شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

حداکثر سن بازنشستگی ۶۲ سال و ۵۵ سال شد

28 آبان 1402
حداکثر سن بازنشستگی ۶۲ سال و ۵۵ سال شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه توضیحاتی درباره جزئیات مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی داد.

به گزارش بانک اول به نقل از مهر، محسن زنگنه با اشاره به مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی، اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی ما دچار ناترازی بسیار شدیدی است. در کنار مسائل مدیریتی و سنجه‌ای، یکی دیگر از علل این ناترازی، فاصله زیاد بین سن بازنشستگی و سن امید به زندگی است که تقریباً الان حدود ۲۸ سال این فاصله زیاد شده و عملاً میزان حق بیمه دادن با میزان مستمری گرفتن با یکدیگر تناسب ندارد.

وی بیان کرد: اکنون سن امید به زندگی در مردان به ۷۶ سال و در زنان به ۷۸ سال رسیده است و در سازمانی مانند آموزش و پرورش میانگین سن بازنشستگی ۴۸ تا ۵۰ سال است، یعنی فرد بازنشسته از ۵۰ سالگی تا ۷۸ سالگی شغلی ندارد.

زنگنه اظهار داشت: ما با پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی با تغییراتی موافقت کردیم، چرا که دولت آورده بود به ازای هر سال خدمت، چهار ماه به سن بازنشستگی اضافه شود، اما ما آن را بین گروه‌های مختلف تقسیم کردیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به جزئیات مصوبه مجلس، گفت: افرادی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود و هیچ تغییری درباره آنان اتفاق نمی‌افتد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ما یک محدودیت گذاشتیم و گفتیم که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد، به این معنا که اگر فردی در ۴۰ سالگی مشغول به کار شده باشد و به سن ۶۲ سال برسد، عملاً دیگر مشمول این موضوع نمی‌شود و می‌تواند از قواعد بازنشستگی استفاده کند.

زنگنه گفت: برای کسانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود، یعنی کسی که ۲۵ سال خدمت کرده است تا زمان بازنشستگی ۵ سال دارد و به ازای هر سال، دو ماه اضافه می‌شود، یعنی ده ماه به زمان بازنشستگی وی اضافه خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین بیمه افرادی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند، به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه خواهد شد. علاوه بر این، بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی هم که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند، به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌شود. در نهایت و حداکثر حدود ۱۲ سال به سن بازنشستگی کسی که سال اول خدمتش است، اضافه می‌شود.

اخبار مرتبط
میرهاشم موسوی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود، گفت: ما به التفاوت فروردین در خرداد ماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها