ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

افزایش انگیزه سهامداری با دو تصمیم سازمان بورس

07 آذر 1402
افزایش انگیزه سهامداری با دو تصمیم سازمان بورس

یک کارشناس بازار سرمایه کاهش زمان واریز سود ناشران و الزام آنها به واریز سود سهام از طریق سجام را دو تصمیم مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد.

به گزارش بانک اول،محمد حسین عسگری درباره کاهش زمان واریز سود ناشران بورسی از 8 ماه به چهار ماه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در بهمن 1401 گرفته شد، اصلاح اساسنامه نمونه شرکت‌ها و ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس بود که در آن مهلت واریز سود برای سهامداران از 8 ماه به 4 ماه کاهش یافت.

اتفاق مهم برای سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید براین که پیش از ابلاغ این مصوبه، بسیاری از شرکت‌ها در مدت زمان 8 ماه اقدام به پرداخت سود می‌کردند، گفت: براساس قانون تجارت، مهلت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت‌ها تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی است، از این رو، پرداخت سود نقدی توزیع شده در مجامع در بسیاری موارد تا 12 ماه بعد از پایان سال مالی به دست سهامداران می‌رسید.

پیامد مثبت کاهش زمان واریز سود

عسگری با بیان این که 12 ماه دوره بسیار زیادی بود و سود نقدی سهامداران با تاخیر قابل توجهی به دست آنها می رسید، ادامه داد: با توجه به تورم موجود در کشور و بحث ارزش زمانی پول، بعضاً این امر باعث می‌شد انگیزه‌های سهامداری بلند مدت کاهش یابد به طوری که در برخی موارد، افراد قبل از برگزاری مجمع، سهام خود را فروخته و پس از بازگشایی مجدد، آن را خریداری می‌کردند که این امر موجب تمرکز دید سهامداران صرفا بر افزایش قیمت سهام (Capital gain) و به حاشیه رفتن سود نقدی توزیع شده در مجامع می‌شد.

تصمیم درست سازمان بورس

وی با تاکید براین که تصمیم درست سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص کاهش زمان واریز سود ناشران تاثیر مثبتی را به دنبال داشت، گفت: همچنین الزام ناشران به واریز سود سهام از طریق سجام اقدام مثبت دیگری بود که علاوه بر ایجاد وحدت رویه ناشران در پرداخت سود نقدی مجامع، موجب پرهیز از عملکرد سلیقه‌ای ناشران و سرگردانی سهامداران از مراجعه به بانک‌های مختلف یا واحدهای امور سهام ناشران شد.

اهمیت سرمایه‌گذاری بلندمدت

عسگری، افزایش انگیزه سهامداران برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه را نتیجه مثبت تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و تصریح کرد: با این دو اقدام ، علاوه براین که سهامداران سود نقدی دریافتی خود را مجددا و زودتر از گذشته در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری می‌کنند،می‌توان شاهد رونق دوباره بازار و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه بود.

رونق بیشتر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: با این اقدام علاوه بر تشویق سهامداران خرد و حقیقی به سرمایه‌گذاری بلندمدت، منابع مالی ناشی از سود توزیع شده ناشران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تزریق می‌شود و با توجه به ماهیت این شرکت‌ها، تزریق زود هنگام منابع و سرمایه‌گذاری مجدد آنها موجب رونق بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

اخبار مرتبط
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
به‌دنبال جدی شدن واگذاری سهام پرسپولیس به 6 بانک غیردولتی روز یک‌شنبه سازمان بورس این موضوع را غیرقانونی دانست و با ارسال نامه‌ای به بانک‌ها از آنها خواست در این‌باره توضیح دهند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 2 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 7 هزار میلیارد تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 320 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها