شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

چگونه دسته چک بگیریم؟

29 شهریور 1401
چگونه  دسته چک بگیریم؟

به گزارش بانک اول از اردیبهشت سال۱۴۰۰ چک صیاد جایگزین دسته چک‌های قدیمی که در تمام بانک‌ها صادر می‌شد شده است. هدف از راه‌اندازی سامانه صیاد کاهش آمار چک برگشتی، جلوگیری از صدور دسته چک برای افراد بدحساب، کنترل استعلام حساب صادرکننده‌ چک توسط گیرنده و در نتیجه افزایش اعتبار چک در معاملات می‌باشد.

این نوع چک ها ویژگی خاصی دارند که ان ها را از انواع قدیمی متمایز میکند اول اینکه تمامی چک‌های صیاد صادرشده از بانک‌های مختلف به رنگ بنفش بوده و دارای کد‌ شناسه ۱۶ رقمی هستند که امکان استعلام حساب صادرکننده چک را به دریافت کننده می‌دهد همچنین عبارت کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است در پایین این نوع دسته چک ها درج شده است.

 مهم ترین تفاوت چک صیاد با چک قدیمی در اعتبار آن است، در دسته چک‌های قدیمی چک اعتبار زیادی نداشت؛ هرفرد حتی با وجود چک برگشتی در سوابق خود در صورتی که با مسئول شعبه آشنایی داشت به راحتی دسته چک دریافت می‌کرد و می‌توانست با هرمبلغی و هر تعدادی چک بلامحل صادر کند.

درصورتی که درچک‌های صیادی فرد باید حداقل دوسال حساب بانکی با کارکرد بالا داشته باشد و بانک نقشی در صدور دسته چک برای وی نداشته و فقط به عنوان واسطه درخواست صدور دسته ‌چک را در سامانه صیاد ثبت می‌کند.

در صورتی که فردی دارای چک برگشتی باشد تا زمانی که از سوابق خود رفع سوءاثر نکند نمی‌تواند درخواست چک صیاد کند.

شرایط دریافت دسته چک به شرح زیر است:

۱- فرد متقاضی باید شغل ثابت یا محل سکونت ثابت داشته باشد.

۲- فرد متقاضی دریافت دسته چک باید در بانک مورد نظر حساب قرض‌الحسنه جاری داشته باشد و ۲ سال از افتتاح حسابش در آن بانک گذشته باشد.

۳-لازم است درخواست دریافت چک به رئیس شعبه تحویل داده شود. در این صورت رئیس شعبه از حساب فرد استعلام می‌گیرد و اگر نتیجه مثبت و رتبه فرد بالا باشد، فرآیند تحویل چک انجام می‌شود.

۴-در صورت وجود چک برگشتی در سابقه بانکی، فرد متقاضی باید سوء اثر را رفع کند و مجددا درخواست دسته چک دهد.

۵-متقاضی باید یک حساب سپرده بلند مدت با حداقل موجودی ۵ میلیون تومان در بانک مورد نظر داشته که حداقل ۶ ماه از زمان بازگشایی آن گذشته باشد.

مدارک لازم افتتاح حساب برای افراد حقیقی:

کپی از تمام صفحات شناسنامه

یک قطعه عکس

کپی از مدارک شغلی شما

به همراه داشتن یکی از قبوض آب، برق، گاز و … از محل سکونت خود برای ثبت آدرس دقیق

در صورتی که مستاجر هستید، یک کپی از اجازه‌نامه

همراه داشتن معرف ) به همراه داشتن یک فرد معتبر به عنوان معرف، در کاهش زمان رسیدگی به درخواست و آسان‌تر شدن فرآیند دریافت چک تاثیر زیادی دارد.)

مدارک لازم برای افتتاح حساب در افراد حقوقی:

درخواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت

تایید امضای صاحبان امضای مجاز شرکت

اصل و کپی گواهی‌نامه ثبت شرکت یا شرکت‌نامه

اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه

اصل و کپی آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه رسمی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره شرکت

 

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات