شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

آمار عجیب افراد زیادی که دیابت دارند اما نمی دانند + علایم اولیه ابتلا به دیابت

26 آبان 1402
آمار عجیب افراد زیادی که دیابت دارند اما نمی دانند + علایم اولیه ابتلا به دیابت

آمارهای جهانی از نداشتن دسترسی میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان به مراقبت از بیماری و اهمیت مراقبت و پشتیبانی مداوم از خود مراقبتی در پیشگیری از عوارض دیابت خبر می‌دهند.

به گزارش بانک اول در حال حاضر ۱۴/۱۹ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند.
به گزارش  بانک اول  به نقل از روابط عمومی انجمن اطلاع رسانی دیابت( گابریک)، تعداد افراد مبتلا بیش از ۷/۵ میلیون نفر برآورد شده و آمار نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند که آمار نگران کننده‌ای است. البته در زمینه تشخیص، دیابت با تلاش‌های مستمر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اجرای برنامه‌های غربالگری در سراسر ایران در شرایطی مناسب‌تر نسبت به آمار جهانی با تخمین ۵۰ درصدی دیابت تشخیص داده نشده قرار دارد.

ضرورت دسترسی به مراقبت همگانی

آمارهای جهانی از نداشتن دسترسی میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان به مراقبت از بیماری و اهمیت مراقبت و پشتیبانی مداوم از خود مراقبتی در پیشگیری از عوارض دیابت خبر می‌دهند.
فدراسیون بین المللی دیابت در راستای تأکید بر لزوم اقدامات جدی مؤثر و طولانی مدت در پیشگیری و مدیریت، دیابت طی ۳ سال متوالی (۲۳-۲۰۲۱) شعار روز جهانی دیابت را «دسترسی به مراقبت در دیابت» اعلام کرده است.
بیماری دیابت عوارض جانبی زیادی دارد و حمایت بیمه برای این بیماران ارزشمند است، در بیمه سلامت ۷۶۰ هزار بیمار دیابتی در این مدت شناسایی و ۳۲ کد ژنریک برای آن‌ها تعریف شده که از این تعداد ۲۵ کد دارویی تحت پوشش کامل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ارائه می‌شود.
با کمک مسولین و تلاش انجمن های دیابت گابریک و ایران در کشور برای حمایت از جامعه دیابتی داروی داپاگلیفلوزین، در دو دوز ۵ و ۱۰ میلی گرمی و داروی ترکیبی داپاگلیفلوزین و متفورمین در دو دوز ۷۵۰ و ۱۰۰۰ میلی گرمی هم با پوشش ۷۵ درصدی به بیماران دیابتی ارائه می‌شود. نوار قندخون هم به تعداد معین تحت پوشش بیمه به بیماران داده می‌شود و در ۶ ماه نخست امسال هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای این بیماران پرداخت شده است.
عوارض دیابت

علایم اولیه ابتلا به دیابت :

در صورت مشاهده‌ی علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
  • تشنگی شدید
  • تکرر ادرار به‌خصوص در شب
  • کاهش وزن غیر‌منتظره
  • افزایش اشتها
  • تاری دید
  • بی‌حسی یا گزگز در دست‌ها و پا‌ها
  • خستگی
  • پوستی که به شدت خشک است یا خارش دارد

علایم پیش دیابت چیست ؟

علائم پیش دیابت موضوعی است که این روزها در بسیاری از کلینیک‌های درمان دیابت مطرح شده و سعی در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی افراد دارد. امروزه به دلیل سبک زندگی پرخطری که افراد نسبت به گذشته دارند، بیماری دیابت به خوبی شناخته شده و در بین مردم آشنا است. اما افراد کمی نسبت به علائم پیش دیابت آگاهی دارند. پیش دیابت درواقع حکم یک هشدار را دارد. زمانی که شما قند خونی بالاتر از حد نرمال دارید، اما نیاز به دریافت دارو یا درمان ندارید و نمی‌توان گفت که به هیچ یک از انواع دیابت دچار هستید، درواقع پیش دیابت رخ داده‌است. درچنین مواقعی احتمالا پزشک از شما می‌خواهد که برای عدم دچار شدن به دیابت، از مصرف برخی خوراکی‌ها جلوگیری کرده و یا غذای رژیمی خاصی را رعایت نمایید. در نظر داشته باشید زمانی که علاوم پیش دیابت در فردی ظاهر شوند، آن فرد مستعد ابتلا به دیابت در آینده است و احتمالا در صورتی که موارد دستوری پزشک را رعایت نکند، در سنین بالاتر به یکی از انواع دیابت مبتلا شود.

علائم آزمایشگاهی پیش دیابت:

زمانی که شما تست قند خون یا آزمایش دیابت می‌دهید، اطلاعاتی را به دست می‌آورید که بر اساس آن می‌توانید متوجه شوید آیا به پیش دیابت یا یکی از انواع دیابت دچار هستید یا خیر. در چنین شرایطی در صورتی که علائم و اطلاعات حاکی از مستعد بودن بدن شما برای ابتلا به دیابت باشد، علائم آزمایشگاهی پیش دیابت رخ داده است.

درواقع علائم آزمایشگاهی پیش دیابت می‌توانند نشانه‌هایی از استعداد فرد برای ابتلا به بیماری دیابت نوع اول یا دوم را به اطلاع برسانند. اگرچه وجود این علائم نیازمند مصرف دارو یا داشتن شرایط کنترلی مانند بیماران دیابتی نیست، اما فردی که علائم آزمایشگاهی پیش دیابت را مشاهده می‌کند باید مواردی را برای عدم ابتلا به مرض قند رعایت نماید.

آزمایش دیابت را هنگام ناشتا انجام می‌دهند. از این رو افراد دیابتی که قصد سنجش قند خون خود را دارند در هر نوبت از آزمایش بایدد به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه کرده و تست را انجام دهند.

علائم دیابت

چگونه بفهمیم دیابت داریم ؟

موارد بسیاری در پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم دیابت داریم کمک کننده هستند. برخی از علائم رایج میان مبتلایان به این بیماری به شرح زیر است:

  • نیاز به دفع ادرار به صورت مکرر به طوری که این وضعیت برای مدت قابل توجهی ماندگار باشد
  • احساس تشنگی شدید بدون هیچگونخ توجیهی
  • عفونت‌های ادراری
  • کاهش وزن ناگهانی

زمانی که این نشان‌ها را در بدن خود مشاهده کردید نیاز است که ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کرده و سپس با انجام یک تست قند خون علائم خود را بررسی نمایید.

علائم و درمان پیش دیابت

احتمالا شما هم بارها عبارت دیابت خاموش را شنید‌اید. علائم این دیابت خاموش می‌تواند مواردی به شرح زیر باشد:

خستگی

اضافه وزن

کبودی‌هایی که خوب نمی‌شوند

عدم تمرکز

اختلال در خواب

بروز نقاط تیره روی پوست

در صورتی که همه این علائم همزمان باهم رخ دهند، احتمال ابتلا به پیش دیابت بسیار بالا است و شخص باید با انجام آزمایش نسبت به بروز این بیماری اطمینان خاطر حاصل نماید.

از آنجایی که پیش دیابت مانند دیابت یک ابتلای قطعی به قند خون محسوب نمی‌شود، داروهای تجویز شده در آن نیز با دوز داروهای تجویز شده برای بیماران دیابتی متفاوت است. میزان مصرف متفورمین در پیش دیابت بنا به علائم آزمایشگاهی موجود برای هر فرد به دستور پزشک متفاوت است.

این دارو عوارضی نیز در پی دارد که در صورت مشاهده با داروهای مشابه جایگزین می‌شود. اما از عوارض رایج و قابل کنترل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی‌قراری در خواب

خواب‌آلودگی

عدم توانایی در تمرکز

کاهش وزن

تهوع

معده درد.

سوالات در مورد پیش دیابت

علیرغم توضیحاتی که ارائه شد، اما همچنان سوالات در مورد پیش دیابت بسیار زیاد است. برخی از رایج‌ترین این سوالات در ذهن مردم به شرح زیر است:

چگونه می‌توان با ورزش کردن پیش دیابت را کنترل کرد؟

داشتن فعالیت بدنی روزانه در صورت تداوم به سوخت و ساز و متابولیسم بدن کمک کرده و راندمان آن را بالا می‌برد. لذا مواد قندی مصرف شده در طی روز به صورت طبیعی توسط بدن سوزانده شده و در شرایانات جذب نمی‌شود.

از این رو لازم است فرد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت به طور مکرر به پیاده روی، دویدن یا در صورت توان ورزش‌های مناسب دیگر بپردازد.

آیا پیش دیابت حتما به دیابت تبدیل می‌شود؟

خیر در صورتی که پیش دیابت را کنترل کنیم، لزوما به دیابت مبتلا نمی‌شویم. اما اگر نسبت به آن بی توجه باشیم حتما به دیابت مبتلا خواهیم شد.

علائم و نشانه‌های شایع و حتمی دیابت چیست؟

تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی بی دلیل و زیاد، خستگی بی دلیل و زیاد، تاری دید، تمرکز پایین، خواب‌آلودگی، کبودی زیاد و بی دلیل به طوری که به یاد نداشته باشیم چرا به این کبودی دچار هستیم و به طوری که این کبودی به مرور زمان بهبود نیابد یا بسیار دیر خوب شود.

مصرف تخم‌مرغ چه تاثیری بر پیش دیابت دارد؟

تخم‌مرغ ماده غذایی مقوی برای مبتلایان به پیش دیابت است. زیرا حاوی کربوئیدرات است که قند خود را بالا نبرده و به علاوه فرد را از گرسنگی می‌رهاند.

اخبار مرتبط
تلفن‌های همراه با برج‌های تلفن همراه و یکدیگر با استفاده از امواج فرکانس رادیویی که نوعی تابش الکترومغناطیسی هستند، ارتباط برقرار می‌کنند. اما امواج فرکانس رادیویی کم شدت ترین شکل در طیف تابش الکترومغناطیسی هستند. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که آنها کاملاً بی ضرر هستند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، تابش فرکانس رادیویی با شدت بالا می‌تواند گرما تولید کند و باعث افزایش دمای بدن و حتی سوختگی شود.
متخصصان برخی از علائم هشداردهنده اولیه حمله قلبی و آنچه را که در صورت تجربه آنها باید انجام دهید را به اشتراک می‌گذارند:
یک سری نوشیدنی‌های ساده می‌توانند به سم زدایی بهتر و موثرتر کبد کمک کنند و سلامت آن را بهبود بخشد. در این مطلب به پنج نوشیدنی ساده اشاره می‌کنیم که ممکن است به سم زدایی کبد کمک کنند.
افرادی که با افزایش سن نیروی جوانی خود را حفظ می‌کنند، معمولاً عادت‌های روزانه خاصی را اتخاذ می کنند. و، باور کنید یا نه، اینها تغییرات بزرگ نیستند، بلکه تمرین های ساده و روزمره هستند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
پاشا زمین گیر
ارسال شده در : جمعه 26 آبان 1402

عامل اصلی دیابت در ایران، گرانی و گرانفروشی مواد غذایی و دسترسی نداشتن ایرانیان به تغذیه سالم و مواد غذائی و گوشت سالم و در نتیجه کم خون شدن ایرانیان، شروع دچار شدن به انواع مریضیهاست.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها