پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

شکایت بانک‌ها به دولت؛ جریمه ۲۶ هزار میلیاردی غیرقانونی است

28 آبان 1402
شکایت بانک‌ها به دولت؛ جریمه ۲۶ هزار میلیاردی غیرقانونی است

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور از ارسال شکایت کتبی بانک‌ها به معاون اول رئیس جمهور در خصوص اعمال جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها خبر داد.

به گزارش بانک اول محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که برخی کانال‌های تلگرامی از منتفی شدن جریمه 26 هزار میلیاردی بانک‌ها خبر داده‌اند آیا این موضوع مورد تایید شماست یا خیر؟ گفت: تا جایی که بنده در جریان هستم جریمه منتفی نیست.

او از ارسال شکایت کتبی بانک‌ها در همین خصوص به معاون اول رئیس جمهور خبر داد و تأکید کرد: دیروز این شکایت را در قالب نامه‌ای به دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم.  قبلا هم شکایتی را به وزیر اقتصاد داده بودیم ولی باوجود اینکه  ایشان نامه را دست نویس به سازمان مالیاتی ارسال کردند بازهم برای بانک ها جریمه لحاظ شد.

جمشیدی در همین ارتباط تصریح کرد: پس از پیگیری های صورت گرفته، معاون اول محترم رییس جمهور به وزارت اقتصاد دستور داد موضوع را بررسی کنند. سپس وزیر اقتصاد و دارایی نیز به ریاست سازمان امور مالیاتی طی شماره 77610/2 مورخ 1402/05/02 دستور دادند «جناب آقای سبحانیان با سلام با توجه به اختلافی بودن موضوع میزان جرائم بانکها ناشی از اجرای قانون جهش تولید مسکن تا تعیین تکلیف قطعی اجراییه صادر نشود». بنابراین  با توجه به دستور مزبور، اظهارات اخیر وزیر محترم اقتصاد و دارایی در این مورد موجب تعجب بسیارشد.

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور تأکید کرد:  قرار بود حسب دستورالعمل بانک مرکزی وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای برای این کار راه‌اندازی کند تا متقاضیان در این سامانه درخواست خود را ثبت کنند. اما متاسفانه این سامانه به دلایل نامعلومی تا پایان سال 1401 راه‌اندازی نشده بود. از این رو هیچگونه متقاضی تسهیلات مسکن موضوع قانون مزبور از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک های خصوصی معرفی نگردید.

جمشیدی گفت: در خصوص عدم راه اندازی سامانه مزبور توسط وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه در پیگیری های به عمل آمده در بهمن 1401 کتباً چگونگی کندی در برقراری سامانه مربوطه را به منظور ارایه تسهیلات به بخش مسکن اعلام نموده است.

به گفته وی با توجه به توضیحات ارایه شده و مستندات موجود ، وزارت راه و شهرسازی عامل اصلی کُندی ارایه تسهیلات در بخش مسکن بوده چرا که سامانه معرفی متقاضیان را در موعد مقرر راه‌اندازی نکرده است.

وی اظهارداشت:  اینگونه نبود که بانک‌ها در برابر پرداخت این تسهیلات مقاومت کنند زیرا اساسا متقاضی برای دریافت این تسهیلات وجود نداشته و یا به بانک‌ها معرفی نشده بود که بخواهند روال ارایه تسهیلات به این متقاضیان را پیگیری و اجرا کنند.

جمشیدی اعلام کرد: به همین مناسبت درخواست داریم وزارت راه و شهرسازی محبت فرمایند اسامی متقاضیان تسهیلات مسکن را که تا پایان سال 1401 از طریق سامانه مربوطه به بانکها و موسسات اعتباری خصوصی معرفی نموده اند، اعلام فرمایند.

دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به اظهارات  وزیر اقتصاد در خصوص «جریمه 26 هزار میلیارد تومانی 16 بانک‌ متخلف در حوزه اعطای تسهیلات مسکن» اشاره کرد و گفت: درخواست مدیران بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در این زمینه آن است که وزارت راه و شهرسازی صراحتآ آمار متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی کشور از طریق سامانه جامع مسکن از تاریخ راه اندازی رسمی سامانه مورد اشاره  را جهت تنویر افکار عمومی منتشر نمایند و مراجع مالیاتی نیز براساس آمار مستند نسبت به ارزیابی عملکرد سیستم بانکی کشور و احراز کارشناسی میزان تعهد انجام نشده بانکها قضاوت نمایند.

اخبار مرتبط
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.
سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی سقف نقل و انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی اعلام کرد.
کارت های بانکی فیزیکی به زودی، جایشان را به نسخه‌ های الکترونیکی کارت ‌های بانکی میدهند.
برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، امکان گرفتن رمز پویا از طریق پیامک وجود دارد. در واقع بانک ها و موسسات اعتباری، در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش های اینترنتی از قبیل خرید و کارت به کارت، امکان گرفتن رمز دوم پویا یا رمز یکبار مصرف را فراهم کرده اند و با استفاده از این رمز، کلاهبرداران قادر به دریافت اطلاعات حساب بانکی افراد و خالی کردن آن نخواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها