آسیب بیشتری به اقتصاد می زند، چرا که دیگر بنگاه های اقتصادی معمولا خود وابسته به بانک ها هستند. ورشکستگی یک بانک به دلیل ارتباط بانک های مختلف با یکدیگر و به دلیل تاثیر آن بر روی رفتار بازار در ارتباط با اعتماد به بانک های دیگر، می تواند یک سقوط اقتصادی را منجر شود.
حسن کاظمی عضو هیات عامل و معاون منابع انسانی هم در این نشست اظهار کرد: همکاران اداره کل آموزش بانک با انتقال اولیه موسسه نور، بحث آموزش را آغاز کرده و آموزش هایی نیز در زمینه های آشنایی با محصولات و خدمات بانکی، اخلاق حرفه ای، حقوق بانکی، آشنایی با امور صندوق، تحویلداری تحت وب و... برگزار شده است.
با اعلام بانک مرکزی، از امروز موسسه اعتباری نور هم در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور به بانک ملی ایران منقل شد؛ برهمین اساس نیز سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران انتقال خواهد یافت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها