چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

قائم‌مقام بانک مرکزی: گردش ریال را رصد می‌کنیم

30 آبان 1402
قائم‌مقام بانک مرکزی: گردش ریال را رصد می‌کنیم

قائم مقام بانک مرکزی با تأکید براینکه بانک مرکزی برای هوشمندسازی نیاز به کمک مردم و دولت دارد، گفت: به دنبال این هستیم که در بخش نظارت جریان گردش وجوه، ریال را رصد کنیم.

به گزارش بانک اول،اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی در دومین روز دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک گفت: در بانکداری هوشمند و الکترونیک نسبت به گذشته پیشرفت داشته ایم، اما باید خودمان را با سایر کشورها نیز مقایسه و جایگاه کشورمان را از نظر فناوری در منطقه بررسی کنیم.

وی افزود: اگر قصد رسیدن به فضای مطلوب را داریم باید وضعیت اقتصاد را تا چهل سال آینده بررسی کنیم، به عبارتی باید سنجیده شود که اقتصاد در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت.

ابوالحسنی با تأکید براینکه هدف در دیجیتال سازی، کمک به اقتصاد است و اساس اقتصاد نیز رفاه انسان و جامعه است، تصریح کرد: بنابراین باید بدانیم رفاه انسان نیازمند چه مباحث دیجیتالی است. رفاه اجتماعی در گروی کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است، بانک مرکزی برای هوشمندسازی نیاز به کمک مردم و دولت دارد، در دوره زمانی «ره نگاشت» که تا پنج سال آینده در نظر گرفته شده باید بدانیم به به کجا خواهیم رسید.

قائم مقام بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه برای تعریف اقتصاد دیجیتال مطلوب باید جایگاه کشورمان را بررسی و آن را با سایر کشور‌های مقایسه کنیم، همچنین باید از مقررات گذاری سخت خودداری کنیم، ادامه داد: در تعریف اهداف اقتصاد و بانکداری دیجیتال در چشم آنداز آینده، باید به بانک مرکزی. کمک کنیم، چون بخشی از دیجیتال سازی اقتصاد بر عهده بانک مرکزی است برای همین بر اساس سیاست‌های پولی و بانکی اگر شورای ثبات مالی تعریف می‌کنید باید به هماهنگی در تصمیمات نیز توجه کنید.

وی افزود: هم اکنون به دنبال این هستیم که در بخش نظارت جریان گردش وجوه، ریال را رصد کنیم همچنین در حکمرانی ریال راه‌های بسیاری پیش روی بانک مرکزی است تا تمامی تغییرات را در گردش وجوه پیگیری کنیم.

ابوالحسنی با تأکید براینکه باید big picture را برای سال‌های آینده پیش بینی کنیم؛ افزود: این در حالی است که ژاپن تا 100 سال آینده خود را برنامه ریزی کرده است. بنابراین ما باید حداقل تا 10 سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با کمترین هزینه و زمان افراد به خدمات خود برسند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل، رفاه مردم است تا افراد بدون محدودیت مکانی و زمانی به خدمات خود برسند، تصریح کرد: با افزایش اقتصاد دیجیتال شاهد رشد خواهیم بود که این رشد نیز کنترل کننده تورم خواهد بود. کار‌ها باید طوری باشد که بتوانیم نقدینگی مورد نیاز را پیش بینی کنیم.

به گفته ابوالحسنی، بانک مرکزی اقداماتی برای کنترل نقدینگی انجام داده و مسیری مطلوب را سپری کرده است، اما هنوز نقدینه خواهی به علت تورم زیاد است، البته نیاز‌های واقعی بنگاه‌ها به منابع را بر اساس اظهار خود آن‌ها ثبت می‌کنیم که این مورد نیز مهم است./تسنیم

اخبار مرتبط
سیدامیر سیاح رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار با اعلام این مطلب افزود: امیدواریم تا ۲۵ اردیبهشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار مجوز کاغذی مانده در دست مردم در این مدت زمان باقی مانده به شناسه یکتا تبدیل شوند و شاهد تبدیل بیش از ۲ میلیون پروانه کاغذی اعم از صنفی و غیرصنفی در کشور به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا باشیم.
اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.
عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حسب نیاز سازمان، اطلاعات ریز تراکنش‌های «ورودی به» و «خروجی از» هر حساب اعم از تجاری و غیرتجاری به تفکیک وجوه نقد و غیرنقد و نیز اطلاعات «بابت تراکنش» موضوع بند «ج» ماده (۱۰) این قانون را حداکثر ظرف ده روز پس از درخواست سازمان به‌صورت سامانه‌ای برای سازمان ارسال نماید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها