جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی / رقم بیمه بازنشستگان اعلام شد

15 آذر 1402
جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی / رقم بیمه بازنشستگان اعلام شد

دبیر کانون بازنشستگان کارگری تهران گفت: سازمان باید پرداخت ۷۰ درصد از هزینه‌ی بیمه تکمیلی را برعهده بگیرد. علاوه بر این نباید در روند خدمات‌رسانی بیمه تکمیلی بازنشستگان اخلال به وجود بیاورد.

به گزارش بانک اول، بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ سازمان تامین اجتماعی از افزایش هزینه‌های درمان در سال‌های اخیر انتقاد دارند؛ آن‌ها می‌گویند براساس قانون الزام تامین اجتماعی، بایستی صفر تا صد خدمات درمانی در تمام بخش‌ها به صورت صد درصد رایگان و از طریق بیمه پایه ارائه شود اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که عملاً بیمه پایه‌ی تامین اجتماعی کارکرد چندانی ندارد؛ بازنشستگان مجبورند ماهانه هزینه‌ی مازاد برای بیمه تکمیلی بپردازند و علیرغم این پرداخت، بازهم خدمات درمانی مکفی و رایگان دریافت نمی‌کنند.

علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، در رابطه با مساله درمان بازنشستگان و چالشی به نامِ «بیمه‌ی تکمیلی» به ایلنا گفت: اتمام قرارداد قبلیِ بیمه تکمیلی ۳۰ آبان ماه امسال بود؛ از اول آذر، قرارداد جدید شروع شده است؛ پیش از آذر، کانون عالی بازنشستگان تشریفات قانونی کار از مناقصه گرفته تا عقد قرارداد را انجام داد؛ مساله اینجاست که شرکت‌های بزرگ بیمه‌گذارِ تکمیلی مثل بیمه ایران یا بیمه آسیا در مناقصه‌ی امسالِ کانون عالی شرکت نکردند، شرکت‌هایی که در این مناقصه شرکت کردند در حد و اندازه‌ای نبودند که بخواهند به بازنشستگان سراسر کشور خدمات‌رسانی صورت دهند.

جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی

او افزود: با توجه به اینکه ۲۷ استان به کانون عالی بازنشستگان مجوز داده بودند که به صورت متمرکز، کار عقد قرارداد با بیمه‌گذار تکمیلی انجام شود، با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ قرارداد مجدد منعقد شد و خدمات‌رسانی از اول آذرماه آغاز شده است.

به گفته عیوضی، مبلغ بیمه تکمیلی در قرارداد جدید، ۳۱۰ هزار تومان به ازای هر نفر است و امیدواریم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت بخش قابل توجهی از این رقم – حدود ۷۰ درصد- مشارکت داشته باشد تا بار مالی بازنشستگان سبک‌تر شود.

دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران اضافه کرد: در قرارداد جدید، سقف تعهدات بیمه‌گذار تکمیلی در خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی و بیمارستانی افزایش یافته و آتیه‌سازان متعهد شده به نحو احسن به بیمه‌شدگان خدمات بدهد البته به شرط اینکه سازمان تامین اجتماعی با عملکرد خود بازنشستگان را دچار مشکل نسازد.

انتقاد از رفتار سازمان

این فعال صنفی بازنشستگان بیشتر توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی براساس قانون الزام مکلف است صفر تا صد خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان را چه از طریق درمان مستقیم و چه به شیوه‌ی درمان غیرمستقیم، رایگان ارائه دهد؛ متاسفانه سازمان نه تنها قانون الزام را رعایت نمی‌کند، بلکه در مسیرِ تعامل بیمه تکمیلی با بازنشستگان نیز اخلال به وجود می‌آورد به این ترتیب که مبلغ را از حقوق بازنشستگان کسر می‌کند ولی به حساب شرکت بیمه‌گذار واریز نمی‌کند؛ اینجا ارائه خدمات به بازنشستگان دچار مشکل می‌شود و نارضایتی به وجود می‌آید.

به اعتقاد عیوضی، سازمان با رفتار خود به نارضایتی بازنشستگان دامن می‌زند؛ باید بپذیرند اصل، قانون الزام تامین اجتماعی‌ست که سازمان بر این اساس موظف است کلیه خدمات درمانی بازنشستگان را رایگان فراهم سازد، اگر این وظیفه به نحو احسن انجام می‌شد بازنشستگان هرگز سراغ بیمه تکمیلی نمی‌رفتند.

او تاکید می‌کند: بیمه تکمیلی به دلیل ناتوانی سازمان تامین اجتماعی و قصور در انجام تکالیف قانونی به بازنشستگان تحمیل شده است؛ خود مدیران سازمان تامین اجتماعی به این عارضه‌ی تحمیلی کاملاً وقوف دارند و به خوبی می‌دانند که بازنشستگان از روی اجبار به دنبال بیمه تکمیلی رفته‌اند و مجبور شده‌اند بخشی از هزینه‌ها را از جیب خود بپردازند تا در شرایط فعلی که هزینه‌های درمان به شدت بالاست، بتوانند خدمات درمانی مورد نیاز خود و خانواده را دریافت کنند.

بیمه تکمیلی فقط یک اجبار است

«هیچ بازنشسته‌ای از روی خوشحالی و برای تجمل سراغ بیمه تکمیلی نمی‌رود و هزینه‌ی ماهانه‌ی مازاد نمی‌پردازد»؛ دبیر کانون بازنشستگان تهران با بیان این جمله اضافه کرد: بیمه تکمیلی فقط یک اجبار است؛ امروز هزینه‌ی درمان بالاست و حقوق ماهانه بازنشستگان کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ بازنشستگانی داریم که نمی‌توانند پول داروی خود یا همسران‌شان را تامین کنند؛ در این شرایط، بیمه تکمیلی برایشان به مصداق ضرب‌المثلِ «کاچی به از هیچی» عمل می‌کند؛ می‌گویند بیمه تکمیلی عضو باشیم تا لااقل بخشی از هزینه‌ها برایمان رایگان شود.

به اعتقاد عیوضی، در این میان وظیفه‌ی سازمان تامین اجتماعی، مساعدت با بازنشستگان است و اگر بخواهیم بر مبنای قانون حرف بزنیم باید بگوییم وظیفه‌ی سازمان پرداخت صد درصد هزینه‌ی بیمه تکمیلی بازنشستگان است چراکه براساس قانون الزام، ارائه‌ی رایگانِ تمام خدمات درمانی و تمام ملحقات این خدمات بر عهده‌ی سازمان است.

سازمان ۷۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی را بپردازد

حالا بازنشستگان توقع دارند سازمان تامین اجتماعی پرداختِ بخش قابل توجهی از هزینه‌ی بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران را متقبل شود؛ عیوضی در این رابطه گفت: سازمان باید پرداخت ۷۰ درصد از هزینه‌ی بیمه تکمیلی را برعهده بگیرد. علاوه بر این نباید در روند خدمات‌رسانی بیمه تکمیلی بازنشستگان اخلال به وجود بیاورد؛ الان سه ماه است که هزینه بیمه تکمیلی از حساب بازنشستگان کسر شده ولی به بیمه‌گذار پرداخت نشده؛ این تاخیرها خدمات‌رسانی را دچار وقفه می‌کند و بازنشستگان به مشکل برمی‌خورند.

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه «ما از سازمان تامین اجتماعی انتظاراتی داریم» تصریح کرد: اینکه مدیرعامل سازمان می‌آید پشت تریبون می‌گوید «اولویت ما درمان بازنشستگان است» کافی نیست؛ نتایج عینی این اولویت‌گذاری باید در عمل دیده شود؛ توقع داریم حرف‌شان با عمل‌شان یکی باشد.

عیوضی اضافه کرد: امروز عمری از بازنشستگان کشور گذشته و باید احترام‌شان به جا آورده شود؛ بازنشستگان جوانی را در سنگرهای کار و تولید سپری کرده‌اند و دچار بیماری‌های مختلف از اعصاب و روان گرفته تا دردهای آرتروزی و دیسک کمر شده‌اند؛ بازنشستگانی داریم که از انواع بیماری‌ها رنج می‌برند؛ سازمان تامین اجتماعی باید از این بازنشستگان که جوانی و انرژی خود را پای سنگرهای تولید کشور گذاشته‌اند حمایت کند نه اینکه به جای حمایت، پیش پایشان سنگ بیندازد و دریافت خدمات درمانی آن‌ها را دچار وقفه و اختلال سازد.

او در پایان تاکید کرد: همه می‌دانیم امروز هزینه‌های درمان در کشور ما به شدت بالاست، بیمارستان‌های دولتی در مواردی کم امکانات هستند و پزشکان متخصص بیماران را به بیمارستان‌های خصوصی معرفی می‌کنند، تعرفه‌های بیمارستان‌های خصوصی هم نجومی‌ست، در این شرایط یک بازنشسته یا بیمه‌شده با ماهی ۹ میلیون تومان حقوق، به هیچ شکل نمی‌تواند هزینه‌های درمان را بپردازد. اینها را باید در نظر بگیرند و لااقل برای امسال ۷۰ درصد مبلغ بیمه تکمیلی بازنشستگان را بپردازند./ایلنا

اخبار مرتبط
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی درباره زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری توضیح داد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی برای سال ۱۴۰۳ موافقت کردند، اما این افزایش حقوق از چه زمانی اعمال خواهد شد؟
روابط‌عمومی صندوق از فرهنگیانی که علاقه‌مند به عضویت هستند خواسته است با مراجعه به دفاتر نمایندگی صندوق در سراسر کشور یا ادارات تعاون آموزش و پرورش نسبت به عضویت اقدام کنند تا از خدمات حین خدمت و سودآوری این مجموعه بزرگ اقتصادی در زمان بازنشستگی بهره‌مند شوند.
سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران خطاب به بازنشستگان و مستمری بگیران در اطلاعیه‌ای درباره فروش سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر شفاف سازی کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها