جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

اظهارات مهم وزیر اقتصاد درباره انحلال موسسه نور

13 آذر 1402
اظهارات مهم وزیر اقتصاد درباره انحلال موسسه نور

وزیر اقتصاد تاکید کرد: انحلال موسسه نور و انتقال سپرده ها به بانک ملی بدون انتقال زیان واقعی به مردم، دولت و بانک ملی انجام خواهد شد.

به گزارش  بانک اول  احسان خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره حواشی انتقال موسسه نور به بانک ملی و متعاقبا انتقال ناترازی های این موسسه به یک بانک دولتی، گفت: با توجه به اینکه برای اولین بار کار بسیار دقیقی مابین بانک مرکزی و بانک ملی منعقد شده است و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هر دو این توافقنامه را امضا کرده اند، هیچ زیانی متوجه بانک ملی، دولت و سرمایه ملی نشده است.

وی تاکید کرد: دقیقا متناظر عددی که از سپرده های موسسه نور مورد پشتیبانی بانک ملی قرار خواهد گرفت، دارایی های نقدشونده و نه دارایی های راکد و منجمد و ناسالم به حساب بانک ملی ایران منتقل شده است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: بانک ملی می تواند در ماه های آینده از طریق نقد کردن این دارایی ها تمام پشتیبانی خود را از موسسه نور انجام دهد؛ بانک مرکزی مکلف شده است یک خط اعتباری ویژه برای حمایت بانک ملی در نظر بگیرد.

خاندوزی گفت: این اقدامات به این خاطر است که هیچ ضرر و زیانی، تاکید می کنم هیچ ریالی ضرر و زیان متوجه بانک ملی نشود به همین دلیل پشتیبانی این بانک از طریق خط اعتباری و دارایی های سالم انجام خواهد شد.

وی افزود: با اطمینان اعلام می کنیم اولین تجربه ای است که تمام فرایند انحلال موسسه نور و انتقال سپرده ها به یک بانک دولتی بدون انتقال زیان واقعی به مردم انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط
در راستای انجام اصلاحات لازم در نظام بانکی کشور و به منظور صیانت از حقوق سپرده‌گذاران و حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی ایران، بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی(سران سه قوه)، شورای پول و اعتبار و کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی، وضعیت مؤسسه اعتباری غیربانکی نور تعیین تکلیف گردید و در همین راستا شعب و سپرده‌ها و بخشی از دارایی‌های مؤسسه اعتباری غیربانکی نور (متناظر با سپرده‌های انتقالی) به بانک ملی ایران منتقل شده است.
خاندوزی با بیان اینکه خروجی گزارشگری مالی باید یک خروجی مؤثری شود، افزود: مصادیق نر خشکنی ها چند برابر آن چیزی است که ما مطلع هستیم. بنابراین برنامه اقدام مشترک فی مابین وزارت اقتصاد و بازیگران حرفه حسابداری شروع خواهد شد تا اصلاحاتی در زمینه گزارشگری مالی و تنوع بخشی به خدمات صورت گیرد. همچنین نظام انگیزشی و ابزارهای هدایتی باید با کار گرفته شود تا اثربخشی حرفه حسابداری افزایش یابد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور نسبت به انتقال سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام می‌کند.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: بانک مرکزی در این دوره به اندازه سپرده‌های موسسه نور، دارایی‌های باکیفیت (شامل شعب، سایر اموال بدون مشکل و …) را به بانک ملی منتقل کرد. برخلاف گذشته، سیاست قطعی بانک مرکزی، عدم انتقال مشکل از موسسات ناتراز به بانک‌های بزرگ است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها