شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

مهمترین مزایای پنل درگاه بانکی

30 مرداد 1401
مهمترین مزایای پنل درگاه بانکی

پنل درگاه بانکی رایان پی

اگر در فکر تهیه‌ درگاه بانکی هستید باید یک سری اطلاعات هم درباره‌ی پنل درگاه بانکی بدانید. یادتان باشد برای این‌که از بازار رقابت جا نمانید و با خیال راحت تراکنش‌های مالی خود را کنترل کنید باید بهترین‌‌ درگاه پرداخت را انتخاب کنید. با مجهز کردن فروشگاه‌تان به یک درگاه پرداخت خصوصاً درگاه واسط در واقع یک پنل با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد که با استفاده از مزایای آن در تراکنش‌های مالی می‌توانید شانس فروش خود را بالا ببرید.

اما این‌که دقیقاً درگاه بانکی چیست و پنل مدیریتی آن دارای چه کاربردها و مزایایی است و این مورد در انواع درگاه بانکی چه تفاوتی با هم دارند، سوالاتی هستند که در ادامه می‌خواهیم به پاسخ آن‌ها بپردازیم.

درگاه پرداخت بانکی چیست ‌و نحوه‌ عملکرد آن چگونه است؟

درگاه بانکی در واقع یک سیستم مالی است که در کسب‌وکارهای آنلاین و غیر حضوری و به طور کلی در تسویه‌ی هزینه‌‌ها کاربرد دارد. این سیستم در روند پرداخت وجوه به کمک واریزکننده و دریافت‌کننده‌ی وجه می‌آید.  عملکرد این سیستم خیلی ساده است. وقتی که در یک خرید غیر حضوری، مشتری محصول یا خدمات مد نظر خود را انتخاب می‌کند در زمان تسویه از طریق درگاه به راحتی و  تنها با چرخاندن انگشت دست روی صفحه‌ی موبایل وارد صفحه پرداخت می‌شود  تا با وارد کردن اطلاعات بانکی خود هزینه را در کمترین زمان واریز کند. در واقع درگاه بانکی با بالا بردن سرعت فرایند خرید در اصل شانس فروش را برای فروشنده بالا می‌برد.

مزایا و کاربرد پنل درگاه بانکی را بشناسید

در ابتدا قبل از هر موردی بهتر است بدانید درگاه‌های بانکی مختلف به دو صورت یعنی درگاه بانکی مستقیم و درگاه بانکی واسط یا غیرمستقیم ارائه می‌شوند. در ایران دوازده شرکت با نام psp از سمت بانک مرکزی مجوز لازم را برای ارائه‌ی خدمات مالی الکترونیکی دارند. اگر شما به عنوان متقاضی شرایط لازم از جمله اینماد و مجوز و پروانه‌ی کسب‌وکار را داشته باشید، می‌توانید از طریق وب‌سایت این شرکت‌ها درخواست خود را وارد کنید و بعد از طی مراحلی در مدت ۳ تا ۷ روز درگاه مستقیم بگیرید.

با درگاه مستقیم تمام تراکنش‌های شما بدون کارمزد حساب می‌شود و پول واریزی مستقیم به حساب شخصی شما می‌اید. اما اگر مثل خیلی‌ از کسب‌وکارهای اینترنتی مجوزها را ندارید و اصلاً تراکنش‌های متوسطی دارید، می‌توانید از طریق شرکت‌های پرداخت‌یار اقدام به گرفتن درگاه واسط کنید. شرکت‌های پرداخت‌یار با شرکت‌های psp قراداد دارند و سازوکارشان به شکلی است که دیگر لازم نیست شما اینماد و مجوزی داشته باشید و نهایت در عرض ۲۴ ساعت درگاه مد نظر شما را در اختیارتان می‌گذارند.

با درگاه واسط پول واریزی ابتدا به حساب شرکت‌ پرداخت‌یار منتقل شده و بعد به حساب شما می‌آید. می‌پرسید چرا؟ چون پرداخت‌یارها در برابر هموار کردن مسیر دریافت، کارمزدی را از هر تراکنش کسر می‌کنند. حالا با این توضیحات باید بدانید که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی درگاه بانکی مخصوصاً پرداخت‌یارها برای این‌که در بازار رقابت به چشم بیایند هر کدام سعی می‌کنند در پنل مدیریتی خود مزیت‌های مفید و کاربردی ایجاد کنند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سیستم گزارش‌‌دهی

از ویژگی‌های خیلی مهم پنل مدیریتی که البته فقط در پنل درگاه‌های بانکی واسط وجود دارد، سیستم گزارش‌‌دهی است. شنیده‌اید که می‌گویند مثلاً فلان کارمند دست راست رئیس است؟ می‌خواهیم بگوییم تهیه‌ی گزارش از تراکنش‌ها آن هم به شکل خودکار دقیقاً دست راست شما خواهد بود. چرا؟

چون گزارش از تمام تراکنش‌ها می‌تواند هزینه‌های حسابداری را کاهش بدهد و نیروی انسانی را حذف کند. با این سیستم به راحتی گزارش وضعیت موفق یا ناموفق تمام تراکنش‌های مالی خود را به شکل روزانه، هفتگی یا ماهانه در اختیار خواهید داشت.

این گزارش‌های طبقه‌بندی شده و منظم می‌توانند در انالیز فروش استانداد شما راهگشا باشند؛ یعنی با یک دو، دو تا چهار تای ساده از روی این گزارش‌ها می‌توانید بفهمید در چه روزهایی حجم فروش بیشتری داشته‌اید، چه محصولی بیشتر فروخته‌اید و در کل نقاط ضعف و قوت خود را از دل آن بکشید بیرون و برنامه‌ی هدف‌داری بچینید.

کیف پول آنلاین پنل درگاه بانکی

این قابلیت مثل یک ذخیرساز عمل می‌کند. با کمک کیف پول الکترونیکی و شارژ آن به دست کاربر در مواقع لازم، سرعت پرداخت هزینه‌ها، قبوض، خرید شارژ و موارد دیگر بسیار بالا می‌رود. خب وقتی که کاربر آن را شارژ می‌کند دیگر برای نوبت‌ها و موقع استفاده‌های بعدی لازم نیست که اطلاعات کارت را وارد کند و بدون اتلاف وقت فرایند تسویه انجام می‌شود.

از ان‌جایی که اطلاعات کیف پول دیجیتال رمز گذاری می‌شود، امکان حمله‌ی فیشینگ هم بسیار پایین است و نشان‌دهنده‌ی امنیت بالای سیستم است. این قابلیت با ایجاد تجربه‌ی مطلوب در حفظ مشتری تاثیر مثبتی دارد. لازم به ذکر است کیف پول آنلاین را بعضی از شرکت‌های psp و شرکت‌های پرداخت‌یار ایجاد کرده‌اند که می‌توانید قبل از درخواست درگاه پرداخت در مورد وجود کیف پول از شرکت ارائه‌دهنده تحقیق کنید.

تسهیم وجه درگاه بانکی

تسهیم وجوه

 در مواقعی لازم است سهم هر کدام از کارمندان یا شریک‌ها، بازاریاب‌ها و در کل ذی‌نفع‌ها به شکل جداگانه داده شود. در این مواقع بهترین راه چیست؟‌

بله. دقیقا همین‌جاست که سیستم تسهیم برای سهم‌بندی ضرورت پیدا می‌کند. شما با یک قرارداد هوشمند و از پیش تعیین شده که مبتنی بر سهم شخص یا اشخاص مورد نظر است، می‌توانید پرداخت‌های جداگانه را در تراکنش‌های مالی کسب‌وکار خود داشته باشید. البته این قابلیت در پنل مدیریتی درگاه‌های واسط دیده می‌شود، برای نمونه با تهیه‌ی درگاه‌ بانکی رایان پی که دارای سیستم تسهیم وجوه است می‌توانید طبق یک قرارد هوشمند واریزی‌های سهم بندی شده داشته‌ باشید و به دنبال آن هزینه‌های حسابداری را کم کرده و شرایط شفاف و رضایت‌بخشی را در بین خود و شرکا، بازایابان یا افراد ذی‌نفع ایجاد کنید.

سیستم قرارداد هوشمند

 این مورد در پنل درگاه بانکی مربوط می‌شود به این‌که درگاه پرداخت راهی را ایجاد می‌کند که شما به عنوان دارنده‌ی درگاه بانکی برای عنوان‌ قابلیت‌ها به شکل جداگانه قراردادی منحصر به فرد ایجاد و تنظیم کنید. شما این امکان را دارید که چند قرارداد متفاوت تنظیم کنید، مثلا قراردادی برای شرایط تسهیم وجوه، نوع تراکنش‌ها و میزان کارمزد را داشته باشید.

با این مزیت می‌توانید قرارداد تنظیمات و فرایند تسویه‌ حساب خودتان را به حساب افراد دیگر مثل تامین‌کننده‌‌های مواد اولیه کسب و کارتان تعیین کنید و اگر کاربری از تسویه‌ حساب انصراف داد این امکان وجود دارد که در ارتباط با مشتریان احراز هویت بشود‌ و دیگر تسویه از طرف شما با فروشنده‌ها صورت بگیرد. لازم به ذکر است شرکت‌های پرداخت‌یار مثل رایان‌پی این مزیت را در پنل درگاه واسط خود ارائه می‌دهند.

تسویه درگاه بانکی

تسویه‌ی خودکار

نحوه‌ی تسویه‌ی برای دارندگان پرداخت اهمیت بالایی دارد. خب کسب‌وکارهایی که درگاه‌های پرداخت بانکی مستقیم دارند از مزیت سیستم تسویه‌ی خودکار و روزانه بهره می‌برند. این قابلیت را درگاه‌های واسط هم دارند اما با یک اختلاف چند ساعته‌.

یعنی در پایان هر روز کاری تمام مبالغ مربوط به تراکنش‌های موفق تجمیع شده و تا ساعت ۱۱ روز کاری بعد و پس از کسر کارمزد به حساب بانکی متصل به درگاه واسط بر اساس چرخه پایا واریز می‌‌شود. خب نکته‌ی مهم این است درگاه واسط این امکان را ایجاد می‌کند که شما به عنوان دارنده‌ی فروشگاه بتوانید تعیین کنید که کارمزد از حساب شما کم بشود یا نه از حساب مشتری برداشته بشود.‌ همچنین شرکت‌های پرداخت‌یار برای تسهیل فرایند پرداخت، تسویه انی را نیز به عنوان یک ویژگی نیز ارائه می‌کنند.

 فاکتور پرداخت

 فاکتوری است که مشتری و در کل واریزکننده آن را به شکل آنلاین دریافت می‌کند. این فاکتور می‌تواند همراه با اطلاعاتی از برند، لگو و اطلاعات کوتاهی از محصول باشد که در واقع تجربه‌ی مطلوبی را برای مشتری ایجاد می‌کند‌. از طرفی پرداخت‌یارها که درگاه‌های بدون سایت یا همان لینک پرداخت ارائه می‌دهند این امکان را دارند که همراه این فاکتور، لینک پرداخت هم به مشتری ارسال کنند.

در آخر باید بگوییم شما با ایجاد درگاه بانکی می‌توانید با توجه به کاربردها و مزایایی که در پنل مدیریتی در اختیار دارید، شرایط مطلوبی را برای انجام و مدیریت تراکنش‌های مالی و در نتیجه فروش بیشتر ایجاد کنید. اگر این مطلب را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که پنل درگاه‌های واسط بیشتر و کاربردی‌تر از درگاه‌های مستقیم هستند. البته در این مورد و در بازار رقابت بعضی از شرکت‌های پرداخت‌یار شرایط بهتری را هم ایجاد کرده‌اند.

اخبار مرتبط
شرکت وب میزبان گیل با برند آقای پرداخت آمادگی دارد تا به کسب و کارها همزمان با دریافت اینماد ، درگاه پرداخت ارائه کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات