پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

شرط بهره مندی کارفرمایان از مزایای تامین اجتماعی مشخص شد

28 آبان 1402
شرط بهره مندی کارفرمایان از مزایای تامین اجتماعی مشخص شد

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا کارفرمایان اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی، مشروط به عدم پوشش بیمه بازنشستگی در سایر صندوق ها می توانند در زمره مشمولین قانون تأمین اجتماعی قرار گیرند.

به گزارش بانک اول نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 28 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ث) اصلاحی ماده 29 این لایحه با 191 رأی موافق، 1 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

حسین نوش آبادی در مخالفت با این بند گفت: در این بند تعارض منافع وجود دارد، قانون کارفرمایان حدوداً 50 سال پیش تدوین شده است  و امروز درست نیست به آن بند و تبصره اضافه کنیم. بنده با کلیات این بند مخالفم.

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس در موافقت با این بند گفت: در نظر داشته باشید که کارفرمایان نمی توانند خود را بیمه کنند، این بند شرایط را برای کارفرمایان به گونه ای مهیا می کند که آنها نیز بتوانند از مزایای بیمه شدن بهره مند شوند.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در موافقت با بند مذکور گفت: کارفرمایان شامل هیات مدیره نیز می شوند که متاسفانه از بیمه مناسبی برخوردار نیستند. این بند فرصتی ایجاد می کند تا آنها نیز  از مزایای بیمه بهره مند شوند. باید در این بند دولت را مکلف می کردیم به جای اینکه به آن اجازه دهیم، در نظر داشته باشیم احتمال دارد کافرمایان 6 ماه دیگر ورشکسته شوند، با این شرایط آنها اگر بیمه باشند، جبران این ورشکستگی را خواهند کرد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: حدود 2 میلیون کارفرما داریم که بیمه کارگران را برعهده دارند، برای این دو میلیون نفر باید شرایطی را تامین اجتماعی مهیا کند تا بتوانند از مزایای بیمه بهره مند شوند. اگر در اینجا تکلیف در نظر بگیریم، شرکتی که تاسیس می شود، احتمال دارد با همکاری پدر، مادر، برادر و خواهر باشد. در این مسئله می توانند بیمه شوند یا خیر.

براساس بند (ث) اصلاحی ماده 29 لایحه مذکور؛ کارفرمایان موضوع بند (4) ماده (2) قانون تأمین اجتماعی مصوب3/4/1354 اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی، مشروط به عدم پوشش بیمه بازنشستگی در سایر صندوق ها به ترتیب مقرر در ماده (28) قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن می توانند در زمره مشمولین قانون تأمین اجتماعی قرار گیرند. آیین نامه اجرائی موضوع این بند شامل مشمولین، فرایند اجرائی، تعریف استمرار پوشش بیمه ای و دستمزد مبنای کسر حق بیمه ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

اخبار مرتبط
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها