چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

فوری؛ این ۱۱ بانک چک‌های کاغذی را حذف می‌کنند

14 آذر 1402
فوری؛ این ۱۱ بانک چک‌های کاغذی را حذف می‌کنند

طبق اعلام بانک مرکزی، بزودی بانک‌های ملی و ملت به عرضه کنندگان چک‌های الکترونیکی می پیوندند.

به گزارش بانک اول، به گفته مسئولان، تاکنون ۱۱ بانک خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار مشتری تحت پوشش این خدمت قرار دارند، ابزاری که می‌تواند در تسریع صدور چک و حذف جعل نقش آفرینی داشته باشد.

بر اساس تبصره الحاقی به ماده یک قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷، امکان صدور چک‌های الکترونیکی (داده پیام) به صورت قانونی فراهم شد و این نوع چک نیز مشمول قوانین و مقررات مرتبط با چک‌های کاغذی قرار گرفت. در راستای اجرایی شدن صدور چنین چک‌هایی هم بانک مرکزی مکلف شد ظرف یک سال از لازم الاجرا شدن این تبصره، زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای صدور و مطالبه چنین چک‌هایی را فراهم کند سرانجام هم ۲۱ آبان سال گذشته از اولین چک الکترونیکی رونمایی شد.

در همین رابطه ابولفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد بیان کرد: لذا برای اینکه مسائل مربوط به ثبت چک کاغذی در سامانه برطرف شود بنده پیشنهادی مبنی بر صدور چک‌های الکترونکی و حذف چک‌های کاغذی در لایحه برنامه هفتم توسعه را مطرح کردم که تا ۳ سال بعد از اجرای برنامه یعنی سال ۱۴۰۵ چک‌های کاغذی حذف شود.

چک الکترونیکی که اکنون بانک‌های بیشتری این خدمت را ارائه می‌دهند و در همین راستا آمنه نادعلیزاده سخنگوی قانون چک گفت: در مجموع ۱۱ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند.

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها