پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پاسخ سخنگوی دولت به کسانی که تغییر سن بازنشستگی را غیرشرعی می‌دانند

07 آذر 1402
پاسخ سخنگوی دولت به کسانی که تغییر سن بازنشستگی را غیرشرعی می‌دانند

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز (سه‌شنبه ۷ آذر) در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پاسخ دادند.

به گزارش بانک اول بهادری جهرمی گفت: رابطه دولت با کارکنانش رابطه‌ای قانونی است نه قراردادی و ممکن است اصلاحاتی در شرایط کاری مانند ساعات کاری یا سن بازنشستگی صورت گیرد و در این حالت نمی‌توان گفت کاری غیرشرعی انجام شده است.

در ابتدای این نشست علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گزارشی از اقدامات دولت ارائه داد.

وی گفت: این طرح که اولین گام‌های آن ۱۸ سال پیش برداشته شده بود در دولت سیزدهم تکمیل و تست گرم آن انجام شده تا به نیم میلیون جمعیت ساکن پرند برای سهولت در رفت و آمد، کمک کند.

بهادری جهرمی این افتتاح را گام و قطعه‌ای دیگر در نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خدماتی و بیمارستانی دولت سیزدهم دانست که دولت مردمی آن را آغاز کرده است.

سخنگوی دولت همچین از تحقق و عملیاتی شدن دستور رئیس‌جمهور مبنی بر لایروبی خلیج گرگان و کانال آشوراده خبر و توضیح داد: طبق دستور آیت‌الله رئیسی در سفر سال گذشته به گرگان این خلیج که ۹ کلیومتر طول و عرض ۷۰ تا ۴۰۰متری دارد، لایروبی و مسیر انتقال آب خزر به گرگان تسهیل و آبگیری اولیه انجام شد تا مشکلات زیست محیطی آن برطرف شود. بهره برداری از آن که در سفر آتی رئیس جمهور انجام می‌شود و موجب خواهد شد که این منطقه زیستی به چرخه عالی و طبیعی نزدیک شود.

وی افزود: با آبگیری و لایروبی این خلیج امکان تردد شناور‌های سبک حاصل می‌شود و کیفیت آب افزایش یافته و گرد و غبار و ریزد گرد را که به واسطه خشکی خلیج گرگان به وجود آمده بود، کاهش می‌یابد. همچنین به حفظ زندگی ۱۵ گونه ماهی و ۱۵۰ هزار پرنده مهاجر هم کمک خواهد شد.

فاز دوم فرودگاه امام (ره) با ظرفیت جابه جایی ۳۵ میلیون مسافر افتتاح می‌شود

بهادری جهرمی خبر خوش دیگر را آغاز عملیات فاز ۲ فرودگاه امام (ره) اعلام و در توضیح جزئیات آن گفت: فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ره با مشارکت طرف ایرانی و چینی در طی ۵ سال و با سرمایه گذاری حدود ۲و نیم میلیارد یورویی ساخته می‌شود که رایزنی‌های ساخت این فرودگاه با همکاری طرف چینی، در سفر رئیس جمهور و معاون اول انجام شد.

وی افزود: فاز اول این فرودگاه قادر به جابه‌جایی ۱۰ تا ۱۱ و در نهایت ۱۵ میلیون نفر مسافر بود، ولی فاز دوم به تنهایی ۳۵ میلیون نفر جابه‌جا خواهد شد و بسیار هم پیشرفته و مطابق با استاندارد‌های روز جهان ساخته خواهد شد.

۲۹ میلیون ایرانی از پنجره ملی خدمات هوشمند استفاده می‌کنند

سخنگوی دولت در توضیح اقدامات انجام شده در حوزه پنجره خدمات هوشمند گفت: تا سال ۱۴۰۰ تنها ده دستگاه به پنجره هوشمند متصل بود که این تعداد اکنون به ۱۳۳ دستگاه رسیده یعنی اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌ها به این پنجره متصل شده‌اند و نیمی از خدمات و ۶۳ درصد مجوز‌ها هم از این طریق انجام و صادر می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: تاکنون ۱۳۰۰ مجوز و ۲هزار و۲۱ خدمت از این طریق به مردم ارائه شده و بیش از ۲۹ میلیون ایرانی از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی افزود: دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات از ۱۰ دستگاه به ۱۳۳ دستگاه افزایش یافته است و ۹۸ درصد خدمات دولت هوشمند نیز افزایش یافته است، وزیر ارتباطات به صورت ماهانه گزارش این اقدامات را در جلسات هیات دولت اعلام می‌کند که امیدوارم با همکاری دستگاه‌های خارج از دولت، ارائه این خدمات سرعت گیرد.

حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست خبری به ارائه جزئیاتی از تدوین لایحه بودجه پرداخت و گفت: امسال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو قسمت ارائه می‌شود. بخش اول ناظر به احکام و تبصره‌ها هست و به علاوه ارقام کلان مربوط به بودجه به ویژه منابع بودجه عمومی و همچنین تراز‌های مهم به ویژه تراز عملیاتی و فروض تدوین بودجه است.

وی افزود: ما در آبان باید این تکلیف را انجام می‌دادیم و بخش اول را آماده می‌کردیم تا بعد از آن به بخش دوم هم پرداخته شود.

منظور یادآور شد: با توجه به تعطیلات هفته جاری مجلس اولین روز برگزاری مجلس در هفته آینده امیدوارم فرصت فراهم شود و رئیس‌جمهوری برای لایحه بودجه در مجلس حاضر شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما خودمان را مقید می‌دانیم که در اولین برش برنامه هفتم، بودجه را متناسب با آن تدوین و تصویب و اجرا کنیم. ما سعی کردیم اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌های خود را درباره منابع دولت واقع‌گرا تنظیم کنیم.

منظور تاکید کرد: هدف ما این است که بودجه ۱۴۰۲ را تا ۹۰ و ۹۵ درصد اجرایی کنیم. تا الان این میزان حدود ۷۰ درصد است و در نظر داریم که آن را تا پایان لایحه بودجه به ۹۰ درصد برسانیم.

وی افزود: ما سعی کردیم که بودجه ما متکی بر درآمد پایدار باشد و تلاش می‌کنیم این را در بودجه سال آینده عملی کنیم. یکی از پارامتر‌های تاثیرگذار در این زمینه تراز عملیاتی است. این عدد در بودجه ۱۴۰۲ منهای ۴۵۴ همت است. معمولاً فرض براین است که این کسری تراز عملیاتی را از منابع حاصل از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جبران کنیم که مهمترین بخش در این امر، فروش نفت است. یعنی ما باید لاجرم در سال جاری بخشی از درآمد نفتی را صرف امورات جاری کنیم، اما این موضوع اصلأ پذیرفته نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: ما در بودجه سال ۱۴۰۳ تلاش داریم تراز عملیاتی را به منهای ۳۰۷ همت برسانیم تا حدود یک سوم کمتر از این میزان در بودجه سال جاری باشد. در بودجه ۴۰۳ تلاش ما اتکا به منابع پایدار، اجتناب از فروش اوراق و دارایی‌های سرمایه‌ای برای امور جاری دولت است.

منظور تصریح کرد: دولت به هیچ‌وجه دنبال سختگیری مالیاتی و فشار جدید مالیاتی به مردم عزیز، کسبه و حقوق‌بگیران نیست. مالیات براساس قانون وصول می‌شود. یا باید پایه مالیاتی یا باید نرخ مالیاتی تغییر کند تا میزان دریافت مالیات افزایش داشته باشد که ما هیچکدام از این کار‌ها را انجام نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه تمام رویکرد دولت این است که از اقشاری با درآمد پایین مالیات نگیرد، تاکید کرد: تاکید دولت برای اخذ مالیات از طبقات بالاتر هم این است که به روش پلکانی انجام می‌شود؛ بنابراین مردم هیچگونه نگرانی از این که قرار است بار مالیاتی جدیدی بر آنان تحمیل شود نداشته باشند.

اخبار مرتبط
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.
سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی سقف نقل و انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی اعلام کرد.
کارت های بانکی فیزیکی به زودی، جایشان را به نسخه‌ های الکترونیکی کارت ‌های بانکی میدهند.
برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، امکان گرفتن رمز پویا از طریق پیامک وجود دارد. در واقع بانک ها و موسسات اعتباری، در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش های اینترنتی از قبیل خرید و کارت به کارت، امکان گرفتن رمز دوم پویا یا رمز یکبار مصرف را فراهم کرده اند و با استفاده از این رمز، کلاهبرداران قادر به دریافت اطلاعات حساب بانکی افراد و خالی کردن آن نخواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها