پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق به ۱۲.۵ میلیون تومان

07 آذر 1402
احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق به ۱۲.۵ میلیون تومان

درپی اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اصلاح سقف معافیت مالیاتی حقوق در بودجه ۱۴۰۳، شنیده های تسنیم از منابع مطلع در دولت حاکی است، سقف معافیت مالیاتی حقوق به ۱۵۰ میلیون تومان در سال و ۱۲.۵ میلیون تومان در ماه افزایش خواهد یافت.

به گزارش بانک اول  یکی از بحث برانگیز ترین عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش 18 درصدی حقوق ها بود. بر اساس تبصره 16  لایحه بودجه 1403 سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا مقرری یا ،مزد حق شغل حق شاغل فوق العاده ها اضافه کار حق الزحمه حق مشاوره حق حضور در جلسات ،پاداش حق التدریس حق التحقیق و کارانه به صورت نقدی و غیر نقدی به شرح زیر است:

سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (84) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1394/4/31 در سال 1403 مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون (1.200.000.000) ریال (معادل ماهی 10 میلیون تومان)  تعیین می شود.

این در حالی است که در لایحه بودجه 1403 دو نکته در حوزه افزایش حقوق و مالیات بر حقوق لحاظ شده است که بررسی همزمان این حوزه حاکی از مدل تبعیض‌آمیز افزایش دریافتی حداقل‌بگیران در سال آتی است، بر این اساس در حالی که سقف معافیت مالیاتی ماهانه 10 میلیون تومان مانند رقم سال گذشته تعیین شده و افزایش نیافته است، عملاً افزایش 18درصدی حقوق کارمندان با احتساب میزان مالیات حقوق در سال آتی از واقعیت فاصله دارد.

به‌عبارت ساده‌تر فرض کنید حقوق یک کارمند در سال 1402 (با احتساب ساعات اضافه‌کار متعارف) حدود 9 میلیون تومان بوده و از آنجا که سقف معافیت مالیاتی در سال گذشته 10 میلیون تومان بوده این میزان دریافتی از مالیات معاف بوده است. دولت برای سال 1403 افزایش 18درصدی حقوق کارمندان را در لایحه بودجه ارائه کرده است، بر این اساس حقوق این کارمند به محدوده 11 میلیون تومان وارد می‌شود، اما با توجه به اینکه دریافتی بالاتر از 10 میلیون تومان مشمول مالیاتی 10درصدی است، عملاً دریافتی نهایی این کارمند کمتر از 18 درصد یعنی حدود 15 تا 16 درصد افزایش می‌یابد.

احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی افزایش می یابد؟

گفتنی است اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افرایش سقف معافیت های مالیاتی گفته بود: احتمالا پایه معافیت مالی حقوق بگیران از ده میلیون تومان بیشتر شود. از آنجا که هم اکنون پایه معافیت مالیاتی ده میلیون تومان در ماه است احتمال دارد در آخرین نسخه از لایحه بودجه که رئیس جمهور به مجلس ارائه می کند ، عدد معافیت برای سال آینده افزایش یابد.

لازم به ذکر است در شرایطی لزوم افزایش سقف معافیت های مالیاتی ضروری به نظر می رسد که با توجه به سال های اخیر، قدرت خرید حداقلی بگیران و دهک های پایین جامعه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. در این شرایط اگر سقف معافیت های مالیاتی افزایش پیدا نکند، عملا افزایش حقوق کارمندان، با توجه به اینکه مشمول مالیات می شود عملا کمتر از ارقام اعلام شده است.

ساز و کار افزایش سقف معافیت های مالیاتی چگونه است؟

بر همین اساس انتظار می رود تا با درخواست وزیر اقتصاد، رئیس جمهور لایحه ی اصلاحی بودجه را در خصوص اصلاح سقف معافیت های مالیاتی به مجلس فرستد تا در آخرین نسخه لایحه بودجه که توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم می شود، این موضوع اصلاح شده باشد.

از طرفی نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که با توجه به سهم 10 درصدی مالیات بر حقوق، از کل درامد های مالیاتی، عملا دست دولت برای افزایش سقف معافیت های مالیاتی چندان بسته نیست و دولت می تواند این بند لایحه بودجه را دستخوش تغییراتی کند.

شنیده های تسنیم از منابع مطلع در دولت حاکی است، احتمالا سقف معافیت های مالیاتی درآمد حقوق بگیران در بودجه سال آینده از 120 میلیون تومان در سال به 150 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، حقوق های زیر 12.5 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهد شد./تسنیم

اخبار مرتبط
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.
از بین تمام ایده‌ها و فعالیت‌های ایلان ماسک از خودرو‌های تسلا گرفته تا موشک‌های اسپیس ایکس، تصاحب توئیتر، برنامه‌های استعمار مریخ شاید شرکت مخفی تراشه‌های مغزی او با نام "نورالینک" خطرناک‌ترین آن‌ها باشد. نورالینک برای چه به وجود آمده است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها