چهارشنبه, 29 فروردین 1403 2024,April

واردات خودرو برای این افراد آزاد است + جزییات

08 آذر 1402
واردات خودرو برای این افراد آزاد است + جزییات

وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای جانبازان را فرآیندی زمان‌بر خوانده و تاکید کرد که تحویل خودروها (اعم از وارداتی و داخلی) به جانبازان بر اساس اولویت و فهرست لیست اعلامی بنیاد شهید صورت خواهد کرد.

به گزارش بانک اول  به نقل از ایسنا، دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ١۴٠٢،  برای جانبازان با درصد معلولیت بالای ۷۰ درصد  واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی را در نظر گرفت و برای سایر مشمولان نیز اینگونه دید که از محل تسهیلات قرض‌الحسنه، برای خرید خودرو داخلی توسط وزارت صمت تخصیص صورت گیرد.

بر اساس لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، مطابق بند (و) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ١۴٠٢، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شده است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سنوات گذشته، از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده باشند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر یا رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

 به دنبال تصویب لایحه بودجه سال جاری، مرداد ماه سال جاری بود که معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه این سازمان (بنیاد شهید) ظرف یک ماه پس از ابلاغ آیین نامه طبق ماده ۳، اسامی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند، این وزارتخانه را مکلف به تخصیص مجوز واردات خودرو  به این عزیزان خواند و گفت: ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ٧٠ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است. 

گفتنی است بر اساس آنچه که در آیین‌نامه واردات خودرو برای جانبازان در نظر گرفته شده است، سود بازرگانی برای واردات خودروی جانبازان صفر خواهد بود.

همچنین دولت، بانک مرکزی را مکلف به تامین ارز مورد نیاز جانبازان کرده است و بدین ترتیب نگرانی از بابت تامین ارز واردات خودرو برای جانبازان وجود ندارد.

بر این اساس از زمان تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان در مرداد ماه سال جاری، تاکنون دیگر خبری از این موضوع نبود؛ بنابراین چند هفته‌ای است که ایسنا، این موضوع را از وزارت صمت مورد پیگیری قرار داده است.

در نهایت اواسط آبان ماه بود که پس از حدود سه ماه از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، پس از پیگیری‌های متعدد برای بررسی فرآیند کار و با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه باید تا پایان امسال تحویل جانبازان داده شود، رئیس سازمان توسعه تجارت از امکان ثبت‌نام برای جانبازان از طریق سایت شرکت‌های واردکننده، خبر داد و گفت: هر خودرویی امکان واردات ندارد و بایستی حتما خودرویی وارد شود که خدمات پس از فروش آن در کشور تضمین شده باشد و هر خودرویی هم امکان واردات ندارد.  

واردات خودرو جانبازان زمان‌بر است

طبق اطلاعاتی که وزارت صمت از آخرین وضعیت واردات خودروی جانبازان در اختیار ایسنا قرار داده است، عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات خودروهای جانبازان زمان‌بر است، تاکید کرد: تحویل خودرو جانبازان اعم از وارداتی و داخلی به ترتیب اولویت بر اساس فهرست اعلامی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام خواهد شد.

طبق اعلام مقام عالی وزارت صمت، تحویل خودرو به جانبازان به دو دسته تقسیم می شود؛ در دسته نخست جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد و دسته دوم، جانبازان بالای ۵۰ درصد هستند.

علی‌آبادی ادامه داد: با توجه به سهم ٢٠ تا ٢۵ درصدی در نظر گرفته شده از خودروهای داخلی برای جانبازان با درصد پایین‌تر که خودروهای داخلی به آن‌ها تخصیص داده شد، راحت‌تر می‌توانیم خودروهایشان را تحویل دهیم؛ اما خودروهای ویژه جانبازان بالای ۵۰ درصد که تخصیص خودروی وارداتی دارند، تحویل، کمی زمان‌بر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد می‌توانند از خودروهای داخلی که خودروسازان داخلی عرضه می‌کنند و در سایت موجود هستند، را به ترتیب اولویت انتخاب کنند.  

اخبار مرتبط
پس از بروزرسانی سامانه یکپارچه، نام ۷ خودرو در این سایت بارگزاری شده است که احتمالا فروش این محصولات از هفته آینده مطابق شرایط جدید آغاز خواهد شد. سامانه یکپارچه فروش خودرو ، با هدف تنظیم بازار خودرو، کوتاه کردن دست دلالان از بازار و در نهایت کاهش قیمت خودرو در بازار فعالیت می کند. در این طرح خودروسازان بر اساس برنامه های تولید خود، اقدام به پیش فروش محصولات خود می کردند.
قیمت هایما اس هشت مدل ۱۴۰۳ ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان شد که کاهش ۱۰ میلیونی داشته است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو نیز ۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان است.
لیست قیمت جدید انواع کامیون و کامیون کشنده توسط نمایشگاه داران کامیون شهر تهران امروز سه شنبه 28 فروردین ماه 1403 منتشر شد.
البته ایران خودرویی‌ها به دنبال حذف برند پژو از سبد محصولاتی خود نیستند اما به نظر می‌رسد به سمت محدود کردن برند پژو در سبد محصولاتی خود حرکت می‌کنند. آن‌طور که بررسی اطلاعات ایران خودرو نشان می دهد تمرکز در سبد محصولاتی این خودروساز روی تولید انواع پژو ۲۰۷ متمرکز خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها