پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

سود سهام عدالت امسال هم در دو مرحله واریز می شود

07 آذر 1402
سود سهام عدالت امسال هم در دو مرحله واریز می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پرداخت دو مرحله ای سود سهام عدالت خبر داد و گفت: بعضی از شرکت‌ها هنوز سود سهام را پرداخت نکردند که موظف هستند در یکی دو روز آینده انجام دهند؛ در غیر این صورت اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد.

به گزارش بانک اول بعد از ورود سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه، علل متعددی دست در دست هم دادند تا بازگشایی سهام به تاخیر بیفتد. به خصوص اینکه برای بازگشایی نمادهای معاملاتی یاد شده،‌ باید مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی برگزار می شد و افزایش سرمایه این شرکتها اعمال و ثبت می گردید تا در نهایت، هیات مدیره شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی انتخاب و سپس معاملات این نمادها آزاد شود.

حالا مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از پایان راه و تعیین تکلیف سهام عدالت خبر داد و گفت: با ارائه مدل جدید و بررسی‌های همه جانبه آنها، توانستیم پیوند لازم را بین شرکت تعاونی شهرستانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برقرار کنیم که ماحصل آن، برگزاری مجامع شرکت‌های ۳۰ استان تا شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود؛ این در حالی است که عدم برگزاری مجمع، دلیل اصلی عدم بازگشایی سهام عدالت بوده است.

وی در خصوص زمان بازگشایی سهام عدالت ادامه داد: با توجه به اینکه تصمیم ۵۰ میلیون نفر و حتی ۲۰ درصد آنها به شدت روی بازار تاثیرگذار خواهند بود و فشار فروش بی سابقه‌ای را به بازار تحمیل می‌کنند، باید ساز و کارهای دقیقی برای چگونگی بازگشایی نمادها اتخاذ کنیم که هنوز در شورای عالی بورس هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است؛ البته همچون گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

عشقی در خصوص زمان واریز سود سهام عدالت خاطرنشان کرد: به دلیل برگزار نشدن همزمان شرکت های پرتفوی سهام عدالت، امسال نیز در دو مرحله سود سهام عدالت برای مشمولان واریز خواهد شد که یک مرحله واریز در آذرماه و بخش دوم هم اواخر سال پرداخت می شود.

وی افزود: البته بعضی از شرکت‌ها سود سهام را پرداخت نکردند که موظف هستند در یکی دو روز آینده انجام دهند؛ در غیر این صورت اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد.

بخش دیگری از صحبت‌های رئیس سازمان بورس، به جاماندگان سهام عدالت تخصیص پیدا کرد. عشقی درباره این موضوع گفت: تخصیص سهام عدالت به ۳ گروه ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد در دستور کار دولت قرار گرفته و در حال برسی است؛ ضمن اینکه سهام عدالت جاماندگان در اختیار شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی باید دراین باره پاسخگو باشد.

علت تاخیر ۳ ساله از زبان رئیس سازمان بورس

عشقی با بیان این که تصمیم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سال ۱۳۹۹ گرفته شد؛ اما به دلیل برخی ایرادها از جمله دولتی بودن اشخاص هیئت مدیره که هم با قانون تجارت و هم با روح سهام عدالت متناقص بود و همین امر باعث متوقف شدن مجامع شد، بیان کرد: انتخاب مدیران با این هدف که سهامداران حق مالکیت داشته باشند، از سال گذشته به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما با ارائه مدل جدید سعی بر این شد تا تمام ایرادات مرتفع گردد.

وی افزود: براساس تصمیمات گرفته شده برای اینکه مشکلی در روند برگزاری مجامع شرکت های سرمایه‌گذاری استانی ایجاد نشود، در تمام سهامداران می‌توانند در این مجامع شرکت کنند؛ از طرفی می‌توانند به تعاونی شهرستانی خود نمایندگی داده و در آخر سهامداران در صورت عدم حضور سهامداران رای به شرکت تعاونی می‌رسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تنها  شرط آن مشارکتی حداقل ۲۰ درصدی سهامداران خود در مجمع خواهد بود. با این تفاسیر بعید به نظر می‌رسد تاخیری در برگزاری مجامع شاهد باشیم.

اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها