جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

افزایش ۵ برابری جرایم رانندگی / این تخلف ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد!

15 آذر 1402
افزایش ۵ برابری جرایم رانندگی / این تخلف ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد!

لایحه اصلاح قانون تخلفات رانندگی ضمن افزایش سقف جریمه خودرو به پنج برابر بالاترین جریمه تخلفات حادثه ساز، به پلیس اجازه می دهد که در صورتی که راننده متخلف جریمه‌های صادره را نپرداخته باشد، خودروی او را توقیف کند.

به گزارش بانک اول، در قانون تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ قانون گذار ضمن سطح بندی انواع تخلفات رانندگی، سرفصلی را به عنوان تخلفات حادثه ساز که فرد یا دیگران را در معرض آسیب یا فوت قرار می دهد، مشخص کرده است؛ در این صورت پلیس بیشترین جریمه را برای راننده متخلف در نظر می گیرد.

حرکات نمایشی با وسیله نقلیه، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، مصرف داروهای روان‌گردان، عبور از محل ممنوع، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، عدم رعایت حق تقدم عبور، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت محدودیت‌های مندرج در گواهینامه، عدم توجه به فرمان ایست، عدم رعایت مقررات حمل عناوین این حوادث حادثه ساز است که برای هرکدام از آنها مبالغی به عنوان جریمه در نظر گرفته شده است.

طبق قانون کنونی که ملاک عمل پلیس است، هرگاه راننده متخلف ظرف مهلت چهار ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه متخلف جریمه مربوطه را پرداخت ننماید از سوی راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یک‌ماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می‌شود؛ در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهینامه، پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد.

همچنین طبق تبصره این ماده و در صورتی‌ که مبلغ جریمه خودرویی به ۱۰ میلیون ریال برسد، راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مهلت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض اقدام نکند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه می‌باشد. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است درخصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

لایحه جدید دولت و راهکارهای جدید برای اخذ جریمه از رانندگان

بر اساس لایحه اصلاح قانون تخلفات رانندگی که شهریور ماه امسال به مجلس ارسال شده ، قرار است اصلاحاتی در شیوه دریافت جریمه از رانندگان متخلف صورت گیرد.

با اصلاح ماده ۸ قانون در لایحه مذکور و در صورت تصویب نهایی، هرگاه ظرف مهلت چهارماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه، متخلف جریمه مربوط را پرداخت نکند، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اخطاریه کتبی یا الکترونیکی با مهلت یک ماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می‌شود. در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت، ارائه خدمات تعویض پلاک، شماره گذاری و صدور گواهینامه رانندگی منوط به تسویه و ارائه مفاصا حساب صورت وضعیت جرایم رانندگی است.

همچنین طبق تبصره این ماده، در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به پنج برابر بالاترین مبلغ جریمه تخلفات حادثه ساز موضوع ماده (۷) این قانون برسد، پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است مراتب را به مالک خودرو ابلاغ کند. چنانچه ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده (۵) این قانون اقدام ننماید، پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه می باشد. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف نماید.

در تبصره دیگر این ماده چنین آمده است: مالک خودرو می تواند مبلغ جریمه تخلفات را به صورت انتخابی پرداخت نماید. پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است سامانه اجراییات را طوری طراحی نماید که امکان پرداخت انتخابی مبلغ جریمه میسر شود. استفاده از سامانه یادشده به صورت رایگان خواهد بود.

همچنین، ابلاغ موارد مندرج در این ماده به مالک خودرو از طریق پیام الکترونیکی، پیامک تلفن همراه، اخذ صورت وضعیت یا اخطاریه کتبی صورت می گیرد و هزینه ابلاغ بر عهده وی است؛ در هر حال پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است زمان و تاریخ اعلام وضعیت تخلفاتی وسیله نقلیه را در سوابق صورت وضعیت تخلفات ثبت کند.

رقم جریمه‌های رانندگی تغییر می‌کند؟

چندی پیش سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا از پایین بودن رقم جریمه های رانندگی انتقاد کرد و آن را بازدارنده ندانست؛ وی با اشاره به اینکه بخش اعظم تخلفات رانندگی ناشی از خطای انسانی است، افزود: باید متخلفان هزینه تخلف خود را پرداخت کنند.

سردار رادان خواستار تصویب قانون افزایش جریمه ها توسط مجلس شورای اسلامی شد و افزود: این طرح ابتکار خوب دولت سیزدهم بود که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود و به طور حتم کاهش چشمگیر حوادث را همراه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد که افزایش جریمه رانندگی ارتباطی با تورم ندارد زیرا اصلاً در سبد معیشت مردم قرار نمی‌گیرد.

طبق جدولی که اکنون ملاک عمل پلیس است، استعمال مواد مخدر روانگردان با ۴۰۰ هزار تومان و عبور وسایل نقلیه غیر ضروری در معابر در شرایطی که از سوی دولت ممنوعیت تردد اعلام شده ، با ۵۰۰ هزار تومان بیشترین میزان جریمه پلیس است./ایرنا

اخبار مرتبط
گارانتی خودرو در جهان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و برای نخستین بار شرکت فورد در سال ۱۹۰۸ به منظور ادای احترام به حقوق مشتری و نشان دادن کیفیت خودروهای تولیدی، محصول فورد T را ۹ ماه گارانتی کرد. پس از آن به‌تدریج دیگر خودروسازان هم به بحث گارانتی خودرو ورود کردند و امروزه اغلب خودروسازان مطرح جهانی برای محصولات تولیدی خود خدمات پس از فروش گسترده‌ای ارائه می‌دهند.
در حال حاضر قیمت حواله های پژو پارس در بازار آزاد بین ۲۲۰ الی ۲۹۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. خودرویی که بسیاری برای تحویل آن به مشکل خورده بودند حالا در بازار آزاد با قیمت های عجیب و غریب حواله‌هایش به فروش می‌رسد.
بک X۳ پرو دارای ظاهری زیبا با جزئیاتی مانند جلوپنجره با گرافیک عمودی، سپر جلو با ورودی هوای عریض، و چراغ‌های جلو و عقب زیبا است. ابعاد آن کوچک با فضای باری معادل ۴۰۰ لیتر است. از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند که با گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر به طور متوسط ۶.۱ لیتر است. کابین آن ساده و زیبا با داشبوردی با خطوط افقی و نمایشگر ایستاده است.
ایران‌خودرو شرایط فروش جدید پژو‌پارس در ۱۴۰۳ را اعلام کرد. همچنین شرایط فروش جدید آریزو ۶ نیز اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها