پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

۹ ویژگی "نان کامل و سالم" که نان‌های توزیعی در کشورمان فاقد آن هستند!

30 آبان 1402
۹ ویژگی "نان کامل و سالم" که نان‌های توزیعی در کشورمان فاقد آن هستند!

"نان کامل و سالم" از آرد کامل بدون سبوس‌گیری و بدون افزودیهای مختلف پخت می‌شود که دارای ۹ ویژگی است؛ چنین نانی باعث کاهش مشکلات گوارشی، درمان بیماری‌های کبدی و کبد چرب، کاهش وزن، پایین آمدن خطر ابتلا به فشار و قند خون و ... می‌شود!

به گزارش  بانک اول "نان" یکی از عمده‌ترین منابع تأمین انرژی روزانه ما محسوب می‌شود که اثرات زیادی بر سلامت ما دارد.

سلامت نانی که توسط مردم مصرف می‌شود به دلیل اینکه می‌تواند باعث پیشگیری از طیف گسترده‌ای از بیماریها شود یا خود باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف شود، اهمیت فوق‌العاده ویژه‌ای دارد.

نانی ارزش غذایی دارد که از آرد کامل (آسیاب گندم به طور کامل) تشکیل شده باشد که به آن، "نان کامل" گفته می‌شود؛ کاهش مشکلات گوارشی، درمان بیماری‌های کبدی و کبد چرب، کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش احتمال بروز برخی انواع سرطان‌ها، پیشگیری از یبوست و بواسیر و پایین آمدن خطر ابتلا به فشار خون و قند خون و ... از فواید مصرف نان کامل است.

نان کامل سرشار از فیبر،‌ ویتامین ب6، ویتامین ای، نیاسین، روی، کلسیم، فسفر،‌ پتاسیم، سدیم، کروم و ... است و به تأمین مواد مغذی بدن و پیشگیری از  بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

نان کامل چه ویژگیهایی دارد؟

نیاز انسان به فیبر روزانه 30 گرم است که 15 گرم آن باید از طریق نان سبوس‌دار و مابقی از طریق مصرف سبزیجات، حبوبات و میوه‌جات تامین شود.

1. نان سالم خمیر پرخواب دارد؛ زمان خواب خمیر نباید کمتر از یک ساعت باشد تا آنزیم "فیتاز" فعال و "اسید فیتیک" آرد نابود شود؛ این امر منجر به این می‌شود که املاح شامل آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی آن آزاد شود.

2. نان سالم زمان پخت طولانی دارد؛ این نان با شعله غیرمستقیم طبخ می‌شود؛ با حذف شعله مستقیم از روی نان زمان پخت به‌ جای 15 ثانیه به حدود ٦� ثانیه می‌رسد و بافت نان، مغزپخت و رخ نان نیز برشته و خوشرنگ می‌شود.

3. نان سالم، پهن و نازک نیست؛ زخامت مناسب نان باعث می‌شود در حین پخت، نشاسته آرد بیشتر و بهتر ژلاتینه شود و بافت نان اسفنجی شده و جذب آب نان را بالا برده و از بروز رفلاکس (بازگشت محتویات معده به مری) جلوگیری کرده و بسیاری از بیماری‌های گوارشی را برطرف می‌‌کند.

4. نان سالم جوش شیرین، بیکینگ پودر وجوهر قند ندارد؛ نان سالم نباید از آرد سفید سبوس گرفته تهیه شده باشد چون قند نان سفید، دو برابر نان سبوسدار است و حدود 85 درصد فیبر و املاح و ویتامین‌های نان سفید در حین آسیابانی گندم دورریز می‌شود!

5. نان سالم (تهیه شده با آرد کامل) زودتر از نان سفید کپک می‌زند چون چربی و املاح آن با آسیابانی دورریز نشده است.

6. لقمه‌پذیری، برش‌پذیری، جویدن، بلعیدن، هضم و جذب نان سالم، روان‌تر، راحت‌تر و سبک‌تر از نان سفید است.

7. بو، عطر، مزه و طعم نان سالم تهیه شده با آرد کامل و خواب کامل خمیر، بیشتر و دلچسب‌تر از نان سفید است.

8. نان سبوس‌دار واقعی جو یا گندم به هیچ وجه تلخ و بدمزه نمی‌شود مگر اینکه به‌جای آرد کامل، سبوس مصنوعی به آن تزریق شده باشد.

9. نان سالم نیاز به مصلحاتی همچون رازیانه، شیرینی‌ها، زرچوبه و ... دارد تا از ایجاد سده کبدی جلوگیری کند.

 در حال حاضر عمده نان‌هایی که در نانوایی‌های کشورمان، پخت و به فروش می‌رسند، نان کامل نیستند! و بخش زیادی از این نان‌ها به دلیل اضافه شدن افزودنی‌های مختلف به آرد (که هر یک عوارض خاص خود را دارند) مصرف این نان‌ها خود می‌تواند منشا تولید بیماری‌های مختلف شوند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، برای اجرای برنامه "نان کامل" شیوه‌نامه‌ای در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با مشارکت تمامی ذینقشان تهیه و نهایی شد و به دستگاه‌های اجرائی ذیربط ابلاغ خواهد شد./تسنیم

اخبار مرتبط
افرادی که با افزایش سن نیروی جوانی خود را حفظ می‌کنند، معمولاً عادت‌های روزانه خاصی را اتخاذ می کنند. و، باور کنید یا نه، اینها تغییرات بزرگ نیستند، بلکه تمرین های ساده و روزمره هستند.
متخصصان تغذیه ۲ ماده غذایی ارزان‌قیمت را مشخص کردند که در برابر سرطان، چاقی و کلسترول محافظت ایجاد می‌کنند.
سالانه تقریباً ۶۰ میلیون نفر از مردم دچار اختلالات خواب می شوند . مشکلات خواب شامل دیر به خواب رفتن، زود بیدار شدن از خواب، پریدن از خواب، بی کیفیت و بیش از حد سبک بودن خواب و غیره می باشد. معمولاً برای بهبود این مسئله از داروهای خواب آور استفاده می کنند. راه کارهای ریلکسیشن نیز در این امر موثر خواهد بود اما یکی از ساده ترین راهکار ها بهبود عملکرد کبد است.
داروسازی پنج نشانه خطری را به اشتراک گذاشت که می‌توانند به این معنی باشند که شما بیماری جدی دارید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها