جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

عواقب ناگوار در انتظار افرادی که اینگونه دارو می خورند

07 آذر 1402
عواقب ناگوار در انتظار افرادی که اینگونه دارو می خورند

حداقل یک بار هم که شده یکی از قرص هایمان را بدون آب مصرف کرده ‌ایم. شاید به این دلیل که عجله داشته ایم، تنبلی کرده ایم که از جای خود بلند نشویم یا حتی آب در دسترسمان نبوده است. اما باید توجه داشته باشیم که چنین کاری در حقیقت بسیار خطرناک است.

به گزارش بانک اول  حداقل یک بار هم که شده یکی از قرص هایمان را بدون آب مصرف کرده ‌ایم. شاید به این دلیل که عجله داشته ایم، تنبلی کرده ایم که از جای خود بلند نشویم یا حتی آب در دسترسمان نبوده است. اما باید توجه داشته باشیم که چنین کاری در حقیقت بسیار خطرناک است.


مصرف قرص و کپسول با آب نه تنها فرآیند بلع را تسهیل می کند، بلکه به جلوگیری از گیر کردن قرص در مری نیز کمک می کند. آسیب هایی که عدم رعایت همین قاعده ساده می تواند ایجاد کند، گاهی اوقات بسیار دردناک و همچنین جدی خواهد بود.

داروهایی که به اصطلاح در مری گیر می کنند، به احتمال زیاد باعث التهاب و تحریک می‌ شوند. این اختلال می تواند با علائم متفاوتی از سوزش سر دل و درد قفسه سینه و مری گرفته تا حتی خونریزی و ایجاد سوراخ همراه شود.

از آنجایی که هیچ عصب دردی در قسمت هایی از مری وجود ندارد، علائم بلافاصله پس از بلع شروع نمی‌ شوند. همین موضوع تشخیص اینکه آیا قرص وارد معده شده یا خیر را دشوار می سازد. برخی از افراد درد قفسه سینه یا احساسی شبیه به سوزش سر دل را تجربه می کنند و ممکن است این احساس را به عنوان یک ناخوشی موقت نادیده بگیرند.

با گذشت زمان قرص هایی که در مسیر سفر خود به معده در مری گیر می کنند، ممکن است بافت ظریف مری را از بین برده، فرسایش دهند و باعث خونریزی دردناک یا حتی کم آبی شدید شوند که همه این موارد می توانند بسیار جدی شوند.

مطالعه‌ ای از مجله گوارش ترکیه نشان داده است که تقریبا هر نوع دارویی می‌ تواند باعث ایجاد زخم در مری شود، چندین داروی رایج وجود دارند که در صورت گیر کردن باعث آسیب قابل توجهی خواهند شد، از جمله داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند، انواع آنتی‌ بیوتیک‌ ها و مسکن های بدون نسخه.  داروهای تسکین دهنده درد مانند ادویل (ایبوپروفن) معمولا بدون آب مصرف می شوند! و این دسته از داروها در صورت گیر کردن در گلو می توانند بسیار مشکل ساز باشند.

توصیه‌ می شود به منظور جلوگیری از عوارض خطرناک بلعیدن قرص ها بدون آب، همیشه آنها را با حداقل 230 میلی لیتر آب بشویید. همچنین بهتر است که داروهای خوراکی را در حالت ایستاده یا نشسته مصرف کنید و هرگز در وضعیت خوابیده این کار را انجام ندهید.

 این بدان معناست که باید از مصرف دارو درست قبل از خواب اجتناب و فاصله حداقل 15 دقیقه ای را رعایت کنیم تا قرص فرصت حرکت در مری به سوی معده را داشته باشد. در مجموع اگر هیچ مایعاتی هم همراه قرص نوشیده نشود، دارو همیشه در گلو‌ گیر نخواهد کرد. اما همیشه یک لیوان کامل آب می تواند این خطر را تا اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها