چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

حذف چک کاغذی/ ۵۰۰ هزار چک الکترونیک صادر شده

07 آذر 1402
حذف چک کاغذی/ ۵۰۰ هزار چک الکترونیک صادر شده

یکی از نمایندگان مجلس گفت: طبق مصوبه مجلس قرار است چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف و بانک‌ها چک‌های الکترونیک صادر کنند.

به گزارش بانک اول ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مصوبه مجلس برای حذف چک‌های کاغذی از نظام بانکی، اظهار کرد: طبق قانون چک صیادی باید چک‌های کاغذی در سامانه مربوطه ثبت شود اما در حال حاضر 2 الی 3 درصد چکها از سوی افراد در سامانه ثبت نمی‌شود و کاغذ چک بین اشخاص دست به دست می‌شود.

وی درباره علت عدم ثبت چک‌های کاغذی در سامانه مربوطه، گفت: برخی به دلیل نا‌آگاهی و برخی دیگر نیز برای عدم پرداخت مالیات ، چک‌های کاغذی را در سامانه ثبت نمی‌کنند که همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات و افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود.

نماینده نجف‌آباد بیان کرد: لذا برای اینکه مسائل مربوط به ثبت چک کاغذی در سامانه بر‌طرف شود بنده پیشنهادی مبنی بر صدور چک‌های الکترونکی و حذف چک‌های کاغذی در لایحه برنامه هفتم توسعه را مطرح کردم که تا 3 سال بعد از اجرای برنامه یعنی سال 1405 چک‌های کاغذی حذف شود.

ابوترابی خاطر نشان کرد: البته صدور چک‌های الکترونیک از ابتدای سال جاری آغاز شده است و تا کنون 7 بانک مبادرت به صدور چک‌های الکترونیک کرده‌اند و در حال حاضر نیز 500 هزار برگه چک الکترونیک صادر شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: 8 بانک دیگر نیز در حال انجام مراحل آزمایشی برای صدور چک الکترونیک هستند و احتمالا تا پایان امسال تمام 31 بانک بتوانند چک‌های الکترونیک صادر کنند.

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه  برنامه هفتم توسعه کل کشور با ماده الحاقی 5 به کل لایحه را تصویب کردند که طبق آن ، بانک مرکزی مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف گردد.

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها