شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

چک‌های ۲ بانک پر مشتری به زودی الکترونیکی می‌شود

28 آبان 1402
چک‌های ۲ بانک پر مشتری به زودی الکترونیکی می‌شود

به دنبال عملیاتی شدن صدور چک‌های الکترونیکی توسط ۱۱ بانک (تاکنون)، در آخرین خبرها از سوی مسئولان بانکی اعلام شده که به‌زودی بانک ملت و ملی به عرضه‌کنندگان چک‌های الکترونیکی می پیوندند که باتوجه به اینکه این دو بانک مشتریان زیادی دارند، تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهند داشت.

به گزارش بانک اول چک‌های الکترونیکی آخرین دستاورد نظام بانکی در حوزه دیجیتال است که با امضای دیجیتالی شخص ارائه‌دهنده، اعتبار پیدا می‌کند و منجر به کاهش مراجعه مشتریان به بانک‌ها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های آن‌ها شده است.

رایج شدن این نوع چک‌ها مزایای زیادی داد؛ کاهش هزینه‌های مشتری همچون کاهش هزینه رفت‌وآمد به بانک‌ها و همچنین صرفه‌جویی در وقت مشتریان از مهمترین حسن‌های چک‌های الکترونیکی است.

ضمن اینکه رهگیری چک‌های دیجتالی بسیار راحت‌تر است. قطعا برگشت خوردن چک‌های الکترونیکی بسیار کمتر شده و تعامل مشتریان با یکدیگر شده است. در حقیقت زمانی که فردی چک الکترونیکی صادر می‌کند، شخص دریافت کننده نیز بایستی وارد سامانه "هامون" خود شده تا بتواند چک خود را دریافت و از طریق سامانه مجازی بانک صادرکننده چک، آن را نقد کند.

صدور چک‌های الکترونیکی تاکنون توسط ۱۱ بانک انجام شده و مقرر است که بانک ملی به‌عنوان بزرگترین بانک دولتی آن را عملیاتی کند.

اخیراً مهران محرمیان ضمن اشاره به همین موضوع (صدور چک‌های الکترونیکی توسط ۱۱ بانک)، اظهار کرده که به‌زودی بانک ملت و ملی نیز به عرضه‌کنندگان چک‌های الکترونیکی خواهند پیوست؛ این دو بانک باتوجه به اینکه مشتریان زیادی را در شبکه بانکی دارند، تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهند داشت.

وی همچنین اعلام کرده که به‌زودی رقم چک‌های الکترونیکی صاده و نقد شده به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نزدیک می‌شود.

بنابر اعلام بانک مرکزی، چک الکترونیکی هنوز در بانک ملی عملیاتی نشده است که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رابطه با علت این موضوع نیز گفته آخرین مراحل تست در بانک ملی در حال انجام است و به‌زودی عملیاتی خواهد شد. تست‌های Functional (تست کاردکرد) انجام شده و در حال حاضر موارد مربوط به تست امنیت را می‌گذرانند که حساسیت ویژه‌ای بر آن وجود دارد.

گفتنی است؛ براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها در حوزه چک‌های الکترونیک و با تصویب ماده الحاقی ۵ به لایحه برنامه هفتم و همچنین در صورت تایید شورای نگهبان، مقرر است که در سال سوم اجرای قانون هفتم، چک‌های کاغذی برای همیشه از نظام بانکی حذف شود./ایسنا

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها