جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

خرید اوراق ارزی در بورس بهتر است یا دلار سهمیه‌ای؟

25 آبان 1401
خرید اوراق ارزی در بورس بهتر است یا دلار سهمیه‌ای؟
به گزارش بانک اول فروش اوراق در بورس تا سقف چهار هزار دلار امکان‌پذیر است و متقاضیان سه‌ماه بعد با پرداخت هفت درصد حق‌الوکاله می‌توانند اسکناس دریافت کنند. سقف خرید ارز سهمیه‌ای، حدود دو هزار دلار خواهد بود و...

اوراق ارزی یک امکان جدید سرمایه‌گذاری است که از مسیر بورس دنبال می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی هفته قبل و دقیقا دو، سه روز پیش از شروع فروش ارز سهمیه‌ای در صرافی‌ها و شعبات منتخب بانکی، به مردم توصیه کرد برای خرید دلار و یورو عجله نکنند، چون قرار است ابزار جدیدی برای کنترل بازار ارز معرفی شود. حالا مشخص شده منظور علی صالح‌آبادی، توزیع اوراق ارزی در بورس کالا بوده است. طبق اعلام بانک مرکزی، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه ۲۸ آبان می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید اوراق ارزی اقدام کنند.

، اوراق ارزی با عاملیت بانک ملی ایران منتشر خواهد شد و قیمت آن‌ها در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، برمبنای نرخ پایانی توافقی روز قبل نماد اسکناس در معاملات بازار متشکل معاملات ارزی تعیین می‌شود.

اوراق ارزی، با نام، اما معاف از مالیات فروخته می‌شود و موعد تحویل آن‌ها سه‌ماه پس از خرید فرا می‌رسد. خریداران در زمان سررسید می‌توانند تصمیم بگیرند نسبت به دریافت اسکناس اقدام کنند یا مانند یک سرمایه‌گذاری واقعی، آن‌ها را تحویل داده و اصل و سود پول خود را بگیرند. حداقل میزان خرید اوراق ارزی در بورس معادل ریالی هزار دلار و حداکثر رقم خرید معادل ریالی چهار هزار دلار تعیین شده است. ارزش ریالی هر ورقه معادل ۱۰۰ دلار در نظر گرفته می‌شود.

اوراق ارزی قابل واگذاری به‌غیر نیست و اگر کسی قبل فرارسیدن سررسید سه‌ماهه، حوصله‌اش سر رفت یا نیاز فوری به پول داشت، می‌تواند اوراق را بازخرید کند. در این حالت هم نرخ بازخرید اوراق، براساس قیمت پایانی روز قبل نماد دلار توافقی در بازار متشکل ارزی مشخص خواهد شد. پیشنهاد انتشار اوراق ارزی مدت‌ها پیش به بانک مرکزی ارائه داده شده بود. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد برای اولین بار، در ابتدای شهریور امسال علی صالح‌آبادی این خبر را اعلام کرده بود. در آن زمان قرار بود سود و بازپرداخت این اوراق هم به‌صورت ارزی انجام شود، اما بانک مرکزی در طرح جدید فروش اوراق گواهی ارزی، درباره جزییات نهایی شیوه پرداخت در زمان سررسید گفته، متقاضیان می‌توانند تسویه نقدی را در قالب ریال انجام دهند و هیچ کارمزدی پرداخت نکنند، اما اگر گزینه دریافت اسکناس دلار را برگزیده باشند، پرداخت هفت درصد به‌عنوان حق‌الوکاله الزامی خواهد بود. کسی که قبل از سررسید، اقدام به بازخرید اوراق ارزی کند، در هر حالتی وجه خود را تنها به‌صورت ریالی دریافت خواهد کرد.

حداقل میزان خرید اوراق ارزی در بورس، هزار دلار و حداکثر رقم خرید چهار هزار دلار تعیین شده است

بیشتر بدانید | اوراق ارزی یکی از ابزار‌هایی است که بانک مرکزی امید دارد با انتشار آن روی قیمت دلار در بازار تاثیر بگذارد. به‌گفته علی صالح‌آبادی، افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند، می‌توانند اوراق ارزی منتشر شده را خریداری کرده و در سررسید نسبت به دریافت اسکناس دلار اقدام کنند

اوراق ارزی، نوعی سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. خریداران در سررسید‌های مشخص شده سه‌‌ماهه، علاوه بر گزینه تحویل گرفتن اسکناس‌ها، می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند و اصل و سود خود را دریافت کنند. معاف بودن خریداران اوراق ارزی از پرداخت مالیات و اختلاف دو هزار دلاری سقف خرید برای متقاضیان، مهمترین مزیت شرکت در این طرح نسبت به خرید نقدی اسکناس از صرافی یا شعب بانکی است که به‌صورت همزمان اجرا می‌شود. خریداران ارز سهمیه‌ای در حال حاضر می‌توانند تا سقف دو هزار یورو (معادل دو هزار و ۲۰۰ دلار) اسکناس تحویل بگیرند و علاوه بر نرخ روز اسکناس، یک‌درصد سود صرافی و مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می‌کنند. خرید اوراق ارزی از بورس، این رقم اضافه را ندارد و تنها در زمان سررسید اوراق، اگر تصمیم بگیرید، اسکناس دلار دریافت کنید، باید هفت درصد کارمزد یا به‌قول بانک مرکزی، حق الوکاله بپردازید. اوراق گواهی ارزی برخلاف اوراق سکه، قابل واگذاری به غیر نیستند و نهایتا اگر در طول دوره سرمایه‌گذاری متوجه شدید، قیمت دلار در حال کاهش عجیب و غریب است، به‌شکلی که منطق سرمایه‌گذاری را زیر سوال می‌برد، می‌توانید با مراجعه به شعب بانک ملی از امکان بازخرید اوراق استفاده کنید.

بیشتر بدانید | حداقل میزان خرید اوراق ارزی در بورس معادل ریالی هزار دلار و حداکثر رقم خرید معادل ریالی چهار هزار دلار تعیین شده است. با فرض قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومانی هر دلار در بازار متشکل ارزی، حداقل سرمایه لازم برای خرید اوراق گواهی ارزی، ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۱۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود

خرید ارز سهمیه‌ای، روز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱، از سر گرفته شده است و متقاضیان می‌توانند با کارت ملی، برای دریافت سهمیه سالانه دو هزار یورویی (یا معادل دلاری آن) به صرافی‌های سراسر کشور یا شعب منتخب بانکی در تهران مراجعه کنند. گزینه ثبت درخواست غیرحضوری خرید ارز سهمیه‌ای هم در دسترس قرار دارد. برای این کار باید در سامانه my.ice.ir ثبت‌نام کنید و از میان گزینه‌ها روی یک صرافی در نزدیکی محل سکونت یا محل کار دست بگذارید و کلید ثبت را بزنید. سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران، پس از تایید مدارک هویتی و اصل درخواست، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌کند و خبر می‌دهد در چه روزی و در چه ساعتی قادر است به صرافی رفته و سهمیه ارز خود را تا سقف دو هزار یورو دریافت کند. در این شیوه فروش، علاوه بر مالیات ارزش افزوده، خود صرافی هم یک‌درصد سود محاسبه کرده و به‌صورت جداگانه دریافت می‌کند. قیمت دلار سهمیه‌ای امروز چهارشنبه ۲۵ آبان در صرافی‌ها به ۳۳ هزار و ۶۷۵ تومان رسیده و قیمت یورو را تقریبا ۳۴ هزار و ۱۲۱ تومان درنظر می‌گیرند. در این شیوه اسکناس‌ها را در لحظه تحویل می‌گیرید، اما خریداران دلار در بورس، سه‌ماه بعد با پرداخت هفت درصد حق‌الوکاله می‌توانند دلار را در قالب اسکناس تحویل بگیرند؛ بنابراین خرید اوراق گواهی ارزی، بیشتر شبیه سرمایه‌گذاری است و با ریسک کاهش قیمت و افت ارزش دلار هم روبرو خواهد بود.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها