جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

هشدار بازرسی به طلافروشان و سکه‌فروشان

05 آذر 1402
هشدار بازرسی به طلافروشان و سکه‌فروشان

رییس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره صمت تهران با اشاره به‌ضرورت ثبت معاملات طلا و سکه گفت: دررابطه‌با اجرای این طرح از واحدهای صنفی گوناگون بازدید صورت‌گرفته است.

به گزارش بانک اول   ابتدای سال جاری بود که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ارسال پیامک هشداری به اعضای اتحادیه طلافروشان و سکه فروشان، نسبت به الزام ثبت معاملات انواع طلا در سامانه جامع تجارت تأکید کرد.

بر اساس متن این پیامک، تخلف از ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، موجب محکومیت واحدهای صنفی متخلف خواهد شد. چرا که مطابق با دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند پس از ابلاغ دستورالعمل مذکور وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای کلیه اعضای اتحادیه طلا و جواهر کشور، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کرد.

ثبت معاملات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت چه فایده‌ای دارد

در همین راستا، حجت‌الله قاسمی رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ارتباط با روند اجرای طرح الزام ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت و آثار آن در شفافیت معاملات، گفت: این طرق ذیل تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال اجرا است و از اتحادیه طلا و جواهرات خواسته‌ایم تا تمامی واحدهای صنفی خود را در جلسات آموزشی نحوه کار با سامانه و ثبت معاملات را آموزش دهند.

بازدید از واحدهای خریدوفروش سکه و طلا ادامه می‌یابد

وی افزود: همچنین بازرسی‌ها نیز در سطح شهر از جمله مناطقی مانند صادقیه، تجریش، امام زاده حسن و بازار بزرگ تهران در حال انجام است. اولین بازرسی نیز از فروشگاه رئیس اتحادیه طلا انجام گرفت و بازرسی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص اثر شفاف‌سازی ثبت معاملات در کاهش تخلفات حوزه طلا و جواهرات اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که در آن پول‌شویی صورت می‌گرفت حوزه طلا و جواهرات بود. وقتی روند خریدوفروش شفاف شود عملاً از پول‌شویی و تخلفات در این حوزه جلوگیری می‌شود.

قاسمی ادامه داد: اجرای طرح ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، برای مصرف‌کنندگان خرد نیست و فقط مخصوص واحدهای صنفی است.

واحدهای صنفی طلا و جواهر می‌بایست معاملات خود را ثبت کنند

وی افزود: اتحادیه طلا و جواهرات از سال گذشته که ابلاغ این طرح و ضوابط آن اتفاق افتاد، جلسات متعددی با رئیس و اعضای هیئت‌مدیره این اتحادیه برگزار کردیم و از آنان درخواست کردیم تا آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های خود را در سطح گسترده‌ای انجام دهند تا همه واحدهای صنفی اتحادیه طلا و جواهرات در این طرح قرار گیرند.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص لزوم گسترش آموزش‌ها به‌صورت عمومی اظهار داشت: اتحادیه طلا و جواهرات آموزش‌ها را به اعضای این اتحادیه انتقال داده است؛ اما انتظار ما این است که نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی و هم اعضای این اتحادیه تلاش بیشتری توسط صورت گیرد.

قاسمی ادامه داد: اطلاع‌رسانی عمومی برای آحاد مرد ازاین‌جهت بسیار اهمیت دارد که در صورت نداشتن اطلاعات پایه‌ای مقاومت‌هایی از سوی آنان برای اجرای طرح ثبت معاملات طلا و جواهرات در سامانه جامع تجارت ایجاد خواهد شد.

وی در پایان گفت: هماهنگی بین اعضای صنف طلافروشان و مصرف‌کننده نهایی باید به وجود آید تا این طرح به‌خوبی و کامل اجرا شود./مهر

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها