ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ مشخص شد

15 آذر 1402
 مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ مشخص شد

معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با کارمزد پایین ندارند و بهانه گیری می‌کنند.

به گزارش  بانک اول به نقل از ایسنا، وحید یامین پور در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه ملی مشاوره و آموزش ازدواج "هم راه" و تجلیل از مدیران برتر مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان، درباره تخلفات شعب بانکی در پرداخت وام ازدواج، اظهار کرد: برخی بانک‌ها در زمینه تضمینات از دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و از قانون بودجه تخلف می‌کنند. تصمیمات و شرایط دریافت وام ازدواج مشخص است.
وی ادامه داد: برخی بانک‌ها عملکرد خوبی دارند و ما از آنها راضی هستیم اما برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد پایین ندارند و به روی تضمینات و نوبت دهی به زوجین بهانه گیری می‌کنند. این موارد را هم سامانه بازرسی بانک مرکزی رسیدگی می‌کند و هم ما مستقیما به شکایات رسیدگی کرده و این شکایات را به بانک مرکزی منتقل می‌کنیم. رییس جمهوری نیز شخصا پیگیر موضوع تسهیلات ازدواج هستند و هر چند روز یک بار شخصا پیگیری می‌کنند.
معاون امور جوانان با بیان اینکه طی سال گذشته تعدادی از افراد بالای ۵۰ سال وام ازدواج گرفتند که آمار این افراد از یک درصد تجاوز نمی‌کند، درباره بانک‌هایی که به افراد بالای ۵۰ سال وام ازدواج می‌دهند خاطر نشان کرد: این نوعی خیانت در سپرده های مردم است چراکه مردم اعتماد کرده‌اند که از این سپرده‌ها به درستی استفاده شود. پیش بینی نیز این بوده است که به زیر ۵۰ ساله‌ها وام ازدواج ارائه شود. هرچند آمار این افراد در سال گذشته از یک درصد تجاوز نکرد اما همین اندازه نیز نباید اتفاق افتد.
یامین پور در پاسخ به سوالی درخصوص صفر شدن صف وام ازدواج، توضیح داد: آقای رئیس جمهور با جدیت این موضوع را از بانک مرکزی تقاضا کردند و من هم پیگیر هستم اما مساله‌ای وجود دارد و آن این است که از جانب مجلس در تبصره ۱۶ سقفی برای تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده است و آن سقف ۲۰۰ همت یعنی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. این رقم هم برای تسهیلات تکلیفی ازدواج و هم برای تسهیلات تکلیفی فرزندآوری در نظر گرفته شده و بین این مورد تقسیم شده است. در واقع ۱۴۴ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ازدواج و ۵۶ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده که این عدد کفاف صفر کردن صف وام ازدواج را نمی‌دهد.
 
وی ادامه داد: برخی بانک ها تا ۱۲۰ درصد و بیش از سهمیه خود پرداخت وام ازدواج را محقق کرده‌اند اما از آنجا که صف دریافت وام ازدواج طولانی، متقاضی آن زیاد، عدد چشم گیر است و متقاضی این وام، دریافت وام ازدواج را به عقب نمی اندازد و دنبال می‌کند، بالاخره تعدادی در صف باقی می‌مانند. هرچند عملکرد برخی بانک ها مطلوب نبوده است اما برخی بانکها هم عملکرد خوبی داشتند.
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در خصوص پرداخت وام ازدواج در سال بعد ابراز نگرانی کرد و گفت: برای سال بعد نگران هستیم. ما دوست داریم عدد تسهیلات ازدواج بالا برود چراکه گره از جوانان باز می‌کند اما باید بالا رفتن مبلغ وام ازدواج با سقفی که مجلس برای پرداخت وام توسط بانک‌ها در نظر می‌گیرد تناسب داشته باشد، چراکه اگر ما سالی کمتر از ۹۰۰ هزار تا یک میلیون وام دهیم، صف وام ازدواج باقی می‌ماند، کما اینکه ده‌ها هزار نفر انباشت تقاضای وام ازدواج سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ منتقل شد. بنابراین اگر عدد به حدی بالا رود که بانک‌ها نتوانند بر اساس سپرده‌ها وام پرداخت کنند، صف دریافت وام ازدواج بدتر از حالا می‌شود.
یامین پور درباره رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ نیز بیان کرد: در اخبار دیدم که کمیسیون تلفیق و اعضای هیات رئیسه مجلس عدد ۳۰۰ میلیون تومان را برای هر نفر در سال ۱۴۰۳ مطرح کرده‌اند. باید دید در بودجه ۱۴۰۳ چه پیش‌بینی می‌شود.

یامین‌پور در پاسخ به سوالی درباره ارائه مشوق‌هایی برای ازدواج دختران و پسران مجرد بالای ۳۰ سال، عنوان کرد: درباره دختران دهه شصتی گفته می‌شود که این دختران در حال رسیدن به سن تجرد قطعی هستند. در همین راستا دولت مشوق‌هایی داشته است. 
وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ارائه تسهیلات بیشتر برای مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان دهه شصتی روستایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان را پیگیری کرده است.
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگر سخنان خود درباره سامانه ملی مشاوره و آموزش ازدواج، توضیح داد: این سامانه در حال حاضر در دسترس است. جوانان می‌توانند با جستجوی نام «سامانه مشاوره همراه» و از طریق آدرس وزارت ورزش و جوانان و دولت، به این سامانه دسترسی داشته باشند.
یامین پور با بیان اینکه پیش از این به علت حجم برگزاری کارگاه‌ها و جلسات مشاوره خیلی امکان راستی آزمایی برگزاری کارگاه‌ها و جلسات مشاوره توسط مراکز مشاوره ازدواج وجود نداشت، افزود: در حال حاضر این سامانه به ما به عنوان برگزار کننده کارگاه‌ها و جلسات مشاوره ازدواج و خانواده این امکان را می‌دهد تا بدانیم در لحظه کدام کارگاه در حال برگزاری است. تصویر و گزارش تصویری کارگاه را داریم و تعداد شرکت کنندگان و نظر سنجی از آنها نسبت به محتوای کارگاه را در دست خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در واقع این سامانه برای ما به عنوان برگزار کننده دوره‌های مذکور امکان نظارت و بالا بردن کیفیت کارگاه و ارائه خدمات مشاوره را فراهم می‌کند. از طرفی جوانان می‌توانند با مراجعه به این سامانه برای جلسات مشاوره ازدواج به صورت آفلاین یا آنلاین نوبت گیری کنند، نظر خود را نسبت به کارگاه ثبت کرده و بهترین و نزدیک ترین مرکز مشاوره به منزل خود را پیدا کنند.
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان می‌توانند از محتوای آموزشی و مشاوره‌ای که ما بر روی سامانه بارگزاری می‌کنیم، استفاده کنند، اظهار کرد: همه ‌این دسترسی‌ها رایگان است. برای اولین بار در این سامانه مجموعه‌ای از سازمان های مردم نهاد که ارائه دهنده خدمات حوزه خانواده و ازدواج هستند جمع شده‌اند و دسترسی به آنها نیز فراهم است.
یامین پور همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت ارتقای شورای عالی جوانان به شورای عالی نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: رئیس جمهوری به نوجوانان قول داده بود که همانطور که جوانان به لحاظ ستادی و فرابخشی نهادی دارند که در عالی ترین سطح برگزاری می‌شود، برای نوجوانان نیز این نهاد پیش بینی شود. دستور ایشان این بود که بهترین محمل برای این نهاد فرابخشی، همین شورای عالی جوانان با اصلاح اساسنامه خود است به طوری که اعضا و ماموریت های شورای عالی جوانان به شورای عالی نوجوانان و جوانان توسعه یابد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح و به رای گذاشته شد. من طرح مورد نظر خود را ارائه دادم و اعضا با اکثریت آراء به این طرح رای دادند تا حوزه ماموریتی شورای عالی جوانان توسعه یابد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: اساسنامه و شرایط شورای عالی جوانان باید اصلاح و تکمیل شده و با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای عالی نوجوانان و جوانان تبدیل شود. ما اصلاحیه مد نظر خود بر روی اساسنامه را انجام داده‌ایم و اسناد پشتیبان آن را ارائه می‌کنیم، نهایتا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این امر را بررسی کند؛ اینگونه اولین شورایی که پس از تصویب اساسنامه جدید برگزار شود، اولین جلسه شورای عالی نوجوانان و جوانان خواهد بود.

اخبار مرتبط
با توجه به هماهنگی های انجام شده با بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل و تامین اعتبار لازم از سوی این بانک، واریز وام ۳۰ میلیون تومانی نوبت هفتم از عصر دیروز به حساب بیش از ۳۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط آغاز شده است.
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها