پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ابهامات افزایش سن بازنشستگی با قانون جدید /افرادی که در ۴۸ سالگی بازنشسته می‌شوند!

06 آذر 1402
ابهامات افزایش سن بازنشستگی با قانون جدید /افرادی که در ۴۸ سالگی بازنشسته می‌شوند!

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره افزایش سن بازنشستگی ابهام دارد، گفت: امیدواریم شورای نگهبان ایراداتی را به این مصوبه وارد کند و برای اصلاح به مجلس برگرداند آنگاه ما در کمیسیون تلفیق ابهامات را رفع خواهیم کرد.

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، جعفر قادری با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم درباره افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: در زمان تصویب افزایش سن بازنشستگی مقرر شد بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود. آنهایی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه دارند به ازای هر سال باقی‌مانده تا بازنشستگی دو ماه اضافه می شود و بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه دارند به سنوات آنها به ازای هر سال سه ماه اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بیمه پردازانی که بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه به سنوات اشتغال آنها اضافه می شود و آنهایی که تا ۱۰ سال سابقه دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه به سنوات‌شان اضافه می‌شود.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: طبق این مصوبه سن بازنشستگی برای خانم‌ها ۵۵ سال و برای آقایان ۶۲ سال پیش‌بینی شده است یا این‌که خانم‌ها با ۳۰ سال و آقایان با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند. پس اگر خانمی از ۱۸ سالگی مشغول کار شده بعد از ۳۰ سال خدمت و داشتن سابقه بیمه به اندازه ۳۰ سال می‌تواند در ۴۸ سالگی بازنشسته شود و دیگر لازم نیست تا سن ۵۵ سال کار کند لذا برای بازنشستگی یک خانم یا باید ۳۰ سال خدمت طی شده و یا این‌که آن خانم به ۵۵ سال برسد. برای آقایان هم یا باید ۳۵ سال خدمت کنند یا به ۶۲ سال برسند. بیشتر از این سقف سنی هم اجازه کار داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بین اگر خانمی در سن ۴۰ سالگی مشغول به کار شده باشد می‌تواند تا ۵۵ سالگی فعالیت کند منتها حقوقش براساس قوانین فعلی با ۱۵ سال سابقه خدمت به اندازه ۱۵ روز حقوق خواهد شد و باید در سن ۵۵ سالگی بازنشسته شود.

قادری در مورد وضعیت آقایانی که ۳۵ سال خدمت می‌کنند، اظهار کرد: کسی که ۳۵ سال خدمت می‌کند حقوق کامل یعنی ۳۰ روز حقوق را دریافت می‌کند همین الان هم همین وضعیت را شاهدیم که فوق لیسانسه‌ها اختیار کار به اندازه ۳۵ سال را دارند اما در زمان بازنشستگی به اندازه ۳۰ روز حقوق می‌گیرند به ازای این پنج سال کار بیشتر در زمان اشتغال حقوق و مزایای‌شان را دریافت کرده‌اند؛ در نهایت هم محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای دو سال آخر خدمت خواهد بود.

این عضو کمیسیون تلفیق در پایان گفت: این مصوبه مجلس شورای اسلامی ابهاماتی دارد که ما امیدواریم شورای نگهبان آن را به مجلس برگرداند تا ما اصلاح کنیم. پیشنهادمان هم این است که به ازای هر سال باقی‌مانده تا زمان بازنشستگی برای آقایان دو ماه اضافه شده و برای خانم‌ها ۲.۴ ماه اضافه شود این فرمول ساده‌ای است که نیاز به بندهای فعلی مصوب مجلس شورای اسلامی را ندارد و قانون راحت و ساده می‌شود.

اخبار مرتبط
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی درباره زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری توضیح داد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی برای سال ۱۴۰۳ موافقت کردند، اما این افزایش حقوق از چه زمانی اعمال خواهد شد؟
روابط‌عمومی صندوق از فرهنگیانی که علاقه‌مند به عضویت هستند خواسته است با مراجعه به دفاتر نمایندگی صندوق در سراسر کشور یا ادارات تعاون آموزش و پرورش نسبت به عضویت اقدام کنند تا از خدمات حین خدمت و سودآوری این مجموعه بزرگ اقتصادی در زمان بازنشستگی بهره‌مند شوند.
سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران خطاب به بازنشستگان و مستمری بگیران در اطلاعیه‌ای درباره فروش سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر شفاف سازی کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها