پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شرایط جدید رفع سو اثر از چک برگشتی / بخشنامه جدید بانک مرکزی

11 آذر 1402
شرایط جدید رفع سو اثر از چک برگشتی / بخشنامه جدید بانک مرکزی

صادرکننده چک در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود و  با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود می تواند نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم کند.

به گزارش  بانک اول  بر اساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در اریبهشت امسال ابلاغ کرد، برای رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی، تکمیل رقم کسری چک کافی است؛ اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بانک‌ها این بخشنامه را اجرا نمی‌کنند.

بانک مرکزی در همین ارتباط با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو بخشنامه‌شماره 62078‏‏‏/02 مورخ 21‏‏‏/03‏‏‏/1402 و تأکیدات بعمل آمده پیرامون ترتیبات مسدودی حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی و  بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعات واصله حاکی از آن است که ضوابط ذی‌ربط در برخی از بانک‌ها بطور کامل اجرایی نشده، بطوریکه در اجرای تکلیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های صادرکننده چک برگشتی در کل شبکه بانکی کشور به میزان کسری وجه چک (با لحاظ ترتیبات مقرر)، پس از انسداد وجه حساب جاری صادرکننده چک و بدون لحاظ مبلغ مسدودی مذکور، صادرکننده چک را ناگزیر به تأمین کل مبلغ چک موصوف می‌کنند. 

اقدام یادشده مغایر با موازین قانونی و مقرراتی مربوط بوده و ضروریست بانک ها  تمهیدات مقتضی اتخاذ تا در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک، شخص اخیر این امکان را داشته باشد تا با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانکی)، نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و بدین طریق زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم نماید. متعاقباً اطلاع رسانی لازم به ذینفع چک از طریق بانک عهده چک نیز ضرورت دارد.

بانک ها موظفند ضمن اصلاح موضوع مذکور در سامانه‌های اطلاعاتی و نرم‌افزاری آن بانک، مراتب را به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏/1396 به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ کرده  و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها