جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

قیمت طلا و سکه کاهش نخواهد یافت/ حباب سکه به ۲۰۰ هزار تومان رسید

13 آذر 1402
قیمت طلا و سکه کاهش نخواهد یافت/ حباب سکه به ۲۰۰ هزار تومان رسید

قیمت جهانی طلا با رسیدن به روزهای پایانی سال میلادی، روند صعودی پیدا کرده و همین امر، بازار طلا و سکه را تحت قرار داده است؛ به نحوی که بنا بر پیش‌بینی کارشناسان ،ممکن است این روند چند هفته ای ادامه‌دار باشد.

به گزارش بانک اول روند افزایشی انس جهانی در چند روز گذشته بازارهای داخلی را نیز تحت تاثیر گذاشته است و در حالی که قیمت ارز ثبات داشته و تقاضا نیز تغییری نداشته است؛ اما قیمت طلا و سکه افزایش یافت که بر همین اساس، هر مثقال طلا که حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، به مرز ۱۱ میلیون تومان رسیده است و سکه نیز چند روزی را در بالای ۲۹ میلیون تومان سپری می‌کند.

در همین رابطه نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا و سکه گفت: در یک هفته گذشته حدود ۶۸ دلار افزایش که یک اتفاق بی‌سابقه بود که این امر، بازارهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ اما به دلیل شرایط رکود تقاضا، اثر افزایشی چشمگیر نبود.

وی با اشاره به ادامه رکود داد و ستدها در بازار طلا، اظهار داشت: شرایط بحرانی بازار طلا ادامه دارد؛ نه اینکه مبادلات انجام نمی‌شود؛ بلکه داد و ستد طلا و سکه ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و این شرایط باعث شده تولیدی‌های صنعت طلا به ویژه آنهایی که در واحدهای اجاره‌ای اشتغال دارند، در پرداخت هزینه‌ها دچار آسیب‌های مالی شوند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نزدیکی به پایان سال میلادی را عامل افزایش انس جهانی عنوان کرد و گفت: طبق سنوات گذشته، در پایان سال میلادی بازار جهانی طلا افزایشی می‌شود و از طرف دیگر یک تحلیل‌هایی مبنی بر رسیدن انس به ۲۵۰۰ دلار وجود دارد که این تحلیل نیز بر روند افزایشی قیمت طلای جهانی اثرگذار بوده است.

وی افزود: در یک ماه‌ گذشته قیمت انس جهانی طلا حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار افزایش یافته است که نشان‌دهد یک شیب افزایش قیمت شروع شده است؛ اما باید منتظر بود تا ژانویه مسیر بازار چگونه خواهد شد و آیا تحلیل‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود یا خیر.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اثر تغییرات انس جهانی بر بازار داخلی زمانی بیشتر خواهد شد که شرایط رکود نیز تغییر کند. 

وی در پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده نیز گفت: شرایط رکودی فعلا ادامه‌دار است بنابراین به نظر نمی‌رسد تا پایان هفته بازار نوسان چشمگیری داشته باشد. باید دید روند انس جهانی، نرخ ارز و تقاضا چگونه خواهد بود؛ باتوجه به ثبات چند ماهه قیمت طلا و سکه نوسان کاهشی پیش‌بینی نمی‌شود و احتمال حرکت صعودی قیمت طلا و سکه بیشتر است.  

بنابر اعلام بذرافشان با ثبات نرخ ارز و کاهش تقاضا در روز یکشنبه حباب سکه نیز کاهش ۲۰۰ هزار تومانی داشت. 

journalist مهدی جهانشاهلوراد
اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات