ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

قفل سهام عدالت بالاخره باز شد؛ سهامداران چه زمانی می توانند سهام خود را بفروشند؟

08 آذر 1402
قفل سهام عدالت بالاخره باز شد؛ سهامداران چه زمانی می توانند سهام خود را بفروشند؟

بعد از گذشت ۳ سال از ورود سهام عدالت به بازار سرمایه، بالاخره مدل جدیدی تصویب شد تا بتوان اهداف سهام عدالت را محقق کرد.

به گزارش بانک اول بعد از گذشت ۳ سال از ورود سهام عدالت به بازار سرمایه، بالاخره مدل جدیدی تصویب شد تا بتوان اهداف سهام عدالت را محقق کرد.

چالش اصلی بدنه بازگشایی سهام عدالت، هیئت رئیسه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بود. جایی که دولت این مجامع را تشکیل داده که هم با قانون تجارت و هم با روح سهام عدالت مغایرت داشت.

با این تفاسیر باید مدلی ارائه شود که بتواند انتقال اراده مالکیتی مردم را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بهترین نحو انجام دهد.

اما از آنجایی که سهام عدالت در اختیار بیش از ۵۰ میلیون ایرانی هست، آیا مدیریت همزمان آن‌ها شدنی به نظر می‌رسد؟

در آخر و در خصوص بازگشایی نمادهای معاملاتی استانی، به علت فروش یک‌باره حتی اقل سهامداران که قاعدتا کلیت بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد، هنوز مکانیزمی طراحی نشده‌است.

اخبار مرتبط
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
پس از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفندماه برخی افراد سود کمتری را در مقایسه با مرحله اول واریز در آذرماه دریافت کردند. یکی از دلایل آن بود که هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند. در این خصوص سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.
سود سهام عدالت ۱۴۰۱ در مرحله دوم بیست و چهارم اسفند ماه سال گذشته در مبالغ ۴۶۶ هزار تومان تا ۹۰۶ هزار تومان به حساب ۴۴ میلیون نفر دارنده این سهام واریز شد. امسال وراث سهام عدالت متوفیان هم سود دریافت کردند و به اندازه سهم خود و میزان سبد سهام عدالت متوفی، سود اعلام شده برای آن‌ها واریز شد.
با توجه به اطلاعیه های رسمی، قرار بر این بود تا پایان بهمن ماه سال گذشته، وزارت کار، لیست تمامی افراد جامانده ثبت نام ، که شامل گروه هایی همچون، کودکان تازه متولد شده در خانواده های واجد شرایط ثبت نام هستند، افرادی که اقدام به ثبت نام جهت دریافت سهام مورد نظر کرده اند اما، به هر دلیلی نام نویسی آن ها انجام نشده، افرادی که پس از پایان مهلت زمان ثبت نام آن، تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گفته اند و غیره را تهیه نموده و در اختیار مجلس قرار دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها