جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

13 آذر 1402
۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، احساس خراشیدگی در گلو، بی حالی و عدم تمرکز از علائم سرماخوردگی است و تحمل آن‌ها برای هیچ کس آسان نیست.

به گزارش بانک اول پزشکان می‌گویند که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، باید خوب استراحت کنید و اجازه دهید تا دوره‌ی این بیماری ویروسی بگذرد. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع‌تر آن تاثیر مثبت داشته باشد.

۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

۱. مایعات زیاد بنوشید

هیدراته ماندن می‌تواند مخاط را رقیق کند و کار تخلیه‌ی سینوس‌ها و بینی برایتان آسان‌تر شود. همچنین غشا مخاطی را روان نگه می‌دارد و در نتیجه احساس خشکی در بینی شما از بین می‌رود.

۲. مایعات گرم بنوشید

نوشیدنی‌های گرم نه تنها می‌توانند شما را هیدراته نگه دارند، بلکه آرامش‌بخش هستند و گذراندن دوران سرماخوردگی را برایتان آسان‌تر می‌کنند. گرمای دمنوش‌های مختلف می‌توان باعث تسکین غشاهای ملتهب بینی و گلو شده، علائم سرفه و گلودرد را کاهش دهد. اگر به نوشیدن دمنوش علاقه‌ای ندارید روزانه حداقل ۱ لیوان آب گرم همراه با عسل و چند قطره آبلیمو بنوشید.

۳. بخوابید

۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

استراحت و خوابیدن برای بهبود بدن شما ضروری است. تحقیقات نشان داده است که بدن در زمان خواب پروتئین‌هایی به نام سیتوکین می‌سازد که برای مبارزه با عفونت و التهاب بسیار مهم هستند. پس در طول دوران سرماخوردگی حتما برنامه‌ی خواب منظم داشته باشید.

۴. مدیتیشن کنید

خود را از عوامل استرس‌زا دور نگه دارید تا بدن بتوانند با تمرکز بر سیستم ایمنی، با ویروس‌ها مبارزه کند. مدیتیشن‌های کوتاه در طول روز می‌تواند به شما در آرام ماندن کمک کند. فقط کافیست چند دقیقه چشم‌هایتان را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید. به همین راحتی یک مدیتیشن آرامش‌بخش کوتاه انجام داده‌اید.

۵. از قطره‌ها و اسپری‌های بینی استفاده کنید

اسپری‌های نمک غیردارویی مخصوص بینی می‌تواند به رفع گرفتگی‌های ناشی از سرماخوردگی کمک کند. این اسپری‌ها و قطره‌ها هر گونه مخاط غلیظ یا خشک شده را از مجرای بینی خارج می‌کند و همین موضوع باعث تولید مخاط تازه و تخلیه‌ی بهتر بینی می‌شود.

۶. از سینوس شور استفاده کنید

سینوس شور به شما کمک می‌کند که ذرات موجود در بینی و مخاط آن را بشویید. برای استفاده باید ابتدا سرتان را از یک طرف روی روشویی خم کنید و دهانه‌ی لوله‌ی سینوس شور را در سوراخ بالایی بینی قرار دهید. سپس سرم شست‌وشویی که در سینوس شور ریخته‌اید را به داخل بینی بریزید و اجازه دهید سرم از سوراخ پایینی خارج شود.

۷. غرغره‌ی محلول آب و نمک

۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

برای تسکین گلودرد و کاهش علائم سرماخوردگی می‌توانید در روز چند بار محلول آب و نمک را غرغره کنید. یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و با آن گلوی خود را غرغره کنید تا بافت‌های خشک و مخاط اضافی از آن خارج شود.

۸. هوای محیط را مرطوب نگه دارید

یک دستگاه بخور سرد در اتاق خواب خود روشن کنید تا در زمان خواب رطوبت کافی در هوا وجود داشته باشد. هوای خشک باعث تحریک بینی و گلو در طول خواب می‌شود. با استفاده از بخور سرد می‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

۹. خود را در معرض بخار گرم قرار دهید

وقتی سرماخورده هستید و بینی‌تان گرفته حمام را پر از بخار آب داغ کنید و مدتی در آن بنشینید. اگر این کار برایتان سخت است می‌توانید یک کاسه آب داغ که از آن بخار بلند می‌شود را روی میز بگذارید و بخار آن را تنفس کنید. این کار باعث رقیق شدن مخاط بینی و تخلیه‌ی بهتر آن‌ها می‌شود.

۱۰. سرفه‌هایتان را تسکین دهید

۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

سرفه یکی از آزاردهنده‌ترین علائم سرماخوردگی است و می‌تواند این احساس را در شما ایجاد کند که هرگز حالتان خوب نخواهد شد. برای تسکین سرفه‌ها می‌توانید از آبنبات‌های درمانی مخصوص سرفه مصرف کنید یا کمی اکالیپتوس روی جناق سینه‌ی خود بمالید. همچنین می‌توانید در دستگاه بخور سردی که در اتاق خوابتان قرار دارد چند قطره عصاره‌ی اکالیپتوس بریزید. با انجام این کارها مطمئن باشید سرفه‌هایتان خیلی کمتر و سبک‌تر خواهد شد.

۱۱. وضعیت خواب خود را تنظیم کنید

برای کاهش علائم سرماخوردگی در زمان خواب بهتر است وضعیت بدنتان در زمان خواب را به بهترین حالت تغییر دهید. وقتی به صورت افقی دراز می‌کشید جریان مخاط متوقف شده و منجر به احتقان و سرفه می‌شود. پس بهتر است با کمک چند بالش سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا نیروی جاذبه برای عملکرد مناسب مخاط و تنفس آسان به شما کمک کند.

۱۲. بهداشت را رعایت کنید

جلوگیری از انتقال ویروس به اندازه‌ی کاهش علائم سرماخوردگی مهم است. مطمئن شوید تمام سطوحی که در خانه و محل کار لمس می‌کنید را به خوبی تمیز و ضدعفونی می‌کنید. اهمیت این موضوع در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار بیشتر از قبل است. همچنین توصیه می‌شود در طول دوران بیماری در خانه بمانید تا بیماری را همکاران و دوستان‌تان منتقل نکنید.

۱۳. غذاهای تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن بخورید

۱۵ ترفند کاهش علائم سرماخوردگی و درمان سریع آن

غذاهای حاوی ویتامین C می‌تواند به حفظ سیستم ایمنی کمک کرده و روند بهبود را سریع‌تر کند. میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو، توت‌فرنگی، فلفل قرمز، انبه و کلم بروکلی از جمله میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هستند.

۱۴. سبزیجات، گیاهان و ادویه‌جات بخورید

مصرف هر گونه خوراکی که در کاهش التهابات موثر است در دوران سرماخوردگی به شدت توصیه می‌شود. پس باید مصرف سبزیجات، میوه‌ها و ادویه‌های مختلف را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم بروکلی، ادویه‌ی کاری و سیر از جمله همین مواد غذایی هستند که به کاهش التهابات کمک می‌کنند.

۱۵. از داروهای بدون نسخه استفاده کنید

داروهای مختلفی برای کاهش علائم سرماخوردگی وجود دارند که بدون نسخه قابل تهیه هستند و می‌توانید با مصرف آن‌ها احساس بهتری داشته باشید. مسکن‌ها، تب‌برها و داروهای ضدسرفه و ضداحتقان از جمله این داروها هستند که با مراجعه به داروخانه می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

مرور کلی

درست است که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد اما راه‌های مختلفی برای کاهش علائم سرماخوردگی وجود دارد که در این مطلب ۱۵ روش آسان‌تر و کاربردی‌تر آن را معرفی کردیم.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها