جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

انواع وام‌های بانک صنعت و معدن

30 مرداد 1401
 انواع وام‌های بانک صنعت و معدن

به گزارش بانک اول ، تمامی وام‌های بانکی و طرح‌های تسهیلاتی در قالب عقود بانکی به مشتریان واجد شرایط پرداخت می‌شود که بانک صنعت و معدن هم مانند هر بانک دیگری بخشی از منابع مالی خود را برای اعطای تسهیلات به مشتریان واجد شرایط می‌پردازد. وام‌های بانکی این مجموعه در دو قالب کوتاه مدت و بلندمدت به مشتریان واجد شرایط پرداخت می‌شود. 

برهمین اساس به منظور تامین مالی بخشی از هزینه های سرمایه گذاری جهت ایجاد یا توسعه واحدهای صنعتی ، معدنی و گردشگری و یا تامین شرایط لازم جهت بهره برداری مطلوب ازاین واحدها، بانک صنعت و معدن تسهیلاتی را به صورت ارزی و ریالی و در قالب یکی از عقود اسلامی اعطاء می‌کند. 

براساس ضوابط این بانک،‌ تنها به طرح هایی تسهیلات مالی اعطاء می شود که توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم را داشته باشند.

اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی تا سقف یک میلیارد ریال مجاز بوده و پرداخت تسهیلات بیش از این مبلغ منحصرا به اشخاص حقوقی مجاز است.

بانک به طور معمول حداکثر ٦٠ درصد سرمایه گذاری ثابت طرح را به صورت تسهیلات تأمین مالی می‌کند ضمنا ٣٠ درصد سرمایه گذاری کل طرح شامل سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش باید از طرف متقاضی به صورت سرمایه پرداخت شده شرکت تأمین شود. 

دوران بازپرداخت تسهیلات بطور معمول حداکثر ٥ سال درنظر گرفته می شود. تغییر این دوران از اختیارات بانک بوده که متناسب با وضعیت طرح‌هاست و متقاضی هنگام ارائه درخواست تسهیلات ، اقدام به افتتاح حساب جاری قرض الحسنه می‌کند.

مراحل دریافت تسهیلات بلندمدت

در بخش نخست یعنی پیش پذیرش، متقاضی می‌تواند به هریک از شعب بانک مراجعه و درخواست خود را ارائه کند. در صورتی‌که طرح در فهرست طرح‌های فاقد اولویت نباشد، بانک موافقت خود را با تهیه گزارش توجیهی اعلام می‌کند. 

مرحله دوم، تدوین گزارش توجیهی طرح است به نحوی که متقاضی از طریق شرکت‌های مهندس مشاور منتخب بانک اقدام به تهیه گزارش توجیهی می‌کند.

در مرحله سوم، گزارش توجیهی طرح همراه با مدارک مورد نیاز به شعبه تحویل داده می‌شود و مرحله بعدی یعنی ارزیابی و تصویب انجام می‌شود به طوری که گزارش توجیهی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید گزارش توجیهی طرح، پرداخت تسهیلات توسط مراجع ذیصلاح مورد تایید قرار می گیرد.

مرحله پنجم نیز عقد قرارداد خواهد بود که پس از ارائه مدارک و وثائق مورد نیاز ، قرارداد اعطای تسهیلات منعقد می‌شود.

در نهایت نیز گزارش پیشرفت طرح در مقاطع تعیین شده توسط مهندس مشاور تهیه و به بانک ارائه و پس از تایید گزارش پیشرفت توسط بانک ، متناسب با پیشرفت طرح، پرداخت انجام میشود. متقاضیان برای آگاهی از مدارک لازم جهت دریافت این وام می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند.

شرایط وام سرمایه در گردش

بانک صنعت و معدن همچنین اقدام به اعطای تسهیلات سرمایه در گردش بـه منظور ایجاد شرایط لازم جهت بهره‌برداری از واحدهای موجود در زمینه های صنعتی، معدنی،گردشگری و خدماتی ذی‌ربط می‌کند.  این تسهیلات برای تامین هزینه های تولید شامل خرید مواد اولیه، قطعات، لوازم یدکی و بسته بندی و هزینه هـای جاری پرداخت می‌شود. 

مشتریان باید هنگام ارایه درخواست دریافت تسهیالت سرمایه درگردش، دارای حساب جاری قرض الحسنه نزد شعب بانک باشند و یا اقدام به افتتاح این حساب کنند. 

همچنین به متقاضیانی تسهیلات سرمایه درگردش اعطا می شود که نسبت به تمرکز گردش حساب متناسب با تسهیلات درخواستی، نزد بانک صنعت و معدن اقدام کرده و طرح آنها توجیهات لازم را داشته باشد و نتیجه ارزیابی اعتباری و اعتبارسنجی آنها مورد تائید بانک باشد.

حداکثر زمان استفاده و بازپرداخت تسهیلات سرمایه درگردش اعطائی بانک، یک ساله است اما متقاضیانی که طرح آنها در بدو بهره برداری است می‌توانند تقاضای دریافت تسهیلات سرمایه درگردش با دوره بازپرداخت حداکثر ۳ ساله را داشته باشند. 

در مرحله بعدی بانک برای تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی، اقدام به دریافت یک یا تلفیقی از تضمین های مورد قبول خود می‌کند.

همچنین نوع، میزان و ارزش وثایق و تضامین، توسط بانک تعیین و به مشتری اعالم می شود. اموال مورد معامله و اموالی که به عنوان وثیقه از سوی بانک پذیرفته میشوند، حسب مـورد می باید در طول مدت اجرای قرارداد، حداقل به میزانی که منافع بانک را پوشش دهند، نزد یکی از شرکتهای بیمه به نفع بانک و به هزینه مشتری بیمه شوند.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات