پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

ماده غذایی که خطر از دست دادن حافظه را به نصف کاهش می‌دهد

24 آبان 1402
ماده غذایی که خطر از دست دادن حافظه را به نصف کاهش می‌دهد

مصرف هر گونه از این ماده غذایی ممکن است اثر مفیدی به همراه داشته باشد زیرا همه آنها حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام ارگوتیونین هستند.

به گزارش بانک اول به نقل از سایکولوژی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دو وعده قارچ در هفته خطر از دست دادن حافظه را به نصف کاهش می‌دهد.

همانطور که پیش از این مشخص شده است، اختلال شناختی خفیف (MCI)، اغلب پیش درآمد زوال عقل محسوب می‌شود و شامل فراموشی، همراه با مشکلات زبان و توجه است با این حال، مشکلات معمولا از زوال عقل جزئی‌تر هستند.

دانشمندان معتقدند که حتی مصرف یک وعده کوچک قارچ در هفته ممکن است برای تاثیری معنادار کافی باشد. اگر افراد مسن حدود نیم بشقاب قارچ در هفته مصرف کنند، خطر ابتلا به این بیماری را به نصف می‌رسانند.

دکتر لی فنگ، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: این همبستگی شگفت‌آور و دلگرم‌کننده است. به نظر می‌رسد که یک ماده غذایی واحد که معمولا در دسترس است می‌تواند تاثیر چشمگیری بر زوال شناختی داشته باشد.

این مطالعه شامل بیش از ۶۰۰ نفر بالای ۶۰ سال در سنگاپور بود که بیش از ۶ سال تحت نظر قرار گرفتند. آنان برای اختلال شناختی خفیف همچنین در مورد عادات غذایی تحت آزمایش بودند.

دکتر فنگ گفت: افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف همچنان می‌توانند فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهند بنابراین، آنچه ما باید در این مطالعه تعیین می‌کردیم این بود که آیا این سالمندان در آزمون‌های استاندارد عصب‌روان‌شناس عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر افراد هم سن و با میزان تحصیلات مشابه خود داشتند یا خیر.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۶ نوع قارچ مصرف شده در این کارآزمایی با ۵۰ درصد کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی مرتبط بودند با این حال، هر گونه قارچ ممکن است اثر مفیدی داشته باشد زیرا همه آنها حاوی آنتی اکسیدانی به نام ارگوتیونئین هستند.

دکتر ایروین چیه، محقق دیگر این تحقیق توضیح داد: ما به ترکیبی به نام ارگوتیونین (ET) بسیار علاقه‌مندیم. این ترکیب، آنتی اکسیدان و ضد التهاب منحصر به فردی است و انسان به تنهایی قادر به سنتز آن نیست اما می‌توان آن را از منابع غذایی تهیه کرد که یکی از اصلی‌ترین آنها قارچ است.

محققان اکنون کارآزمایی تصادفی کنترل شده از ترکیب خالص ارگوتیونین را انجام خواهند داد.

نتایج این تحقیق در نشریه بیماری آلزایمر (Alzheimer’s Disease) منتشر شده است.

اخبار مرتبط
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها