جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

قابل توجه سپرده‌گذاران و مشتریان "موسسه نور"

11 آذر 1402
قابل توجه سپرده‌گذاران و مشتریان "موسسه نور"

موسسه اعتباری نور از امروز (۱۱ آذر) به بانک ملی منتقل شد و مشتریان این موسسه از امروز مشتری بانک ملی هستند؛ بر این اساس یک دوره گذار دو ماهه پیش‌بینی شده که سپرده‌گذاران خدماتشان را از طریق همان شعب قبلی دریافت کنند و پس از این دوره، مشتریان موسسه اعتباری نور شماره حساب بانک ملی خواهند داشت.

به گزارش بانک اول بانک مرکزی در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی و سیاست‌های نظارتی و شفاف‌سازی نظام بانکی، اقداماتی را از یک سال گذشته آغاز کرد؛ یکی از این اقدامات، انتقال بانک‌ها و موسسه‌های ناتراز به بانک‌های دولتی بود که در این راستا این اقدام برای موسسه نور هم اتفاق افتاد؛ بدین‌ترتیب سپرده‌گذاران، سپرده‌ها، شعب و کارکنان تسهیلات و دارایی‌های این موسسه همگی از این پس در ذیل مدیریت بانک ملی است.  

سپرده‌گذاران موسسه نور چه کنند؟

با انتقال موسسه اعتباری نور، این سوال ایجاد شد که سپرده‌گذاران باید چه اقدامی انجام دهند؟ که فرشاد محمدپور - معاون نظارت بانک مرکزی - در پاسخ به این سوال اعلام کرد که نیازی‌ به اقدام از سوی سپرده‌گذاران نیست و مشتریان، سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.

با وجود این، یک دوره گذار دو ماهه پیش‌بینی شده که طی این مدت، سپرده‌گذاران همه خدماتی که پیش از این نیز دریافت می‌کردند و حتی خدمات بیشتر را از طریق همان شعب که قبلاً متعلق‌ به موسسه اعتباری نور بود و اکنون تنها تابلوی آن به بانک ملی ایران تغییر می‌کند، پیگیری خواهند کرد و پس از این دوره گذار دو ماهه، مشتریان موسسه اعتباری نور شماره حساب بانک ملی خواهند داشت. البته در دوره گذار نیز این مشتریان، مشتری بانک ملی ایران به حساب می‌آیند.

ناترازی‌های نور چه می‌شود؟

یکی دیگر از ابهامات انتقال موسسه اعتباری نور به بانک ملی، انتقال ۴۰ هزار میلیارد تومان ناترازی‌های موسسه نور است؛ در حالی‌که عمده ادغام‌ها در نظام بانکی در یک دهه گذشته براین اساس بوده که تمام مسائل مثبت و مشکلات بانک مبدأ به بانک مقصد منتقل می‌شد، اما انتقال موسسه نور به بانک ملی جزو اولین تجربیاتی است که در آن، مشکلات منتقل نمی‌شود. بدین‌ترتیب با تاکید رئیس کل بانک مرکزی، به هیچ عنوان یک ریال ناترازی موسسه نور به بانک ملی منتقل نخواهد شد.

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی نیز مشکلات موسسه نور در همان موسسه باقی خواهد ماند و از امروز به‌ عنوان یک موسسه غیر اعتباری فقط به حل مشکلات و پرونده‌های قبلی خواهد پرداخت. در عین حال، حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی موسسه نور که عمدتا جوان هستند به بانک ملی منتقل می‌شوند و مشکل کمبود پرسنل را حل خواهد کرد.

همچنین به‌ گفته مهدی محمدی - مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی - در این روند صرفا نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده موسسه نور به بانک ملی انتقال یافته و معادل آن از دارایی‌های موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است. سایر بدهی‌های موسسه نور از جمله بدهی ناشی از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، در فرایند تصفیه تعیین تکلیف خواهد شد و هیچگونه مسئولیت و ضرر و زیانی متوجه بانک ملی نخواهد بود./ایسنا

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها