پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پرداخت وام خرد ۲۴ ساعته می شود

29 آبان 1402
پرداخت وام خرد ۲۴ ساعته می شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: به زودی شاهد عملیاتی شدن اعتبارسنجی هوشمندخواهیم بود و تسهیلات خرد به صورت ۲۴ ساعته در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

به گزارش بانک اول  مهران محرمیان؛ امروز در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفت: رشد سالانه تراکنش‌ها ادامه دارد و به صورت فزاینده در حال افزایش است. همچنین نرخ رشد اندازه بازار‌های جهانی فناوری مالی در تمام دنیا در حال افزایش است و متوسط رشد اندازه بازار جهانی فناوری‌های مالی در دنیا ۱۸.۵ درصد است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در حوزه خدمات شخصی در بسیاری از نقاط دنیا به رشد پایدار و باثباتی رسیده‌اند. رشد درآمد جهانی فناوری‌های مالی تا سال ۲۰۳۰ نیز چشمگیر خواهد بود.

محرمیان با بیان اینکه در حوزه فناوری وضعیت نسبتا خوبی داریم، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی که کار اصلی آن‌ها هوش مصنوعی است رو به افزایش است و شاهد دستاور‌های خوبی در این حوزه بوده‌ایم.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: از جمله مواردی که در حوزه هوش مصنوعی دنبال می‌شود، تبدیل گفتار به متن، دستیار صوتی، تبدیل متن به متن و سایر موارد است که باید فناوری‌های لازم در این حوزه ایجاد شود.

به گفته وی، بانک‌ها می‌توانند در حوزه روند تعاملات مالی افراد، ارائه خدمات شخصی‌سازی شده و رصد خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریانشان از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: مدل زبانی اقتصاد پولی و بانکی می‌تواند مقررات این بخش را برای ماشین‌ها قابل خواندن کند. سعی داریم با استفاده از این فناوری، بخشنامه‌های بانک مرکزی قابل خواندن توسط هوش مصنوعی باشند به صورت خودکار اجرا شوند و گزارش آن تهیه شود.

محرمیان گفت: در خصوص انتظارات تورمی کار‌های بسیار خوبی با استفاده از پایش شبکه‌های اجتماعی انجام شده و هم‌اکنون به صورت ساعتی می‌توانیم تغیبرات در انتظارات تورمی را رصد کنیم. توسعه دانش زیست بوم بانکی و تهیه نقشه راه هوش مصنوعی از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

مدل جدید اعتبارسنجی به زودی اجرایی شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به مسئله اعتبارسنجی گفت: در خصوص شمول مالی خوب پیش رفته‌ایم، اما در خصوص شمول تسهیلات نتوانسته‌ایم گام به گام دنیا قدم برداریم و باید اقداماتی در این باره انجام شود. ۳۰ درصد از اشخاص ایرانی در حال حاضر مشمول اعتبارسنجی می‌شوند، اما در مدل جدید پوشش اعتبارسنجی به حدود ۱۰۰ درصد خواهد رسید

وی ادامه داد: بحث بعدی دقت سنجش است. مدل فعلی حدود ۶۰ درصد دقت داشته، اما با اجرای مدل جدید دقت به ۸۸ درصد می‌رسد که نزدسک به میانگین جهانی یعنی ۹۴ درصد است.

در تلاش هستیم تا مدل جدید اعتبارسنجی به زودی اجرایی شود. علت عملیاتی نشدن مدل جدید اعتبارسنجی در سال اخیر رایزنی برای درسافت اطلاعات از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بوده است.

در مدل جدید از اطلاعات جریمه‌های راهنمایی رانندگی، محکومیت‌های قوه قضائیه، دهک بندی افراد و بدهی مالیاتی برای اعتبارسنجی استفاده می‌شود.

به گفته محرمیان، به زودی شاهد عملیاتی شدن اعتبارسنجی هوشمندخواهیم بود که اثرات بسیار مثبتی به خصوص در تسهیلات خرد دارد. سعی داریم تسهیلات خرد به صورت ۲۴ ساعته در اختیار عموم قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: در بانکداری باز که پل اعتباری فینتک‌ها و بانک‌ها هستند نیز اقدامات بسیار مهمی را در نظر گرفته‌ایم.

کیف پول الکترونیکی رونمایی می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مخاطرات امنیتی، حفظ حریم خصوصی، سیاست‌های پولی و مبارزه با پولشویی از جمله مواردی است که در این رابطه باید به آن توجه کنیم. البته بنا نداریم در این حوزه مجوز صادر کنیم بلکه ایجاد چارچوب در قالب مقررات مدنظر بانک مرکزی است.

اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی یکی دیگر از اقداماتی است که انجام شده است. ارتقا خدمات حوزه خرید با کارت‌های بانکی و کمک به توسعه این حوزه یکی از اهداف اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی بوده است.

محرمیان با اشاره به رشد درآمد مشاع بانک‌ها، رفع ناترازی درآمدی، اظهار کرد: ورود خدمات جدید به نظام بانکی کشور و پیشگیری از سوء استفاده از کارمزد تراکتش از جمله سایر اهداف در این حوزه است.

باید به اجتناب از ایجاد آسیب در فرهنگ خدمات الکترونیک و کسب و کار‌ها نیزدر این حوزه توجه شود و خوشبختانه در این حوزه نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند.

وی افزود: سناریوسازی برای طراحی مقررات در حوزه کارمزد بانکی و تحلیل آثار آن در اصلاح نظام کارمزد شبکه بانکی انجام شده است. توسعه ابزار‌های جایگزین در شبکه پرداخت از جمله کیف پول نیز در دستور کار بوده است. همچنین در این همایش از کیف پول الکترونیکی رونمایی می‌شود./بنکر

اخبار مرتبط
نداشتن بدهی معوق و چک برگشتی، عدم استفاده قبلی از وام کالا و خرج کردن این مبلغ در فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک ملت از دیگر شروط استفاده از این وام محسوب می‌شود. این تسهیلات در قالب کارت اعتباری به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده و نرخ سود آن 23 درصد و مدت زمان بازپرداخت آن بین 12 تا 36 ماه متغیر است.
در حال حاضر بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن معرفی شده‌اند.
طبق ابلاغیه جدید، بانک‌های عامل، برای پرداخت این وام باید فقط یک ضامن رسمی از متقاضی بخواهند؛ اما این وام قرض‌الحسنه که به نام وام خرد و فوری هم معروف است، خیلی هم دریافتش فوری نیست!
موضوع وام با کارت یارانه از سال ۱۳۹۶ و با بخشنامه بانک مرکزی آغاز شد که در همان زمان بانک‌ها اعلام کردند منابع لازم برای پرداخت وام یارانه به مشمولان را ندارند و البته بانک مرکزی هم تکلیفی را بر دوش شبکه بانکی نگذاشت. دو سال بعد همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت دوازدهم وام‌های یک میلیون تومانی پرداخت کرد که اقساط آن هر ماه از حساب کارت یارانه متقاضیان کسر می‌شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها