شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

سهام بورسی و بیمه عمر و زندگی، وثیقه بانکی شد

30 آبان 1402
سهام بورسی و بیمه عمر و زندگی، وثیقه بانکی شد

با راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیکی دارایی در گام اول امکان وثیقه‌گذاری سهام بورسی و بیمه عمر و زندگی برای دریافت تسهیلات فراهم شد و در آینده، سپرده‌های بانکی نزد کلیه بانک ها، سیم کارت و طلا هم می‌تواند بعنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد.

 به گزارش بانک اول  یاسر مرادی عضو هیات مدیره بانک صادرات در نشست معرفی سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) گفت: دارایی‌های متعددی که افراد دارند و امکان وثیقه‌گذاری آنها وجود نداشت از امروز و با راه‌اندازی این سامانه می‌تواند به‌طور الکترونیک توسط موسسات اعتباری مورد وثیقه قرار گیرد.

مرادی با بیان اینکه نکته مهم دیگر این است که بانک‌ها از وثیقه گرفتن این دارایی‌ها به‌طور سنتی خودداری کنند، تصریح کرد: براساس سامانه (ست) که با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، توسط بانک صادرات پیاده‌سازی شده، کلیه دارایی هایی که افراد (در گام اول سهام بورسی، بیمه‌های عمر) و (در گام بعدی کلیه سپرده‌های بانکی نزد کلیه بانک ها، سهام عدالت و یارانه ها، سیم کارت موبایل، طلای خانگی، مجوز معدن و هر دارایی که مالیت داشته و قابلیت نقدشوندگی باشد) افراد می‌توانند بدون مراجعه به بانک و براساس ضریب تعیین شده در سامانه به وثیقه بگذارند. اگر تسهیلات نکول شود یا نتوانند بدهی خود را پرداخت کنند، بانک راسا نسبت به نقد کردن وثایق اقدام می‌کند. با این سامانه نیازی نیست که افراد برای ضمانت یا وثیقه‌گذاری به بانک مراجعه کنند.

وی با تأکید براینکه تا پایان سال زنجیره وثایق این سامانه تکمیل خواهد شد، افزود: این سامانه در اختیار کلیه بانک‌ها و نهادهایی که فروش اعتباری دارند، قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه مختص بانک صادرات نیست و تمام بانک‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. الان با تفاهم هایی که با قوه قضاییه در حال مذاکره داریم، افراد می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه به وثیقه بگذارند و در فرض صدور قرار وثیقه، از زندان رفتن با وثیقه‌گذاری الکترونیک جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال "سهامی که در این سامانه وثیقه می‌شود آیا قابل معامله هم هست؟ "گفت: خیر، این سهام تا زمانی که توسط سپرده‌گذاری مرکزی در وثیقه بانک یا موسسه اعتباری باشد قابل معامله نخواهد بود.

مرادی گفت: شرکت‌های بیمه اعلام‌ اماگی‌کردند حاضرند درصدی از نوسانات وثایق را بپذیرند؛ ابزاری هم‌دیدیم‌که‌اگر ارزش دارایی دچار نوسان نزولی شود به مشتری اطلاع داده شود که وثیقه را تجدید کنند.

مرادی گفت: این سامانه خارج از سامانه‌های بانک صادرات است و کارایی آن در تمام شبکه بانکی مطرح است؛ مکاتبات با سایر بانک‌ها انجام شده و انشالله تا یک ماه آینده بیش از ۵۰ درصد بانک‌ها به این سامانه اضافه می‌شوند.

این عضو هیات مدیره بانک صادرات در تشریح مزایای سامانه توثیق الکترونیکی دارایی برای مردم گفت: مدیریت ثروت، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به دلیل الکترونیکی بودن، تنوع در ارائه وثایق، تناسب ارزش دارایی مورد وثیقه و تسهیلات پرداختی، امکان وثیقه‌گذاری دارایی‌های راکد و غیرمولد، امکان تغییر وثیقه، کاهش نیاز به مراجعه حضوری، آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع شده و حذف مشکل قبول و پذیرش ضامن یا ضامنین توسط بانک‌ها به‌دلیل برداشت‌های مختلف و متفاوت از ضوابط اعتبارسنجی از مهم‌ترین مزایای این سامانه برای مردم است.

مرادی درباره مزایای استفاده از سامانه توثیق برای بانک‌ها هم گفت: ضمانت بازگشت منابع، نوآوری در حوزه پرداخت‌های مدت‌دار، بهره‌مندی از پل ارتباطی بازار پول و سرمایه، کاهش زمان و هزینه‌ها، تنوع در وثایق قابل قبول، کاهش مراجعات حضوری و ایجاد وحدت رویه در قبول و پذیرش ضامن یا ضامنین و حذف امکان تفسیر از ضوابط اعتبارسنجی از مهم‌ترین مزایای استفاده این سامانه برای بانک هاست.

به گفته این مقام بانکی، از مزایای این طرح برای نظام اقتصادی کشور، کاهش ناترازی بانک‌ها به دلیل ضمانت بازگشت منابع، رونق اقتصادی کسب و کارها و صنایع، رونق افزایی به خریدهای مدت‌دار، ثبات بازار سرمایه، مولدسازی دارایی‌های غیرمولد و کاهش سیالیت دارایی‌های مالی است.

 محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست از گسترش دامنه دارایی‌های الکترونیکی قابل توثیق خبر داد و کفت: رتبه اعتباری افراد هم می‌تواند تعیین کند که کدام دارایی بعنوان توثیق مورد استفاده قرار گیرد.

محرمیان معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم درباره همراهی شبکه بانکی با این پروژه گفت: همراهی مهم است ولی معمولا بانک‌خط‌شکن‌کار را انجام می‌دهد و سایر بانک‌ها هم به مرور اضافه می‌شوند. در بحث چک الکترونیک به بانک‌ها گفتیم همراهی ‌و زیرساخت را فراهم کنند. در توثیق هم انشالله سایر بانک‌ها هم به این مرحله اضافه می‌شوند.

اخبار مرتبط
همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی بر چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی، بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای تأکید کرد: برنامه‌ای برای انتشار قطوع ( دنو ) پنج میلیون ریالی ندارد.
در بخش دولتی و کارکنان مشمول قانون خدمات کشوری نیز که کف حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان تعیین شده، سقف حقوق قابل پرداخت به عمده کارکنان دولت معادل ۷ برابر حداقل حقوق یعنی ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است.
با اجرای طرح کهربا دیگر نیاز نیست حتما کارت بانکی خود را همراه داشته باشید و می‌توانید پرداخت‌های خود را با موبایل انجام دهید. این طرح می‌تواند مقدمه‌ای برای حذف کارت‌های بانکی باشد.
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها