جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

6 نکته مهم در مورد چک برگشتی که همه باید بدانند

27 آبان 1401
6 نکته مهم در مورد چک برگشتی که همه باید بدانند

به گزارش بانک اول برگشت خوردن چک علاوه بر دردسرهایی که در قدیم الایام داشته به تازگی باعث کاهش رتبه اعتباری افراد هم می شود و این موضوع در بسیاری از مراپات بانکی از دریافت وام و تسهیلات گرفته تا ضمانت و .... تاثیر منفی زیادی دارد.

برای رفع سو اثر چک برگشتی باید اقدامات قانونی انجام دهید در غیر این صورت تا ۷ سال تاثیر منفی بر اعتبار شما نزد بانک خواهد گذاشت.

گاهی اوقات شخصی که چک داده نمیتواند در زمان مقرر ، مبلغ چک را در حسابش بگذارد و همین مسئله می تواند باعث برگشت خوردن چک شود.

برگشت خوردن چک به معنی بدحسابی فرد چک دهنده است.

در سالهای اخیر ایجاد سامنه صیاد و اجباری شدن ثبت چک ها در سامانه صیاد و امکان استعلام چک برگشتی اقداماتی است ه جلو زیاد شدن چک های برگشتی یک نفر را گرفته است.

از نظر قانونی روش های مختلفی برای رفع سو اثر چک برگشتی وجود دارد که به طور کامل در ادامه مقاله آنها را توضیح میدهیم.

در صورتی که با مراحل رفع سواثر چک برگشتی آشنایی ندارید میتوانید به یکی از شعب بانکی مراجعه کنید و در آنجا کارمندان بانک شما را راهنمایی می کنند.

بعد از چه مدت چک برگشت می خورد؟

در صورتی که در زمان مقرر مبلغ چک در حساب شما نباشد ، چک برگشت می خورد در گذشته یک فرصت 10 روزه به صاحب حساب داده می شد تا حساب خود را پر کند و چک را پاس کند ولی در قانون جدید در همان روز برگشت چک اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می گردد.

رفع سو اثر از چک برگشتی

رفع سوء اثر چک برگشتی  یعنی چه.

چک برگشتی میتواند تاثیر بدی در کارنامه مالی فرد بگذارد و از آنجا که به عنوان فردی خوش حساب برای بانک شناخته نمی شوید ، مشکلاتی برای صادر کردن چک ، گرفتن وام و غیره در آینده برایتان بوجود می آید.

زمانی که چک برگشت میخورد ، اثر سوء چک بوجود می آید که مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند به همین دلیل در قانون روشهایی برای رفع سوء اثر چک پیش بینی شده است که کمک میکند اثر چک برگشتی را از کارنامه مالی خود پاک کنید.

شرایط رفع سوء اثر چک برگشتی

حداکثر زمان  رفع سوء اثر چک  با استفاده از قانون مشمول مرور زمان در حال حاضر از 7 سال به 3 سال کاهش پیدا کرده است.

شرط لازم برای رفع سوء اثر چک ، این است که از نظر حقوقی ، شکایتی برای چک برگشتی ثبت نشده باشد.

بنابراین در صورتی که 3 سال از برگشت خوردن چک گذشته باشد و طرفین شکایتی از هم نداشته باشند میتوان برای رفع سو اثر چک اقدام کرد ولی در صورتی که اقدامی انجام ندهید ، اثر سوء چک تا 7 سال در کارنامه مالی فرد باقی خواهد ماند.

درخواست رفع سوء اثر چک از بانک

برای رفع سوء اثر چک برگشتی لازم است مطابق یکی از روش های زیر اقدام نمایید. البته تامین موجودی چک برگشتی و ارائه چک برای رفع سوء اثر اجباری می باشد.

روش های قانونی رفع سو اثر چک برگشتی عبارتند از :

1 – ابتدا به اندازه مبلع چک ، حساب جاری را پر کند و بانک مبلغ را به حساب دریافت کننده ، واریز نماید سپس بانک باری رفع سو اثر چک برگشتی اقدام نماید.

2 – فرد صادر کننده چک ، لاشه چک برگشتی را به بانک تحویل دهد و سپس بانک رسید تحویل لاشه چک برگشتی را به فرد بدهد.

3 – اگر لاشه چک برگشتی را به هر دلیل گم کرده باشید و نتوانید به بانک تحویل دهید باید فرد دریافت کننده چک ، رضایت نامه محضری پر کند و این رضایت نامه را برای رفع اثر چک برگشتی به بانک تحویل دهید.

4 – اگر نتوانید لاشه چک برگشتی را به بانک تحویل دهید یا نتوانید از فرد دریافت کننده رضایت نامه محضری بگیرید برای رفع اثر چک برگشتی باید مبلغ چک را به حساب قرض الحسنه جاری بانک بریزید و از بانک درخواست کنید که تا زمان تعیین تکلیف چک ، حداکثر12 ماه ، مبلغ را در حساب بلوکه نماید.

5- در صورتی بیش از 3 سال از زمان برگشت خوردن چک شما سپری شده باشد ٬ می توانید از بانک بخواهید با استفاده از قانون مشمول مرور زمان چک شما را رفع سو اثر کند.

6 – در صورتی که نتوانید با هر کدام از روش های زیر به هدفتان برسید میتوانید برای گرفتن حکم قضایی رفع اثر چک برگشتی اقدام کنید.

رفع سوء اثر چک برگشتی بدون لاشه

اگر لاشه چک را گم کرده باشید و نتوانید آن را به بانک ارائه کنید میتوانید به جای آن با گرفتن رضایت نامه محضری از فرد شاکی و تقدیم آن به بانک ، رفع اثر چک برگشتی را انجام دهید.

در صورتی که دسترسی به شخص شاکی ندارید و نمیتوانید از او رضایت نامه محضری بگیرید ، کافیست مبلغ چک را به حساب قرض الحسنه جای خود در بانک واریز نمایید و از بانک بخواهید تا زمان تعیین تکلیف چک برگشتی ، مبلغ را بلوکه نماید.

به عنوان آخرین راه حل در صورتی که هیچکدام از روشهای قبلی برایتان امکان پذیر نبود میتوانید برای گرفتن حکم قضایی برای رفع اثر چک برگشتی اقدام نمایید.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها