جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

جزئیات تقسیم دارایی سهام عدالت متوفیان/ انحصار وراثت سهام عدالت رایگان است

30 آبان 1402
جزئیات تقسیم دارایی سهام عدالت متوفیان/ انحصار وراثت سهام عدالت رایگان است

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، ضمن تشریح فرایند دریافت خدمت تقسیم دارایی سهام عدالت متوفیان تاکید کرد: کلیه مراحل مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت متوفیان رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

به گزارش  بانک اول  مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با اشاره به رونمایی سامانه متوفیان سهام عدالت با نام "میراث" گفت: از سال 1384 تا کنون و همزمان با طرح توزیع سهام عدالت، حدود 3 میلیون و 700 هزار نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و این موضوع در اولویت موارد مرتبط با سهام عدالت قرار گرفت و خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه مربوط، موضوع سهام عدالت متوفیان تعیین تکلیف شد.

لزوم دریافت گواهی حصر وراثت و سجامی شدن

وی افزود: در این راستا وراث متوفیان سهام عدالت باید اقدام به انجام امور اداری مربوط به انحصار وراثت خود کرده و گواهی حصر وراثت را دریافت کنند و پس از آن، یکی از وراثی که حتما در سامانه سجام ثبت نام کرده است، می‌تواند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه کرده و با ورود به بخش "امور سهام عدالت متوفی" و وارد کردن کدملی و تاریخ تولد فرد متوفی در بخش "استعلام نوبت تشکیل پرونده"، نسبت به این موضوع که زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده یا خیر، و نیز این نکته که متوفی دارای چه دارایی است، اطلاعات لازم را کسب کند.

نیازی به مراجعه همه وراث نیست

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با تاکید بر این که در این مرحله نیازی به مراجعه تمامی وراث متوفیان سهام عدالت به سامانه مذکور نیست، و تنها یکی از وراث که سجامی شده است می‌تواند به ترتیب برنامه‌ زمانبندی اعلام شده، این اقدام را انجام دهد، اضافه کرد: در صورت تائید زمان تشکیل پرونده در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، متقاضی می‌بایست با مراجعه به یکی از شعب بانک‌ها و یا دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه مدارک اقدام کند.

مدارک لازم

جاجی‌وند تصریح کرد: "تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی"، "اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)" و "اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده 892 قانون مدنی برای کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)" از جمله مدارکی است که باید توسط یکی از وراث متوفیان سهام عدالت برای انجام امور مربوط ارائه شود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت افزود: همچنین در صورتی ‌که متوفی دارای وصیت‎نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده، "ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه" نیز ضروری است.

نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست

حاجی‌وند با تاکید بر این که تمامی مراحل و امور مربوط به انحصار وراثت اصل و سود سهام عدالت متوفیان سهام عدالت رایگان است، گفت: تنها وراث افرادی که سهام عدالت دارند باید اقدام به انجام فرایند مرتبط با سهام عدالت فرد متوفی کنند.

اصل و سود سهام عدالت متوفیان منتقل می‌شود

وی با بیان این که اصل و سود سال‌های مختلف سهام عدالت متوفیان محفوظ است، اضافه کرد: بعد از انجام امور انحصار وراث توسط وراث متوفیان سهام عدالت، اصل سهام عدالت به وراث اختصاص داده خواهد شود و سود سهام عدالت متوفیان نیز در ابتدای سال آینده میان وراث توزیع خواهد شد.

برنامه زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان

بر اساس این گزارش، مطابق زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان، وراث متوفیان سال‌های 1385، 1384 و قبل از آن از تاریخ 15 آبان، سال 86 و 87 از 11 آذر، سال‌های 88 و 89 از 25 آذر، سال‌های 90 و 91 از 9 دی، سال‌های 92 و 93 از 23 دی، سال‌های 94 و 95 از 7 بهمن، سال‌های 96 و 97 از 21 بهمن، سال‌های 98 و 99 از 5 اسفند و وراث متوفیان سال 1400 و به بعد از تاریخ 19 اسفند سال 1402 می‌تواند اقدام به انجام امور مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت متوفیان خود کنند./تسنیم

اخبار مرتبط
عسگر توکلی گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب افراد واریز می‌شود. این افراد که حدود ۳۰ درصد سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند، مربوط به دو شرکت سرمایه‌پذیرند که سود حاصل از افزایش سرمایه آنها به‌موقع به حساب سهامداران واریز نشد. وی افزود: پیرو مصوبه‌ای که شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت سهام‌داران داشت، مقرر شده بود، سود سهام عدالت در دو مرحله تا پایان آذر ماه و مرحله بعدی تا قبل پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز می شود.
باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها