چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

زمان مناسب برای فروش سهام چه موقعی است؟

22 آبان 1402
 زمان مناسب برای فروش سهام چه موقعی است؟

به گزارش بانک اول وقتی که بازار سهام در وضعیت نامساعد قرار می‌گیرد، ممکن است وسوسه‌ی فروش و دور شدن از بازار به سرتان بزند. مشاهده‌ی هفتگی کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌تان ممکن است سخت باشد و خروج از بازار حتی با ضرر کردن هم می‌تواند برای شما خوشایند باشد، البته فقط به این دلیل که دیگر نخواهید شاهد کمتر شدن سرمایه‌تان باشید. با این که فروش سهام در طول رکود بازار ممکن است به طور موقت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما انجام این کار به صورت هیجانی، استراتژی سرمایه گذاریِ بلندمدت خوبی نیست. نوسانات بخشی عادی از سرمایه‌گذاری در بازار سهام است، بنابراین باید انتظار فروش گاه به گاه در بازار را داشت. دانستن زمان مناسب برای فروش سهام به منظور سود کردن و همین‌طور برای جلوگیری از ضرر تصمیمی است که می‌تواند حتی برای سرمایه‌گذاران با‌تجربه هم سخت باشد. بیایید نگاهی دقیق تر به این بیندازیم که چه زمانی باید و چه زمانی نباید به فروش سهام فکر کنید.

زمان فروش سهام چه موقع است؟

در موارد زیر می‌توانید به فروش سهام فکر کنید:

زمانی که چیز بهتری پیدا کردهاید

سرمایه‌گذاری در اصل به معنای کسب بالاترین نرخ بازده ممکن با قبول حداقل ریسک است. با تغییر ویژگی‌های تجاری و قیمت‌های بازار، فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز تغییر می‌کند. اگر سهامی دارید، اما فرصت سرمایه‌گذاری دیگری (سهام یا هر چیز دیگر) پیدا کردید که به نظر شما مناسب‌تر است، منطقی است که آن چه را که دارید به نفع فرصت بهتر بفروشید.

زمانی که اشتباهی مرتکب شدید

اشتباهات اتفاق می‌افتند و هر چه زودتر آن‌ها را بفهمید بهتر است. گاهی اوقات معلوم می‌شود که یک کسب‌وکار آن چیزی نیست که در زمان خرید سهام فکر می‌کردیم. شاید با رقابتی سخت‌تر از آنچه فکر می‌کردید روبرو شود یا موقعیتش بدتر هم شود. جان مینارد کینز، اقتصاددان بریتانیایی، می‌گوید وقتی واقعیت‌ها تغییر می‌کنند، باید نظر خود را نیز تغییر دهید. اعتراف به اشتباهات می‌تواند سخت باشد، اما اگر بتوانید به سرعت آن‌ها را درک کنید و از موقعیت خود خارج شوید، سرمایه‌گذار بهتری خواهید بود.

زمانی که چشمانداز تجاری شرکت تغییر کرد

کسب‌وکارها پویا هستند و موفقیت آینده آن‌ها تضمین شده نیست. شرکت‌هایی که بازدهی بالایی دارند، اغلب با رقابت سفت‌وسختی مواجه می‌شوند که ممکن است بازدهی آن‌ها را کاهش دهد. در برخی مواقع، کسب‌وکارها به دلیل نوآوری جدید که موجودیت شرکت را تهدید می‌کند، با اختلال کامل مواجه می‌شوند. مثلا تقریباً بلافاصله بعد از ورود آمازون در دهه ۱۹۹۰، ثروت فروشگاه‌های سنتی کتاب تغییر کرد. این می‌تواند برای هر شرکتی اتفاق بیفتد.

هنگام به تعادل رساندن مجدد سهام

اگر سهامی داشتید که به طور بسیار خوبی عمل کرده، احتمالاً متوجه شده‌اید که نسبت به زمانی که آن را خریدید، بخش بزرگی از سبد سرمایه‌گذاری شما را تشکیل می‌دهد. اگر این‌طور است، ممکن است برای متعادل‌سازی سبد سرمایه‌گذاری‌تان، آن را بفروشید. این می‌تواند به متعادل‌سازی پرتفوی شما کمک کند تا سرمایه اصلی همه در گرو یک سهم نباشد. اما مراقب باشید که این کار را بیش از اندازه انجام ندهید، چون ممکن است شرکت‌هایی را بفروشید که عملکرد خوبی دارند و به شرکت‌هایی که عملکرد خوبی ندارند اضافه کنید. فرآیندی که برخی سرمایه‌گذاران آن را مانند بریدن گل‌ها و آبیاری علف‌های هرز می‌دانند.

هنگامی که ارزشگذاری دیگر واقعیت تجاری را منعکس نمیکند

گاهی اوقات، بازارها می‌توانند نسبت به چشم‌انداز آینده یک شرکت بیش از حد خوش‌بین شوند و قیمت سهام آن را به سطوحی ناپایدار برسانند. زمانی که قیمت سهام به سطحی می‌رسد که حتی با بهترین تخمین‌ها هم از عملکرد تجاری پیش رو قابل توجیه و منطقی نیست، می‌تواند زمان خوبی برای فروش سهام شما باشد. نمونه‌های بی‌شماری در طول تاریخ وجود دارد که قیمت‌ها در بازار از اصول اساسی کسب‌وکار پیشی گرفته‌اند، که این موضوع منجر به عملکرد ضعیف سهام در سال‌های آینده می‌شود. در اواخر دهه 1990، بسیاری از شرکت های فناوری به سطوحی رسیدند که با اصول آن‌ها قابل توجیه نبود.

هنگامی که به پول احتیاج دارید

اگر فکر می‌کنید ممکن است در آینده نزدیک به پول هنگفتی نیاز داشته باشید، احتمالاً به هیچ وجه نباید آن را در سهام سرمایه‌گذاری کنید؛ چون مسائلی در زندگی اتفاق می‌افتد که نیاز فوری به پول نقد دارد. ساختن یک صندوق اضطراری خانوادگی اولین قدم مهم در هر برنامه مالی است، اما گاهی اوقات موجودی این صندوق کاهش می‌یابد و شما نیاز دارید که فورا به پول نقد دسترسی داشته باشید. اگر شرایط شما را مجبور کند، ممکن است از روی اجبار برای برآورده کردن یک نیاز فوری، به فروش سهام فکر کنید.

دلایل اشتباه برای فروش یک سهم

دلایل اشتباه برای فروش یک سهم عبارتند از:

وقتی ارزش سهام بالا رفته است

یک جمله قدیمی وجود دارد که می‌گوید هیچ‌کس تا به حال با گرفتن سود شکست نخورد، اما فروش فقط به دلیل افزایش قیمت سهام روش صحیحی برای سرمایه‌گذاری نیست. آن دسته از سرمایه‌گذارانی که خیلی زود سهام‌شان را می‌فروشند، سودهای آینده را از دست می‌دهند. بنابراین فقط به این دلیل که اندکی سود کرده‌اید، سهام خود را نفروشید.

وقتی ارزش سهام کم شده است

برعکس، فقط به این دلیل که قیمت سهام کاهش یافته، دلیلی برای فروش نیست. درواقع اگر هنوز دلایل اصلی شما برای خرید سهام همان باشد و تغییر نکرده باشد، می‌تواند حتی موجب خرید بیشتر سهام هم شود. اگر هدف‌ها تغییر نکرده باشند، ممکن است این یک فرصت باشد. بازارها بنا به دلایلی در کوتاه‌مدت بالا و پایین می‌شوند و فرصت‌های بالقوه‌ای را برای سرمایه‌گذاران بلندمدت واقعی ایجاد می‌کنند. سهامی که قیمت جذابی دارد همیشه می‌تواند قیمت بهتری نیز داشته باشد و این دلیلی برای خرید آن است، نه فروش آن.

پیشبینیهای اقتصادی

مواردی که معامله‌گران نگران آن هستند هرگز کم نیست. افرادی هستند که همواره از یک رکود اقتصادی حرف می‌زنند، که البته در اکثر مواقع باید این پیش‌بینی‌ها را نادیده گرفت. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری یک فرآیند بلندمدت است و فقط به این دلیل که شخصی یک رکود اقتصادی را پیش‌بینی کرده است، سهام‌تان را نفروشید.

نگرانیهای کوتاهمدت

بسیاری از پیش‌بینی‌کنندگان بازار مایل‌اند توصیه‌های خود را در مورد آنچه سهام فردا، هفته آينده یا ماه آینده رفتار می‌کند، بیان کنند. حقیقت این است که هیچ‌کس نمی‌داند. اغلب این پیش‌بینی‌کنندگان تحصیل‌کرده استدلال‌های بسیار قانع‌کننده‌ای در مورد این که چرا یک سهم در روزهای آتی به این صورت یا آن‌گونه عمل می‌کند، مطرح می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که کسب‌وکارها، و در نتیجه سهام، در نهایت ارزشی دارند که از جریان نقدی ایجاد شده است. هفته یا ماه آینده  تأثیر چندانی بر ارزش درونی یک سهم نخواهد داشت، بنابراین سعی کنید تحت تأثیر مفسران بازار و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت آن‌ها قرار نگیرید.

 تصمیم‌گیری در مورد زمان فروش سهام آسان نیست، اما تلاش کنید بر عملکرد شرکت، موقعیت رقابتی و ارزش‌گذاری آن تمرکز کنید. همچنین سعی کنید از پیش‌گویی‌های به اصطلاح کارشناسانی که ادعا می‌کنند می‌دانند در آینده نزدیک چه اتفاقی خواهد افتاد، اجتناب کنید.
اخبار مرتبط
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها