پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال / دارندگان ربع سکه بزرگترین زیان‌کنندگان آبان

01 آذر 1402
 پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال / دارندگان ربع سکه بزرگترین زیان‌کنندگان آبان

بررسی ها از بازار ارز و طلا در آبان‌ماه نشان می‌دهد بازارها پس از رشد مهرماه به تعادل رسیده‌اند و بازار ارز و سکه در آبان تثبیت شده‌است.

به گزارش بانک اول،دلار تهران دومین‌ ماه پاییز را در قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان شروع کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای این ماه از کسری بودجه دولت و عدم تحقق درآمدهای نفتی در هفت ماهه ابتدایی سال گفت. چنین خبری باعث شد برخی پیش‌بینی کنند که دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول است به همین خاطر این خبر در ابتدای ماه انتظارات افزایشی در بازار ارز در خلال جنگ را بالا برد ولی در ادامه اخبار جنگ‌ هم اثر خود بر بازار ارز را از دست داد و نگاه بازار ارز به اخبار جنگ نیم نگاه شد.

در آبان‌ماه خبری از مذاکرات برجامی نشد و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که زمان برای مذاکرات برجام رو به پایان است.

خبرگزاری واشنگتن فری بیکن در این ماه اعلام کرد که نمایندگان کنگره به دنبال تصویب تحریم‌های شدید نفتی علیه ایران هستند، مصوبه‌ای که بدون تایید بایدن اجرایی نیست و برخی تحلیلگران اجرایی شدن آن را بعید می‌دانند.

دلار تا پایان سال چقدر تغییر می‌کند؟

محمدرضا باهنر از قول منابع موثق اعلام کرد که قیمت دلار تا پایان سال نهایتاً دو تا سه درصد تکان بخورد، اظهار نظری که در چشم معامله‌گران با اهمیت بود چرا که برخی معامله گران آن را جدی گرفتند و چنین تحلیل کردند که احتمالا باهنر به اخباری دست دارد که چنین اظهار نظری می‌کند.

نگاه بازار به اخبار جنگ نیم‌نگاه شد

سیدحسن نصرالله در این ماه دوبار سخنرانی کرد، هیجانات و نگرانی معامله‌گران در نوبت اول باعث جهش قیمت دلار شد ولی در ادامه بازار آرام شد و با فروکش هیجانات نسبت به سخنرانی دوم تغییری را تجربه نکرد.

بازار ارز که این ماه را تحت تأثیر اخبار جنگ در اسرائیل آغاز کرد در ادامه نگاهش به اخبار جنگی نیم‌نگاه شد و آرام شد.

معافیت تحریمی ایران تمدید شد

 

محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی از رشد مقدار تخصیص و تامین ارز نسبت به سال گذشته گفت و اعلام کرد که بانک مرکزی فاصله تامین تا تخصیص ارز را کوتاه خواهد کرد به نحوی که فاصله زمانی مذکور به ده روز برسد. چنین اتفاقی شوک‌های عرضه و تورم ناشی از آن را تعدیل می‌کند و انتظارات نسبت به قدرت و ثبات بازارساز را افزایش می‌دهد.

یکی از مهمترین اخباری که باعث عقب نشینی دلار شد تمدید معافیت خرید برق ایران توسط عراق به وسیله آمریکا بود، ایالات متحده این معافیت ها را برای چهارماه دیگر تمدید کرد که بر اساس این معافیت ایران می تواند ده میلیارد دلار از منابع خود در عراق را به عمان انتقال دهد و با تبدیل به یورو سایر ارزهای غیرتحریمی برای خرید کالای غیرتحریمی استفاده کند.

محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی از جعلی بودن فنر ارزی سخن گفت و با اشاره به وضعیت مطلوب ارزی از سیاست تثبیت ارزی دفاع کرد در آخرین روز آبان هم لایحه بودجه دولت تقدیم مجلس شد تا بازارها بتوانند به بررسی اثر بودجه بر بازارهای مختلف بپردازند.

پس از صعود مهرماه بازار ارز و طلا، دلار در آبان هم تثبیت شد و بازدهی نصیب دارندگان خود نکرد.

حرکت خلاف جهت قیمت دلار و حباب درهم

نوسانات حباب درهم تا حدودی نشان‌دهنده میزان هیجانات و نوسانات در بازار ارز است، اکوایران میزان حباب درهم را در یک نموداربررسی کرده است، حباب درهم در ابتدای این ماه یک کف جدید را ثبت کرده، در ادامه افزایش ملایمی را تجربه کرده است.

دامنه نوسانات حباب سکه در این ماه حدود ۵۵۰ تومان بوده و بیشترین حباب درهم در پایان ماه ثبت شده است ، با توجه به روند نزولی دلار و سکه در انتهای ماه ، این مسئله نشان می‌دهد که بازار هنوز متعادل نشده و با توجه به میانگین ماهانه ۲۷۰ تومانی حباب درهم در آبان یا قیمت دلار رشد می کند و یا قیمت درهم کاهش می یابد تا رابطه درهم و دلار متعادل تر شود.

میانگین حباب سکه چقدر است؟

سکه امامی در این ماه در محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کار خود را آغاز کرد، در ادامه تا محدود نیمه کانال ۳۰ میلیون تومانی پیشروی کرد ولی در ادامه بازهم در پایان ماه به کانال ۲۸ میلیون تومانی برگشت و نسبت به اولین روز ماه ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. به طور کلی می توان گفت دلار و سکه در این ماه تثبیت شدند و سکه در آبان بازدهی نداشت.

حباب سکه نیز دراین ماه تثبیت شده بود در روزهای ابتدایی ماه کمترین حباب ماهانه سکه در محدوده ۱۷ درصد ثبت شد و بیشترین حباب سکه هم در این ماه ۱۹.۴ درصد بوده است ،نوسان ۲.۲ درصدی حباب سکه نشان‌دهنده آرامش در این بازار است‌. و بازار سکه در این ماه دچار نوسان خارج از کنترل نشده است. میانگین حباب سکه در آبان ماه در محدوده ۱۸.۳ درصد بوده است.

دارندگان ربع سکه بزرگترین زیان‌کنندگان آبان

بازدهی ربع سکه در این ماه منفی شد و بیشتر از همه کاهش یافت. ربع سکه تنها بازاری بود که در این ماه توانست زیان ثبت کند،ربع سکه آبان را در محدوده ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شروع به کار کرد و در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. زیان ماهانه ربع سکه حدود ۳.۳ درصد است.

طلای آب‌شده هم در این ماه بازدهی نداشت ، در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان کار خود را شروع کرده و دفتر آبان را در محدوده ۱۰ میلیون ۴۶۰ هزار تومان بسته است.

طلای آب شده حمایت ده میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و مقاومت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها