پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

درصد تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو برای ۱۴۰۲ اعلام شد + جدول

30 آبان 1402
درصد تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو برای ۱۴۰۲ اعلام شد + جدول

 بیمه شخص ثالث شتری است که در خانه هر مالک خودرویی می‌خوابد. البته ممکن است اکثر راننده‌ها به مبلغ این بیمه‌نامه به چشم «پول زور» نگاه کنند؛ اما اگر به وضعیت ایمنی خودروهای داخلی و جاده‌ها فکر کنید، به حکمت اجباری بودن این بیمه‌نامه پی می‌برید.

به گزارش بانک اول،در سال جدید نرخ این بیمه اجباری افزایش عجیب‌وغریبی داشته و باعث شده تا بسیاری به دنبال کم کردن هزینه این بیمه‌نامه باشند. این مقاله، به نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث و عوامل مؤثر بر آن اختصاص دارد و به شما کمک می‌کند تا کمی از هزینه‌های این بیمه‌نامه اجباری را کم کنید.

پیش از پرداختن به نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث، بهتر است با تعریف این بیمه، حوزه پوشش و عوامل مؤثر بر مبلغ آن آشنا شوید تا اهمیت تخفیف آن را بهتر درک کنید.

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که در صورت بروز تصادف، ۳ حوزه زیر را پوشش می‌دهد:

خسارات جانی وارد شده به تمامی اشخاص آسیب‌دیده

خسارات مالی وارد شده به اشخاص ثالث (هر شخصی به جز راننده مقصر)

تا چند وقت پیش، بیمه شخص ثالث خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر را پوشش نمی‌داد، اما به‌تازگی این خسارات در قالب بیمه حوادث راننده به پوشش‌های این بیمه اضافه شده است. به‌صورت پیش‌فرض، پرداخت خسارت جانی در بیمه شخص ثالث بر اساس مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام انجام می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر، پرداخت خسارت بر اساس مبلغ دیه ماه‌های حرام را نیز به آن اضافه کنید.

در سال ۱۴۰۲، مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های عادی ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه) ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته است. این موضوع در کنار افزایش قیمت خودرو، باعث شده که در سال جاری نرخ پایه بیمه شخص ثالث ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و اهمیت محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث بیش‌ازپیش شود.

تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

همان‌طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید، تخفیف بیمه شخص ثالث همان درصد دلچسبی است که معمولاً با حروف «ت ع خ» یا تخفیف عدم خسارت در بیمه‌نامه درج می‌شود و از مبلغ حق بیمه شما کم می‌کند. یعنی اگر شما در طول سال هیچ تصادفی نداشته باشید، شرکت بیمه در سال بعد درصدی از مبلغ حق بیمه را کم می‌کند که در حال حاضر، مقدار آن ۵ درصد به ازای هر سال است.

نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

روش محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث بر اساس عدم دریافت خسارت، محبوبیت زیادی میان شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران دارد و سالانه به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند، تا جایی‌که در چهاردهمین سال عدم دریافت خسارت، به ۷۰ درصد می‌رسد. در این روش، بیشترین درصد تخفیف بیمه شخص ثالث همان ۷۰ درصد است و از سال چهاردهم به بعد افزایش پیدا نمی‌کند.

عدم دریافت خسارت، تنها روش محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث نیست و ممکن است این تخفیف بر اساس سال‌های بیمه ماشین نیز محاسبه شود.

درصد تخفیف بیمه شخص ثالث سالانه چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

برای درک بهتر نحوه محاسبه تخفیف سالانه این بیمه، یک جدول با عنوان جدول درصد تخفیف بیمه شخص ثالث تدوین شده که تمامی شرکت‌های بیمه از آن برای محاسبه میزان تخفیف بیمه شخص ثالث استفاده می‌کنند. این جدول را در ادامه می‌بینید:

جدول درصد تخفیف بیمه شخص ثالث

سال تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث درصد تخفیف
اول ۵
دوم ۱۰
سوم ۱۵
چهارم ۲۰
پنجم ۲۵
ششم ۳۰
هفتم ۳۵
هشتم ۴۰
نهم ۴۵
دهم ۵۰
یازدهم ۵۵
دوازدهم ۶۰
سیزدهم ۶۵
چهاردهم ۷۰

یکی از نکات مهم در مورد جدول بالا این است که شرکت‌های بیمه با روش‌های دیگر هم می‌توانند بیشترین درصد تخفیف بیمه شخص ثالث را از ۷۰ درصد هم بالاتر ببرند؛ اما بر اساس قوانین بیمه مرکزی حق بیمه شخص ثالث دریافتی توسط شرکت‌های بیمه می‌تواند نهایتاً ۲.۵ درصد کمتر از حداقل نرخ‌های مصوب این مرجع باشد.

چه عواملی بر محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث تأثیر می‌گذارند؟

تنها راه افزایش تخفیف بیمه شخص ثالث، احتیاط در رانندگی و عدم استفاده از پوشش‌های این بیمه است. علاوه بر این، می‌توانید هنگام عقد قرارداد بیمه تعداد پوشش‌های کمتری را انتخاب کنید تا مبلغ بیمه‌نامه نهایی باز هم کاهش پیدا کند.

جدول زیر عواملی را نشان می‌دهد که تخفیف بیمه شخص ثالث را کاهش می‌دهند:

جدول جریمه‌های تخفیف بیمه شخص ثالث

نوع عامل اثرگذار میزان کاهش تخفیف بر اساس تکرار (درصد)
۱ بار ۲ بار ۳ بار
خسارات مالی ۲۰ ۳۰ ۴۰
خسارات جانی ۳۰ ۷۰ ۱۰۰

برای درک بهتر جدول بالا، به این مثال دقت کنید:

اگر در به دلیل عدم دریافت خسارت در سال دهم میزان تخفیف بیمه شخص ثالث شما به ۵۰ درصد رسیده باشد و در همین سال یکبار از پوشش پرداخت خسارات مالی این بیمه استفاده کرده باشید، در سال یازدهم ۲۰ درصد از ۵۰ درصد تخفیف شما کم می‌شود و تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تصادف شما به ۳۰ درصد می‌رسد.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن دقت کنید این است که اگر جریمه‌ها از میزان تخفیف بیشتر شود، علاوه بر از بین رفتن تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تصادف، درصد باقیمانده به حق بیمه اضافه می‌شود و آن را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین نکات محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

علاوه بر افزایش قیمت، روش محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث در سال جدید یک سری تغییرات اساسی داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

در قانون بیمه شخص ثالث جدید، تأثیر گواهینامه افزایش پیدا کرده است. یعنی هنگام عقد قرارداد، می‌توانید اطلاعات گواهینامه تمامی افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند را وارد کنید تا در صورت بروز تصادف، تنها تخفیف بیمه شخص ثالث فرد خاطی از بین برود.

نمره منفی گواهینامه منجر به افزایش مبلغ بیمه شخص ثالث و کاهش تخفیف‌های آن می‌شود.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک، فقط در صورت رضایت مالک قبلی امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید تخفیف بیمه شخص ثالث را به خویشاوندان درجه یک خود منتقل کنید یا تا زمان خرید خودروی جدید، این تخفیف‌ها را برای خود محفوظ نگه دارید.

در صورت عدم رضایت مالک قبلی، در صورتی می‌توانید از تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک بهره‌مند شوید که برای خودروهای قبلی خود تخفیف داشته باشید.

دریافت خسارت مالی بر تخفیف بیمه حوادث راننده (خسارت جانی به راننده مقصر) تأثیری ندارد و آن را از بین نمی‌برد.

با تمام این اوصاف، اگر با محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث متوجه شدید که مبلغ چندانی از حق بیمه شما کم نمی‌شود، خرید آن را به هیچ عنوان به تأخیر نیندازید؛ چون علاوه بر جریمه دیرکرد روزانه، خسارات و جریمه‌های ناشی از تصادف احتمالی به‌مراتب از حق بیمه پرداختی شما بیشتر خواهد بود.

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها