ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

حقوق بازنشستگی با ۳۵ سال خدمت چقدر می شود؟

01 آذر 1402
حقوق بازنشستگی با ۳۵ سال خدمت چقدر می شود؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق ۳۰ روز با ۳۵ سال خدمت در قانون افزایش سن بازنشستگی لحاظ می‌شود.

به گزارش  بانک اول  جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره قانون افزایش سن بازنشستگی گفت: افرادی که هم‌اکنون به‌جای ۳۰ سال، ۳۵ سال خدمت می‌کنند حقوق ۳۰ روز را می‌گیرند لذا در قانون افزایش سن بازنشستگی، چیزی به حقوق بازنشستگان اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: فرمول افزایش سن بازنشستگی یک مقدار پیچیده بود که پیشنهاد دادیم سقف سنوات برای آقایان از ۳۰ به ۳۵ سال برسد و برای خانم‌ها هم از ۲۵ به ۳۰ سال برسد و فرمول آن خیلی ساده است و تقسیم‌بندی و پلکانی شدن معنی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: امیدوارم شورای نگهبان مصوبه افزایش سن بازنشستگی را تایید نکند و به مجلس بازگردد تا آن را اصلاح کنیم تا قابل فهم باشد و مثل شرایط فعلی شبیه قضیه فیثاغورس نشود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: الان در سیستم پلکانی تفاوت‌ها و تبعیض‎‌هایی وجود دارد مثلا گفتند آن‌ها که ۲۸ سال سابقه دارند از افزایش خدمت معاف هستند، به آن‌هایی که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه دارند هر سال دو ماه اضافه می‌شود و به آن‌هایی که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه دارند برای هر سال باقی‌مانده ۳ ماه اضافه می‌شود و برای بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه برای هر سال باقی‌مانده ۴ ماه اضافه می‌شود و برای بین صفر تا ۱۰ سال سابقه برای هر سال باقی‌مانده در حدود ۵ ماه اضافه می‌شود لذا پلکانی شدن خیلی منطقی نیست.

قادری گفت: منطقی این است که بگوییم برای همه افراد به این صورت باشد که سن بازنشستگی برای آقایان از ۳۰ به ۳۵ سال و برای خانم‌ها از ۲۵ به ۳۰ سال برسد.

وی اضافه کرد: منطقی‌ترین شکل ممکن این است که این فرمول را ساده کنیم تا برای همه قابل فهم باشد، چون اگر قابل فهم نباشد ممکن است تعابیر مختلفی شود و ابهاماتی به‌وجود بیاید. تماس‌هایی که مردم می‌گیرند نشان‌دهنده این است که فرمولی که در مجلس تصویب شده خیلی پیچیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: در ناترازی که صندوق‌های بازنشستگی دارند چند کار باید انجام می‌شد که یکی از آن‌ها این بود که سن بازنشستگی را بالا ببریم دلیلش هم این است که امید به زندگی افزایش پیدا کرده است و این اقدام نه فقط در کشور ما بلکه در کشورهای غربی هم اتفاق افتاده است، چون در این کشورها به‌دلیل افزایش مراقبت‌های بهداشتی، پیشرفت پزشکی و بهبود وضعیت تغذیه و بهبود درآمد سرانه مردم امید به زندگی افزایش پیدا کرده است.

قادری تصریح کرد: امید به زندگی در ایران قبل از انقلاب زیر ۴۰ سال بود، اما الان به بالای ۷۵ سال رسیده است که نشان می‌دهد در این حوزه موفق شدیم و شانس زنده ماندن یک فرد نسبت به گذشته خیلی افزایش پیدا کرده است.

او  بیان کرد: در دنیا اگر یک نفر از گردونه کار خارج شود شش نفر دیگر اضافه می‌شوند، اما در کشور ما این موضوع چهار به یک است لذا منابع صندوق‌ها نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی را مکلف کردیم سهامشان را به‌گونه‌ای واگذار کنند که سهمشان در هر شرکت بیش از ۲۰ درصد نباشد، چون سوءمدیریت‌ها در سال‌های گذشته منابع صندوق‌ها را تحلیل برده است.

قادری با بیان اینکه جای قانون افزایش سن بازنشستگی در برنامه پنج ساله نبود بلکه در قوانین دائمی بود، گفت: افزایش سن بازنشستگی برای کارکنان لشکری و کشوری است مگر اینکه رهبر انقلاب با اعمال این قانون برای کارکنان نیروهای مسلح مخالفت کنند، اما اگر مخالفت نکنند این قانون برای کارکنان نیروهای مسلح هم اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط
افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران برای سال۱۴۰۳ تصویب شد و در سال جدید هم برخی از صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری آن را در حقوق فروردین لحاظ کردند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان صحبت‌های خود از تعامل و همکاری با دیوان عدالت اداری تقدیر نموده و بر توسعه تعامل هم‌افزا با این نهاد تأکید کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هر ساله محاسبات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد و امسال نیز همین روند ادامه می‌یابد و متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.
افزایش حقوق 2 میلیون و 200 هزار تومانی فروردین بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری به همراه حقوق خردادماه واریز خواهد شد که مابه التفاوت افزایش حقوق 4 میلیون و 400 هزار تومان خواهد شد. به گزارش بانک اول، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری برای سال 1403 نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت. افزایش حقوق فروردین ماه قرار بر این است در خرداماه واریز شود. حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان تامین اجتماعی و لشکری و کشوری با افزایش واریز خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها