جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

مراحل کامل دریافت سهام عدالت متوفیان

15 آذر 1402
مراحل کامل دریافت سهام عدالت متوفیان

به گزارش بانک اول با توجه به افزایش ارزش روز سهام عدالت در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد متقاضی دریافت سهام عدالت متوفیان خود هستند. این سهام که در سال ۱۳۸۴ به افراد واجد شرایط اختصاص داده شد، در حال حاضر ارزشی بالغ بر چند میلیون تومان دارد. در گذشته، تقسیم سهام عدالت متوفیان با مشکلاتی همراه بود. با توجه به اینکه سهام عدالت به نام فرد متوفی ثبت شده بود، ورثه برای دریافت آن باید مراحل اداری پیچیده‌ای را طی می‌کردند. این مراحل شامل دریافت گواهی انحصار وراثت، مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و دریافت سهام عدالت به صورت فیزیکی بود.

 با راه‌اندازی سامانه میراث، فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفیان ساده‌تر و سریع‌تر شده است. در این سامانه، ورثه می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم، سهام عدالت متوفی را به نسبت سهم خود دریافت کنند.

فرایند انحصار وراثت دارایی ها متوفی

 فرایند انحصار وراثت دارایی ها متوفی

(جهت بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید)

 

  1. ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

ورثه باید به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه کنند و وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه شوند.

  1. استعلام نوبت تشکیل پرونده

ورثه باید در بخش «امور سهام عدالت متوفی»، کد ملی و تاریخ تولد متوفی را وارد کنند تا از زمان تشکیل پرونده متوفی اطلاع حاصل کنند. همچنین، در این بخش می‌توان از دارایی‌های متوفی مطلع شد.

  1. مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری بانک رفاه 

در صورت تائید زمان تشکیل پرونده، وراث می‌توانند به یکی از دفاتر کارگزاری بانک رفاه، مراجعه کنند.

  1. تشکیل پرونده

در دفاتر مذکور، مدارک لازم از وراث دریافت می‌شود و پرونده تشکیل می‌شود.

  1. پیگیری پرونده از طریق درگاه یکپارچه

پس از تشکیل پرونده، وراث می‌توانند از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه، وضعیت پرونده خود را پیگیری کنند.

مدارک لازم

  1.  تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی.
  2.  ‌اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیین شده در گواهی حصر وراثت. (رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی دارای مهر سازمان ثبت احوال، به عنوان جایگزین کارت ملی قابل قبول است)
  3. در صورتی که شرایط زیر برقرار باشد، ارائه تمامی صفحات شناسنامه متوفی و وراث الزامی است :
  • الف) مادر فرد متوفی جزو وراث باشد.
  • ب) فرد متوفی یا وراث، نام یا نام خانوادگی خود را تغییر داده باشند.
  • ج) در صورتی که فرد متوفی، تعدد زوجین داشتند.

  ‌۴.اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی. ( لازم به ذکر است در صورتی که مادر در عداد وراث باشــد، با توجه به بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است.)
  ۵.در صورتی که متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است.

۶. ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی پرداخت مالیات بر ارث مندرج بر سهام عدالت ضروری است. چرا که مطابق تبصره سه ماده دو آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت، تقسیم سهام عدالت متوفیانی که تاریخ فوت آن‌ها بعد از تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ باشد، منوط به پرداخت مالیات بر ارث است.

زمانبندی جهت نوبت تشکیل پرونده

مراحل کامل دریافت سهام عدالت متوفیان

(جهت بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید)

سوالات پرتکرار

ورثه برای دریافت سهام عدالت متوفی باید چه اقداماتی انجام دهند؟

برای دریافت سهام عدالت متوفی، ابتدا باید از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه، وضعیت پرونده را بررسی کنید. اگر پرونده تشکیل شده باشد، یکی از وراث می‌تواند با در دست داشتن مدارک لازم، به یکی از شعب کارگزاری بانک رفاه مراجعه کند.

آیا مراجعه حضوری به شعب کارگزاری قبل از تشکیل پرونده، می‌تواند به دریافت سریع‌تر سهام عدالت کمک کند؟

خیر،تا زمانی که پرونده تشکیل نشده باشد، مراجعه به شعب کارگزاری تأثیری در دریافت سهام عدالت ندارد.

اخبار مرتبط
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها