چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

درخواست متقاضیان از خودروسازان: قیمت خودروی جایگزین مانند خودروی اول باشد

25 آبان 1402
درخواست متقاضیان از خودروسازان: قیمت خودروی جایگزین مانند خودروی اول باشد

پس از آنکه برخی خودروها به سبب الزام رعایت استانداردهای ۸۵گانه به نسخه‌های ارتقا یافته تبدیل و مشمول افزایش قیمت شدند، این موضوع برای برخی مشتریان، دردسرساز شد؛ به‌ویژه زمانی‌که برخی از خودروسازان اعلام کردند دریافت نسخه ارتقا یافته اجباری است؛ اما حال وزیر صمت تاکید کرد که اجباری برای جایگزینی خودروها وجود ندارد و تنها خودروسازان پیشنهاد می‌دهند، بنابراین مشتریان درخواست دارند که خودروهایی در سطح قیمتی همان خودرویی که برنده شده بودند، برای جایگزینی ارائه شود.

به گزارش بانک اول پس از تصویب قانون الزام رعایت استانداردهای ۸۵گانه از تیرماه امسال، برخی خودروهایی که در طرح‌های فروش یکپارچه نیز عرضه شدند، با تغییر برخی اجزا و قطعات و امکانات به نسخه‌های ارتقا یافته تبدیل شدند و دیگر نسخه‌های قبلی تولید نمی‌شوند که تحویل مشتری شود؛ بنابراین این خودروهای ارتقا یافته که مسلماً مشمول افزایش قیمت ۱۰۰ تا بعضا ۲۰۰ میلیون تومانی هم شده برای تحویل به مشتریان لحاظ شده است.

این موضوع برای مشتریان این خودروها ایجاد مشکل کرده و تعداد کثیری از آن‌ها اعلام می‌کنند که پرداخت این مبلغ‌های جدید برایشان غیرممکن است؛ به‌ویژه‌ اینکه تا پیش از این، خودروسازان به آن‌ها گفته بودند که چاره‌ای نیست و بایستی این خودروهای ارتقایافته با افزایش قیمت را تحویل بگیرند و راه دیگری وجود ندارد؛ این موضوع سبب نگرانی مظاعف آن‌ها شد؛ چراکه به گفته خودشان، هر طور بوده برنامه‌ریزی و مبلغ قبلی خودروها را فراهم کرده‌اند و اکنون قادر به پرداخت هزینه بیشتر نیستند؛ ضمن اینکه «یک قران و دو قران هم که نیست؛ حداقل ۱۰۰ میلیون تومان است؟ و چرا اجبار!؟»

به دنبال این موضوع، به صورت غیررسمی از گوشه و کنارها شنیده می‌شد که اجباری در کار نیست و این طرح جایگزینی با نسخه ارتقا یافته اختیاری است؛ اما این موضوع در روز نخست دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، ختم به خیر شد و نقطه پایانی بر تمام شایعات گذاشت.

عباس علی‌آبادی در این رابطه به صراحت اعلام کرد که "خودروسازان طبق قانون، به هیچ عنوان حق ندارند خریدار را مجبور به خرید محصول غیر از آنچه که ثبت‌نام کرده، بکنند و بایستی حتما طبق قرارداد عمل شود؛ آنچه که خودِ خودروسازان نیز اعلام می‌کنند، همین است که آن‌ها به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی انتخابی خود خریداری کنند اما هیچ اجباری در کار نیست و مشتری می‌تواند، نپذیرد. چنانچه خودروسازی مشتری را مجبور به پذیرفتن این پیشنهاد کند، موضوع را مطالبه و پیگیری خواهیم کرد.

حال دیگر موضوع اجبار دریافت خودروهای جایگزین مطرح نیست، تعداد زیادی از مشتریان، درخواست خود را اینگونه مطرح می‌کنند که پذیرای طرح تبدیل خودروسازان برای جایگزینی خودروهای خود هستند، اما این طرح تبدیل به گونه‌ای باشد که قیمت خودروی جایگزین در محدوده همان قیمت خودروهای انتخابی اول در سامانه باشد و اختلاف قیمت‌ها چند صد میلیون تومان نباشد.

گفتنی است که خودروسازان نیز اعلام کرده‌اند که در این راستا همه تلاش خود را خواهند کرد./ایسنا

اخبار مرتبط
گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است
در حالی دولت با واردات خودرو‌های دست‌دوم از مناطق آزاد مخالفت کرد که در لایحه بودجه پیشنهادی برای سال آینده درآمدی معادل ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان از محل واردات خودرو برای خود متصور بود.
رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند. پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه تا ۲۴ ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد.
سهند S در قالب طرح پیش‌فروش سایپا به‌عنوان جایگزین ساینا S در دسترس متقاضیان سامانه یکپارچه قرار گرفت. موعد تحویل محصول جدید سایپا ممکن است تا هفته پایانی اسفند ادامه داشته باشد و هنوز قیمت تمام‌شده‌ای برای آن اعلام نشده

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها