ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

کاهش 9786 واحدی شاخص بورس در اولین روز هفته

27 آبان 1402
کاهش 9786 واحدی شاخص بورس در اولین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب نشینی 9786 واحد همراه شد.همه ی شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند.

به گزارش بانک اول،بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با کاهش شروع کرده، به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات 10 هزار و 317 واحد به رقم 2 میلیون و 28 هزار و 566 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن با کاهش 221 واحد به رقم 701 هزار و 912 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 43 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 5.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 287 هزار فقره معامله و به ارزش 4279 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، اما میزان کاهش‌ها زیر یک درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ـ ارزشی 51 صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 3 صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور 58 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 67 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 31 صدم درصد افت کرد.

نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند، امروز بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند که می‌تواند به نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، گل گهر، ملی مس و پالایشگاه تهران اشاره کرد.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 29 واحد کاهش به رقم 27 هزار و 947 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 403 هزار میلیارد تومان شد. ارزش بازار پایه فرابورس 409 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 3.7 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 179 هزار فقره معامله و به ارزش 3228 میلیارد تومان دادوستد کردند.

شاخص‌ کل و شاخص قیمت فرابورس 12 صدم درصد کاهش یافتند، اما این دو شاخص با معیار هم وزن 4 صدم درصد رشد کردند. شاخص بازار اول فرابورس 23 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس 7 صدم درصد افت کرد.

امروز نمادهای انتخاب الکترونیک و فولاد هرمزگان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای جهان فولاد غدیر، تجلی توسعه معادن، پتروشیمی زاگرس،‌ نیروگاه برق دماوند و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جای گذاشتند.

 با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی زیاد نیمه‌تمام مانده‌اند، به‌گونه‌ای که روز گذشته رئیس سازمان برنامه اعلام کرد بودجه‌های دولت فقط برای تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای 50 درصد اختصاص می‌یابد، اما برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز به اهرم کردن منابع بخش خصوصی و عمومی با منابع اندک دولتی است تا پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

یکی از زمینه‌های تامین مالی بازار سرمایه است که می‌توان منابع جمع‌آوری‌شده از این بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان اهرمی برای اتمام پروژه‌ها به‌کار برد، البته باید این پروژه‌ها از نظر مدیریت و یا درآمد به بهره‌برداران پروژه واگذار شود تا انگیزه‌ای برای مشارکت در اتمام پروژه‌ها به وجود آید. دولت باید از بازار سرمایه حمایت کند تا بتواند برای اتمام پروژه‌ها از این بازار تامین مالی کند./فارس

اخبار مرتبط
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها