پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

راهنمای کامل ورود به سامانه صیاد بانک مرکزی cbi.ir

13 شهریور 1401
 راهنمای کامل ورود به سامانه صیاد بانک مرکزی cbi.ir

به گزارش بانک اول در سیستم متمرکز بانک مرکزی، چک پس از اعتبارسنجی صادر می‌گردد و به دلیل امکان نظارت دائم، افراد بدحساب دسته چک نخواهند داشت.

 

 اعتبار چک نیز مبتنی بر ثبت اطلاعات از طرف صادرکننده و گیرنده‌ در سامانه صیاد خواهد بود.

 

روشهای مختلفی برای استفاده از سامانه صیاد وجود دارند که به معرفی آنها می‌پردازیم:

 

ثبت نام در سامانه صیاد بانک مرکزی

 

همانطور که می‌دانید بر اساس اعلام بانک مرکزی و قانون جدید صدور چک، افراد باید برای ثبت، تأیید یا رد، انتقال و استعلام چک به سامانه صیاد مراجعه کنند.

 

شما می‌توانید به ‌وسیله‌ی شناسه ۱۶ رقمی چک، نسبت به استعلام وضعیت اعتباری آن از طریق سامانه چک صیادی بانک مرکزی اقدام کنید.

 

در ابتدا می‌توانید به وسیله‌ی لینک زیر مستقیماً به صفحه‌ی استعلامِ وضعیت چک صیادی بانک مرکزی بروید:

 
 

و یا به سایت بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir بروید.

 

 

در مرحله‌ی بعد از منوی بالای سایت، گزینه‌ی “نظام‌های پرداخت و زیرساخت” را انتخاب و سپس بر روی عبارت “استعلام چک” کلیک کنید.

 
 

 در صفحه‌ی بعد، “استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی” را انتخاب کنید.

 

برای استعلام لازم است شناسه ۱۶ رقمی صیاد و حاصل جمع خواسته شده در تصویر را درج کرده و سپس گزینه‌ی “استعلام چک صیادی” را بزنید.

 

تذکر: شما می‌توانید با ارسال شناسه صیادی موجود در چک، به صورت (“شماره ۱۶ رقمی*۱*۱”)  به شماره ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک از نظر تعداد چک‌های برگشتی نزد بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید.

 

وضعیت اعتباری صادر کننده چک صیادی، ۵ حالت می‌تواند داشته باشد که در تصویر گفته شده است.

 

 

چک برگشتی:

 

شخصی که چک برگشتی دارد، تا زمانی که نسبت به رفع سوء اثر آن اقدام نکند دارای محدودیت‌های زیر خواهد بود:

 
  • عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید (حتی برای تمدید کارت) و عدم صدور کارت هدیه
  • مسدود شدن همه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک، در تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری، به میزان کسری مبلغ چک و به ترتیب اعلامی بانک مرکزی
  • عدم پرداخت تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
 

تذکر: اگر فردی قصد ثبت، تأیید یا انتقال چک را داشته باشد، این امکان فعلاً از طریق سایت بانک مرکزی میسر نیست.

 
 

بنابراین، شخص باید به وسیله‌ی یکی از روش‌های اینترنت بانک، موبایل بانک، اپ‌های پرداخت مورد تأیید، مراجعه به شعب بانک‌ها و خودپردازها، از خدمات چک صیادی استفاده کند.

 

مراجعه به خودپرداز

بانک مرکزی برای دسترسی عموم به خدمات سامانه صیاد، علاوه بر تجهیز سامانه پیچک بانک مرکزی از طریق اینترنت بانک، همراه بانک، اپ‌های پرداخت و سامانه پیامکی، بانک‌ها را ملزم به تجهیز خودپردازها به سامانه صیاد بانک مرکزی کرده است.

 

بنابراین می‌توانید با مراجعه به خودپرداز بانک صادر کننده چک، نسبت به استعلام، ثبت و تأیید چک صیاد اقدام کنید.

 

در آینده، با توجه به اتصال زیرساخت شبکه کارتی، امکان اتصال به سامانه صیاد و انجام امور مربوط به چک‌های جدید، بدون توجه به یکسان بودن خودپرداز و بانک صادرکننده چک، میسر خواهد بود.

 

جالب است بدانید:

 
  • ۷۵ درصد از تراکنش‌های مربوط به چک از طریق درگاه‌های بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک
  • ۲۰ درصد از طریق برنامه‌های موبایل
  • ۵ درصد نیز از طریق سامانه پیامکی، خودپردازها و شعب بانکی، انجام می‌شوند.
 
 

دانلود سامانه صیاد بانک مرکزی

در حال حاضر برای استفاده از خدمات ثبت چک از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی باید یکی از اپلیکیشن‌های مجاز و در دسترس را دانلود و نصب کنید.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات