جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند!

28 آبان 1402
۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند!

حتی باتجربه‌ترین رانندگان هم همیشه از تمام ریزه‌ کاری‌ها یا نکات ظریفی که می‌تواند رانندگی را آسان‌تر و مطمئن‌تر کند، باخبر نیستند.

۱۱. تنظیم بودن همه آینه ها را بررسی کنید

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

به گزارش بانک اول اگر آینه ها به درستی تنظیم نشده باشند، نقاط کور خواهید داشت. نقطه کور بخشی از جاده است که نمی‌توانید آن را ببینید، بنابراین ممکن است از ماشینی که در مجاورت شما در حرکت است غافل شوید. برای از بین بردن نقاط کور، آینه های بغل را طوری تنظیم کنید که نتوانید ماشین خود را در آنها ببینید. برای بررسی اینکه آیا نقطه کوری وجود دارد یا خیر، با دنده عقب از کنار خودروی پارک شده دیگری عبور و به آینه بغل خود نگاه کنید. به محض اینکه از تصویر خارج شد، باید آن را با دید محیطی خود ببینید.

آینه دید عقب (که در جلوی خودروست) نیز باید طوری تنظیم شود که بتوانید شیشه عقب خودرو خود را به طور کامل ببینید. هنگام تنظیم آینه ها، باید در وضعیت عادی رانندگی خود نشسته باشید.

۱۰. یاد بگیرید که موقعیت چرخ ها را احساس کنید

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

اگر می‌خواهید بتوانید از افتادن در چاله‌های جاده جلوگیری کنید و در هنگام پارک کردن قالپاق ها را خراش ندهید، باید یاد بگیرید که احساس کنید چرخ‌ها کجا هستند.

یک بطری پلاستیکی خالی بردارید، با پا روی آن بروید و آن را در جاده قرار دهید. به نوبت سعی کنید با چرخ های راست و چپ جلوی ماشین روی آن بروید. پنجره را پایین بکشید تا صدای بطری را بشنوید.

۹. ترمزها را پس از رفتن در گودال آب خشک کنید

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

حتی قبل از رسیدن به کوچکترین گودال ها، بهتر است سرعت خود را کم کنید و بدون تغییر سرعت از آن به آرامی عبور کنید. اگر سریع رانندگی کنید، احتمال ورود آب به سیستم استارت ماشین و توقف موتور وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است پدیده آکواپرانینگ یا هیدوپلنینگ رخ دهد که زمانی اتفاق می‌افتد که تایر خودرو روی لایه ای آب که در سطح مسیر جمع شده قرار می‌گیرد و با از بین رفتن اصطکاک میان سطح جاده و تایرها، خودرو دچار لغزش و درنهایت منحرف خواهد شد.

پس از عبور از یک گودال بزرگ، موتور خودرو را خاموش نکنید و سرعت را تغییر ندهید. ابتدا ترمزها را خشک کنید: این کار را با فشار دادن پدال گاز، و چند بار فشار دادن پدال ترمز انجام دهید. اصطکاک باعث گرما می‌شود، بنابراین آب از لنت ترمز تبخیر می‌شود.

۸. حواستان به حرکات ماشین های بلند جلویی باشد

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

این کار را نه فقط برای خودرویی که دقیقاً جلوی شماست بلکه برای ماشین های بزرگی که با فاصله پیشاپیش شما رانندگی می‌کنند انجام دهید. رانندگان وسایل نقلیه بلندتر (کامیون و اتوبوس) وضعیت جاده را بسیار واضح‌تر می‌بینند. اگر متوجه تغییر مسیر یکباره این ماشین‌ها شدید احتمالا تصادف یا مشکل دیگری را دیده‌اند. شما هم همان کار را انجام دهید و باندتان را عوض کنید.

۷. اگر ماشین روشن نمی‌شود نور بالا را روشن کنید

گاهی اوقات در زمستان، ماشین با اولین تلاش روشن نمی شود. قبل از امتحان دوباره، باتری ماشین خود را با روشن کردن نور بالا گرم کنید. رادیو یا چراغ راهنما هم می‌توانند این کار را بکنند.

۶. شب ها آینه عقب‌نما را پایین بیاورید

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که یک آینه دید عقب استاندارد دارای دو حالت است: روز و شب. برای اینکه با نور چراغ جلوی خودروی پشت سرتان کور نشوید، زاویه آینه را با پایین کشیدن اهرم زیر آن تغییر دهید.

۵. کولر را روشن کنید

حتی زمانی که از کولر استفاده نمی‌کنید (مثلاً در زمستان)، آن را به طور منظم برای مدت کوتاهی روشن کنید. در غیر این صورت، مایع خنک کننده به بیرون نشت می‌کند و لوله ها خشک می‌شوند.

۴. از ترمز دستی به طور مرتب استفاده کنید

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

برای زنده نگه داشتن ترمز دستی باید به‌طور مرتب از آن استفاده کنید. تنها استثنا برای این کار آب و هوای بسیار سرد است. در چنین شرایطی بهتر است از ترمز دستی استفاده نکنید تا لنت های ترمز یخ نزنند.

۳. اگر خودرویی در باند کنار سرعت خود را کم کرد شما هم همین کار را بکنید

اگر دیدید خودرویی در باند کناری در حال کاهش سرعت است، شما هم باید همین کار را انجام دهید. این احتمال وجود دارد که راننده بخواهد به یک عابر پیاده یا یک حیوان اجازه عبور دهد.

۲. اجازه ندهید توهم سرعت پایین شما را فریب دهد

در یک جاده مستقیم، به نظر می رسد سرعت دو برابر کمتر از آن چیزی است که واقعاً هست. اگر قبل از پیچیدن سرعت خود را کم نکنید، ممکن است ماشین شروع به سر خوردن کند.

۱. هنگام چرخش به چپ، از قبل چرخ ها را نچرخانید

۱۱ نکته که در مراکز تعلیم رانندگی به شما یاد نمی‌دهند

چرخاندن چرخ ها از قبل از گردش به چپ خطرناک است. چرخ‌ها باید در موقعیت اولیه باشند. اگر ماشینی از پشت به شما برخورد کند، ممکن است به باند مقابل پرتاب شوید، جایی که برخورد با ماشین های دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اخبار مرتبط
تکمیل مراحل ثبت نام خودرو تنها از طریق مراجعه به سایت ثبت نام سایپا یعنی یعنی https://saipa.iranecar.com/public/home انجام می شود، درصورتی که متقاضیان نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت دیگری اقدام کنند، مسئولیتی متوجه شرکت سایپا نخواهد بود.
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها