ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

متقاضیان سامانه یکپارچه شکایتِ تغییر خودرو را به سازمان حمایت ببرند‌

29 مهر 1402
متقاضیان سامانه یکپارچه شکایتِ تغییر خودرو را به سازمان حمایت ببرند‌

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو با بیان اینکه عرضه خارج از سامانه یکپارچه، غیرقانونی است، از نبود برنامه در وزارت صمت برای عرضه گسترده خودرو در سامانه گفت و افزود: اگر خودروساز خودروهای دیگری را برای خرید به متقاضی پیشنهاد می‌‌دهد، مشتریانِ سامانه، به سازمان حمایت شکایت کنند.

به گزارش بانک اول مهدی تقدسی  درباره نحوه عرضه خودرو توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه، اظهار داشت: در حال حاضر عرضه خودرو در سامانه به این صورت است که هر خودروسازی براساس میزان افزایش تولید و ظرفیت باقی‌مانده، می‌تواند در سامانه عرضه یکپارچه خودروهای داخلی، عرضه داشته باشد، بنابراین رویکرد این نیست که عرضه‌های گسترده در مدت زمان مشخصی داشته باشیم. 

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو اظهار داشت: براین اساس در سامانه یکپارچه زیر‌ساختی فراهم شده تا هر خودروسازی هر وقت که ظرفیت داشته باشد  اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه‌ کند. 

* فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودروسازان در‌ سامانه یکپارچه رصد می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا رویکرد عرضه گسترده  خودرو در سامانه یکپارچه تغییر کرده است و سامانه از سیستم عرضه گسترده خارج شده است؟ گفت: اگرچه عرضه گسترده خودرو تاکنون چند بار اجرایی شده اما هدف از تشکیل سامانه یکپارچه خودرو فقط عرضه گسترده خودرو توسط تمام خودروسازان در سامانه نبود بلکه اهداف دیگری نیز در سامانه یکپارچه دنبال می‌شد از جمله اینکه فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودرو در یک سامانه رصد شود و همچنین با عرضه خودرو در این سیستم فرآیند نوبت‌دهی به جای فرآیند قرعه‌کشی اجرا شود. 

* وزارت صمت برنامه‌ای برای عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه‌ ندارد

تقدسی با بیان اینکه با ایجاد سامانه یکپارچه فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودرو، شفاف شده است، اظهار داشت: در صف انتظار ماندن برای دریافت خودرو بهتر از قرعه‌کشی است زیرا در شیوه عرضه خودرو به روش قرعه‌کشی افرادی که برنده نمی شدند معلوم نبود چه زمانی در عرضه‌های بعدی و در قرعه‌کشی‌ها‌ برنده شوند و بتوانند خودرو خریداری کنند، اما در شیوه نوبت‌دهی مشتری از زمان خرید خودرو خود مطلع است و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که پس با این رویکرد، مردم در انتظار عرضه گسترده خودرو و یا عرضه گسترده در نوبت‌ سوم سامانه یکپارچه نباشند؟ گفت: در حال حاضر وزارت صمت برنامه‌ای برای عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه‌ ندارد و از سوی وزارت صمت نیز در خصوص عرضه گسترده  خودروسازان در این سامانه اطلاع رسانی به ما صورت نگرفته است. 

تقدسی بیان داشت: همانطور که توضیح دادم در حال حاضر زیر ساختی در سامانه فراهم شده است که خودروسازان در هر زمانی که ظرفیت عرضه داشته باشند بتوانند در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی به آدرس esalecar.ir عرضه داشته باشند. 

* سامانه یکپارچه عرضه خودرو مجری سیاست‌گذاری وزارت صمت است

وی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه در واقع مجری سیاست‌های وزارت صمت است، گفت: همه اقدامات این سامانه در خصوص عرضه خودرو توسط وزارت صمت سیاستگذاری می‌شود و بنابراین مدیران سامانه یکپارچه عرضه خودرو نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. 

* متقاضیان سامانه یکپارچه شکایتِ تغییر خودرو را به سازمان حمایت ببرند

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو درباره گلایه متقاضایان ایران‌خودرو و سایپا نظیر خریداران رانا، تارا، شاهین و 207 بابت دریافت پیام تغییر خودرو از سوی خودروسا‌ز، گفت: در خصوص اقدامات اخیر خودروسازان که به جای خودروهای مورد تقاضا، خودروهای دیگری به مشتری پیشنهاد می‌شود، مشتریان باید شکایت خود را با سازمان حمایت مطرح کنند زیرا همانگونه که توضیح دادم سامانه، مجری سیاست‌های وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو است و مسئولیت دیگری برعهده ندارد. 

* عرضه خودرو خارج از سامانه یکپارچه غیرقانونی است

تقدسی در پاسخ به این سوال که چرا مونتاژکاران علاوه بر عرضه خودرو، خارج از سامانه نیز خودرو عرضه می‌کنند خرید و این موازی کاری به چه دلیل است؟ گفت: سازمان حمایت اعلام کرده است که عرضه خودرو خارج از سامانه خلاف قانون است، همچنین براساس مصوبه شورای رقابت هر‌گونه عرضه برای خودروهای داخلی و وارداتی باید در سامانه یکپارچه انجام شود لذا «عرضه خودرو خارج از سامانه غیرقانونی است». 

او  افزود: بنابراین اگر افراد خارج از سامانه نسبت به خرید خودرو از خودروساز اقدام ‌کنند ریسک خرید آن بر عهده خریدار‌ و ارگانی است که فروش را انجام می دهد، است؛ زیرا وقتی مشتری خارج از سامانه اقدام به خرید می‌کند در واقع براساس ظرفیتی خارجی از سامانه خرید کرده است.   

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در پاسخ به این سوال که آیا خرید خودرو از خودروسازان در بستر سامانه یکپارچه برای مشتریان امنیت ایجاد می‌کند، گفت: همانطور که اشاره کردم یکی از اهداف این سامانه رصد فرآیند عرضه و تحویل خودرو به مشتریان است و از آنجا که ظرفیت خودروسازان برای عرضه در سامانه ثبت می شود، بنابراین وزارت صمت از طریق سامانه یکپارچه بر این فرآیند نظارت می‌کند؛ در واقع سامانه یکپارچه عرضه خودرو ابزاری برای مدیریت تولید و عرضه خودرو است و عرضه خودروساز خارج از این سامانه معلوم نیست که براساس کدام ظرفیت صورت می‌گیرد. 

تقدسی گفت: اگر ایران خودرو و سایپا افزایش تولید و ظرفیت خالی داشته باشند اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خواهند کرد اما هنوز در این رابطه موضوعی به ما اعلام نشده است. 

‌پیش از این نیز منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت  درباره زمان عرضه بعدی ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه خودرو گفته بود عرضه این خودروسازان منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است، هر 2 خودروساز، محصولاتشان را تا پایان 1403 در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند.

فارس

اخبار مرتبط
لیست قیمت جدید انواع کامیون و کامیون کشنده توسط نمایشگاه داران کامیون شهر تهران امروز سه شنبه 28 فروردین ماه 1403 منتشر شد.
البته ایران خودرویی‌ها به دنبال حذف برند پژو از سبد محصولاتی خود نیستند اما به نظر می‌رسد به سمت محدود کردن برند پژو در سبد محصولاتی خود حرکت می‌کنند. آن‌طور که بررسی اطلاعات ایران خودرو نشان می دهد تمرکز در سبد محصولاتی این خودروساز روی تولید انواع پژو ۲۰۷ متمرکز خواهد بود.
ترمز پارک برقی، کنترل ایستایی در سربالایی، رادار تغییر لاین، اتولایت و دی لایت، کنترل کشش، رادار تصادف جلو و عقب، دوربین عقب و ۳۶۰ درجه، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و کمکی، صندلی برقی جلو، اتو پارک، توزیع نیروی ترمز، صندلی گرم کن جلو، سنسور جلو و عقب، تر مز اظطراری، ماساژور صندلی جلو، آینه بغل برقی مجهز به گرم کن، ایربگ ۶ عدد، پانوراما، شارژر وایرلس، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم تهویه اتوماتیک را داراست
مهم ترین اِلِمان در مورد مشخصات فنی نیسان ترا این است که پلتفرم F آلفا در شاسی و بدنه به کار رفته است و این یعنی عملکرد عالی مهندسی ژاپن را در این SUV می بینیم. زیر کاپوت اما پیشرانه ۲ لیتری میتسوبیشی قلب تپنده این خودرو را تشکیل داده است. ترا بازار ایران مجهز به پیشرانه ۴K31 میتسوبیشی با فناوری MIVEC است، که ۲ لیتر توربو TGDi است و توان تولید نهایت قدرت ۲۲۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها