ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

بازنشستگان جدید صندوق بازنشستگی کشوری چقدر حقوق می گیرند؟ / کف و سقف حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی

27 آبان 1402
بازنشستگان جدید صندوق بازنشستگی کشوری چقدر حقوق می گیرند؟ / کف و سقف حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی

ارزیابی های جدید صندوق بازنشستگی کشوری در تابستان امسال نشان می دهد میانگین اولین حقوق بازنشستگی به رقم ۱۶ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش بانک اول ، جدیدترین ارزیابی‌های صندوق بازنشستگی کشوری در تابستان امسال نشان می دهد، میانگین آخرین حقوق اشتغال بازنشستگان به ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است یعنی اینکه اگر در گذشته برخی در حین بازنشستگی نگران دریافتی و مستمری خود بودند، اکنون این داده‌های آماری می گوید دریافتی آنان تا حدود زیادی جوابگوی هزینه های زندگی است.

بر اساس این داده‌های آماری دیگر جای نگرانی به دلیل کاهش میزان حقوق پس از بازنشستگی نسبت به زمان فعالیت و اشتغال فرد برای گروهی از بازنشستگان که از صندوق بازنشستگی کشوری مستمری خود را دریافت می کنند، باقی نمی گذارد زیرا حقوق شاغلان تحت پوشش در چندین سال گذشته رشد داشته است.

یکی از مهمترین مطالبات و چالش‌های بازنشستگان با جامعه آماری بین ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور، کاهش میزان حقوق دوران بازنشستگی نسبت به دوران فعالیت کاری آنان است اما این موضوع در صندوق بازنشستگی کشوری به نوعی با این رقم آماری در حال برطرف شدن است و بازنشستگان در صورت پرداخت مدت زمان ۳۰ سال بیمه‌پردازی،‌ بیشتر از حقوق قانون کاری را دریافت خواهند کرد.

براساس اعلام شورای عالی کار، در سال ۱۴۰۲ حداقل حقوق وزارت کار برای همه کارگران برابر با پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان تعیین شده است که در نهایت با برخی مزایا مانند حق مسکن، حق بُن، حق اولاد (یک یا ۲ فرزند) تغییراتی را به دنبال دارد که در نهایت برای فرد مجرد بدون سابقه کار هفت میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، افراد متاهل بودن و با یک فرزند بدون سابقه کار هفت میلیون و ۸۳۹ هزار تومان و متاهل با داشتن ۲ فرزند نیز به رقم هشت میلیون و ۳۶۹ هزار تومان است. البته در صورت داشتن سابقه کار این رقم تا حدودی متفاوت خواهد شد.

بازنشستگان جدید صندوق بازنشستگی کشوری چقدر حقوق می گیرند؟ | مقایسه حقوق پرداختی این صندوق را با سال قبل ببینید

افزایش ۴۲ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱

حال با توجه به این موضوعات که سقف پرداختی قانون کار و میانگین پرداختی صندوق بازنشستگی در نخستین روزهای بازنشستگی مشخص شده باید دید که چه گروه‌هایی از جامعه شاغلان پس از بازنشستگی امکان دریافت این میزان حقوق از این صندوق را دارند.

آمارهای تابستان ۱۴۰۲ صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که میانگین حقوق‌بگیران در پایان شهریور سال ۱۴۰۲ به عدد ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان رسیده اما این رقم در مدت مشابه سال قبل یعنی شهریور سال گذشته هفت میلیون و ۹۵۲ هزار تومان بود که به طور میانگین ۴۲ درصد رشد داشته است.

این میزان رشد به دلیل افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، ‌لشکری و سایر صندوق‌ها طبق مصوبه هیات وزیران در ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲ و همچنین اجرای قانون اصلاح «قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» مصوب ۱۹ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و سایر موارد بود.

کف و سقف حقوق بازنشستگان در صندوق بازنشستگی چه میزان است

طبق داده‌های آماری این صندوق کمترین حقوق با ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و بیشترین حقوق نیز ۲۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و بیشتر است

پرداخت حقوق در همه صندوق‌های بازنشستگی حتی صندوق کشوری براساس میزان پرداختی بابت حق بیمه است که طبق داده‌های آماری این صندوق کمترین حقوق با ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و بیشترین حقوق نیز ۲۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و بیشتر است.

در این داده‌های آماری کمترین آن مربوط به همان حقوق ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و بیشترین آمارهای توزیع حقوق پرداختی تا پایان شهریور سال جاری نیز مربوط به دو گروه از ۹ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان با ۲۴ درصد کل پرداختی‌ها و گروه ۱۰ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۴۸ هزار تومان نیز که ۲۴ درصد این پرداختی‌ها را به خود اختصاص داده است.

بازنشستگان جدید صندوق بازنشستگی کشوری چقدر حقوق می گیرند؟ | مقایسه حقوق پرداختی این صندوق را با سال قبل ببینید

چه ارگان‌هایی از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت می‌کنند؟

جدیدترین داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان شهریور ۱۴۰۲ نشان از وجود یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر از جامعه بازنشستگان و حقوق‌بگیران تحت پوشش این صندوق را دارد که یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۵ نفر از آنان بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۲۵ نفر به عنوان ازکارافتاده، ۶۱ هزار و ۹۹۱ نفر شاغل متوفی و ۲۳۸ هزار و ۱۴۹ نفر آنان را بازنشستگان متوفی تشکیل می‌دهند.

طبق این داده‌ها در صندوق بازنشستگی کشوری، استان تهران با ۳۲۴ هزار و ۹۷۴ نفر بیشترین و کمترین داده‌های آماری مربوط به استان ایلام با جامعه آماری تحت پوشش ۱۴ هزار و ۱۶ نفر است.

اکنون شاغلان کسورپرداز ۱۴ وزارتخانه مانند آموزش و پرورش، ‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، ‌امور اقتصادی و دارایی، ‌ کشور، جهادکشاوری، راه و شهرسازی، ‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نهادهایی همچون قوه قضاییه، نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها از صندوق بازنشستگی کشوری حقوق دریافت کرده و تحت پوشش هستند.

بیشترین افراد تحت پوشش مربوط به وزارت آموزش و پرورش با جامعه آماری ۶۹۵ هزار و ۸۶۸ نفر و در مجموع ۷۷.۴۱ درصد کل جامعه آماری صندوق بازنشستگی و کمترین آن نیز از نیروهای وزارت نیرو با یک صدم افراد شاغل کسورپرداز به شمار می‌روند.

بازنشستگان جدید صندوق بازنشستگی کشوری چقدر حقوق می گیرند؟ | مقایسه حقوق پرداختی این صندوق را با سال قبل ببینید

در مجموع ۱۸ صندوق بیمه‌ای فعال در کشور مانند سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری افزون بر ۴۶ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر، صندوق بازنشستگی کشوری با حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار افراد تحت پوشش در جامعه بازنشستگان تحت عنوان دومین صندوق بیمه‌گر کشور به شمار می‌رود. آمارها حاکی از وجود حدود چهار تا پنج میلیون بازنشسته تحت پوشش همه صندوق‌های بیمه‌ای است.

ایرنا

اخبار مرتبط
موسوی همچنین با تشریح رویکرد سازمان تأمین‌ اجتماعی ،که ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به بازنشستگان و شرکای اجتماعی است افزود: برنامه‌های خوبی از جمله سفرهای رایگان به مشهد مقدس و پرداخت تسهیلات بانکی به بازنشستگان مرحله اجرا در آمده است.
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هر سال با مصوبه هیات وزیران تعیین می شود و مبنای این مصوبه، پیشنهادی است که سازمان تامین اجتماعی به دولت ارائه می دهد.
مبلغ دقیق حق اولاد و عائله مندی بازنشستگان دولتی مشخص شد.
افزایش حقوق بازنشستگان از جمله بازنشستگان صندوق فولاد در سال ۱۴۰۳ به شرح جدول فوق خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها