چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

475 هزار نفر وام بدون ضامن گرفتند/ اعلام فهرست پرداختی ۱۲ بانک

30 مرداد 1401
475 هزار نفر وام بدون ضامن گرفتند/  اعلام فهرست پرداختی ۱۲ بانک

به گزارش بانک اول تسهیل پرداخت وام به آحاد جامعه از جمله تاکیدات رئیس جمهوری در سال گذشته بود و آیت‌الله رئیسی بهمن ۱۴۰۰ در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها و تیم اقتصادی دولدخواست که اعتبارسنجی متقاضیان وام‌های خرد جایگزین وثیقه‌های سنگین برای دریافت تسهیلات بانکی شود.

۱۰ بهمن ماه بسیاری از بانک‌ها بخشنامه و جزئیات این طرح را در سایت‌های خود منتشر کردند تا اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را در اختیار متشریان قرار دهند.

حال که قریب هفت ماه از ابلاغ بخشنامه و اجرای طرح پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن می‌گذرد آمار رسیده از وزارت اقتصاد درباره روند پرداخت تسهیلات در ۱۲ بانک نشان می‌دهد که از بهمن سال گذشته تا نیمه تیرماه ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ وام به متقاضیان پرداخت شده است.

بانک سپه با پرداخت ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ فقره تسهیلات رتبه نخست را از حیث تعداد و مبلغ پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن کسب کرده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران با پرداخت ۹۳ هزار و ۲۲ فقره تسهیلات رتبه دوم، بانک رفاه کارگران با ۷۱ هزار و ۶۷۴ فقره تسهیلات رتبه سوم و بانک تجارت با ۳۹ هزار و ۲۰۲ فقره تسهیلات رتبه چهارم را از نظر تعداد اعطای تسهیلات خرد در بین بانک‌های دولتی را کسب کردند.

همچنین بانک ملی ۳۶ هزار و ۲۱۴ فقره وام بدون ضامن و پست بانک ۱۳ هزار و ۲۱۳ فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده‌اند.

بانک صنعت و معدن با پرداخت ۵۸ فقره تسهیلات کمترین رقم را به لحاظ تعداد و میزان اعطای وام خرد بدون ضامن را داشت.

 

گزارش عملکرد بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی در پرداخت تسهیلات خرد تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن از ۱ بهمن ۱۴۰۰ تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱  (مبلغ به میلیون ریال) 

اخبار مرتبط
در حال حاضر بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن معرفی شده‌اند.
طبق ابلاغیه جدید، بانک‌های عامل، برای پرداخت این وام باید فقط یک ضامن رسمی از متقاضی بخواهند؛ اما این وام قرض‌الحسنه که به نام وام خرد و فوری هم معروف است، خیلی هم دریافتش فوری نیست!
موضوع وام با کارت یارانه از سال ۱۳۹۶ و با بخشنامه بانک مرکزی آغاز شد که در همان زمان بانک‌ها اعلام کردند منابع لازم برای پرداخت وام یارانه به مشمولان را ندارند و البته بانک مرکزی هم تکلیفی را بر دوش شبکه بانکی نگذاشت. دو سال بعد همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت دوازدهم وام‌های یک میلیون تومانی پرداخت کرد که اقساط آن هر ماه از حساب کارت یارانه متقاضیان کسر می‌شد.
بانک رفاه کارگران به منظور تداوم سیاست های حمایتی خود از جامعه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، کارکنان شرکت ها و سازمان های متعامل با بانک، در قالب “طرح امید رفاه”تسهیلات پرداخت می کند. تسهیلات طرح امید رفاه به مستمری بگیران ارجمند سازمان تامین اجتماعی که حقوق خود را از بانک رفاه دریافت می کنند و کارکنان محترم بازنشسته بانک رفاه، در قالب عقد قرض الحسنه به میزان بیست میلیون تا یکصد میلیون ریال با نرخ کارمزد سالانه ۴ درصد پرداخت می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات